În anul 2013, nivelul prețurilor pentru bunuri de consum și servicii au diferit foarte mult între statele membre. Danemarca (140% din media EU-28) au avut cel mai înalt nivel de preț, urmată de Suedia (130%), Luxemburg și Finlanda (ambele 123%). Niveluri de preț de 10% – 20% peste media EU-28 au fost în Irlanda (118%), Marea Britanie (114%) și Olanda (110%), în timp ce Belgia și Franța (ambele 109%), Austria (107%), Italia (103%) și Germania (102%) au avut un nivel mai mic de 10% față de media europeană. Spania (95%) a fost puțin sub media europeană, în timp ce Grecia (89%), Cipru și Portugalia (ambele cu 86%), Slovenia (83%), Estonia și Malta (ambele 80%) au avut procente între 10% și 20% mai mici. Niveluri de prețuri de la 30% până la 35% sub medie au fost înregistrate în Republica Cehă, Letonia și Slovacia (toate 71%), Croația (68%) și Lituania (65%), iar peste 40% în Ungaria (60%), Polonia și România (ambele 57%), cel mai scăzut nivel de preț fiind în Bulgaria (48%).

Bunuri de consum și servicii

      Nivelul de preț pentru produse alimentare și băuturi nealcoolice (pâine și cereale, carne, pește, lapte, brânză, ouă, uleiuri și grăsimi, fructe, legume, alte produse alimentare, băuturi nealcoolice) în 2013 a variat de la 62% din media EU-28 în Polonia la 140% din medie în Danemarca. Diferențele de preț între statele membre au fost mai puțin pronunțate pentru acest grup de produse decât pentru totalul de bunuri și servicii.

Indicii nivelului prețurilor pentru bunuri de consum și servicii, 2013 (EU-28 = 100)

Total

Produse alimentare și băuturi nealcoolice Băuturi alcoolice și tutun Îmbrăcăminte Produse electronice Mijloace de transport personale

Restaurante și hoteluri

EU28

100

100 100 100 100 100

100

Austria

107

122 90 97 95 104

106

Belgia

109

112 96 106 107 103

116

Bulgaria

48

69 59 82 95 85

47

Cehia

71

84 78 91 92 81

58

Cipru

86

108 97 89 113 92

97

Croatia

68

93 77 94 103 94

74

Danemarca

140

140 124 124 113 155

149

Estonia

80

88 83 106 104 87

77

Finlanda

123

123 135 118 109 114

128

Franța

109

108 108 104 104 104

111

Grecia

89

102 92 94 103 94

88

Germania

102

108 90 102 94 98

97

Irlanda

118

117 178 98 104 111

128

Italia

103

112 98 107 99 97

110

Letonia

71

87 84 103 97 88

75

Lituania

68

78 73 101 100 88

64

Luxemburg

123

118 86 101 94 95

107

Malta

80

100 99 94 113 101

89

Marea Britanie

114

101 161 93 102 97

108

Olanda

110

97 108 105 103 117

118

Polonia

57

62 73 90 86 85

75

Portugalia

86

90 86 95 99 116

77

România

57

69 74 87 101 87

52

Slovenia

83

99 83 98 101 88

86

Slovacia

71

88 80 99 94 84

68

Spania

95

93 87 87 99 101

91

Suedia

130

125 141 130 110 108

146

Ungaria

60

80 66 75 94 86

53

Islanda

112

120 171 137 141 117

123

Norvegia

155

177 259 141 111 160

189

Elveția

156

150 120 119 94 106

152

Albania

51

69 42 69 103 79

42

Bosnia și Herțegovina

53

75 50 92 97 85

59

Macedonia

47

59 38 77 92 85

42

Muntenegru

56

78 79 96 97 87

63

Serbia

54

75 53 98 90 84

50

Turcia

64

85 100 68 96 108

78

     Îmbrăcămintea (articolele de îmbrăcăminte pentru bărbați, femei, copii și îmbrăcăminte pentru bebeluși, alte materiale pentru îmbrăcăminte și accesorii pentru îmbrăcăminte; exclude curățarea, repararea și închirierea articolelor de îmbrăcăminte) este una dintre grupele de produse care prezintă o variație mai mică de preț între statele membre, cu Ungaria (75% din media europeană) cea mai ieftină țară și Suedia (130%) ce mai scumpă. Pentru băuturi alcoolice și tutun (băuturi spirtoasevinbere și țigări, etc.) cele mai scăzute prețuri au fost în Bulgaria (59% din media europeană) și cele mai mari în Irlanda (178%), dacă facem abstracție de Norvegia, cu 259%. Această variație mare de preț se datorează în principal diferențelor de impozitare a acestor produse în rândul statelor membre.

     Produsele electronice (televizoare, DVD playere, sisteme audio, MP3 playere, camere video, aparate foto, computere și laptop-uri, monitoare, imprimante, scannere, software-ul, CD-uri de muzică, etc.) sunt alt grup de produse la care prețurile diferă mai puțin între statele membre, variind de la 86% din medie în Polonia la 113% în Danemarca, Cipru și Malta.

     Cu excepția Danemarcei (155% din medie), diferențe de preț între statele membre au fost, de asemenea, limitate pentru mijloace de transport individual (autoturisme, motociclete și biciclete – exclude întreținerea și repararea mijloacelor de transport personale, piese de schimb și combustibil), cu diferite niveluri de la 81% din media europeană în Republica Cehă până la 117% în Olanda. Pentru restaurante și hoteluri (restaurante, cafenele, pub-uri, baruri, cantine, hoteluri, pensiuni, moteluri, etc.), variațiile de preț au fost mai semnificative, cu niveluri ale prețurilor variind de la 47% din medie în Bulgaria până la 149% în Danemarca.

Sursa: Eurostat

 


Alte articole captivante


SUPRAPONDERALI vs SUBPONDERALI      Kilogramele în plus nu sunt cauza unei morți premature, arată un mai vechi studiu. O analiză a înregistrărilor unor pacienți timp de șase ani arată că a fi supraponderal sau obez ușor nu a fost asociată cu un risc crescut de deces prematur. Obezii severi pot fi cauza unei morți premature, dar numai în cazul în care kilogramele în plus au fost însoțite de diabet zaharat și hipertensiune arterială.     ...
RECICLAREA MUCURILOR DE ȚIGARĂ      Orașul Vancouver și Terra Cycle Canada au lansat un prim program-pilot care urmărește colectarea mucurilor de țigări pentru reciclare. 110 recipiente pentru țigări au fost instalate  în mai multe locuri din centrul orașului Vancouver, iar locuitorii sunt încurajați să aducă resturile de țigări chiar din case sau de la locul de muncă. Această inițiativă, prima de acest fel, dorește înlăturarea mucurilor...
TREBURI ZILNICE      De-a lungul ultimilor 50 de ani, femeile și-au redus semnificativ orele de muncă neremunerată, cum ar fi pentru treburi casnice, treburi zilnice sau cumpărături, pe fondul creșterii orelor de muncă plătite. Bărbații au participat din ce în ce mai mult la treburile casnice și de îngrijire a copiilor, dar sunt departe de a prelua ștafeta, inegalitățile în acest domeniu fiind încă mari în toate țările.  ...
CEL MAI ÎNALT CIMITIR PE VERTICALĂ      În marile orașe găsirea unui loc de veci (se estimează că aproximativ 100 de miliarde de oameni au fost îngropați de-a lungul istoriei omenirii) este o problemă și implică costuri din ce în ce mai mari. Pentru Memorialul Necrópole Ecumênica din Santos, Brazilia, sintagma „la doi metri sub pământ” nu mai este actuală, această construcție pe verticală fiind cel mai înalt cimitir din lume.      Când a fo...
CELE MAI VIZITATE ATRACȚII TURISTICE      Prin atracții turistice, cei de la Travel and Leisure, înțeleg locuri culturale și istorice, priveliști naturale și spațiile amenajate oficial pentru turiști. De asemenea, pasarelele, promenadele și piețele se potrivesc cu această definiție, care nu cuprinde însă plaje, poduri și locuri care atrag aproape exclusiv pelerini religioși. Pentru a desemna cele mai vizitate atracții turistice din lume s-au f...
CONSUMUL DE CARNE ÎN LUME      La nivel global, aproximativ 70% din terenul arabil este acum folosit pentru a cultiva hrană pentru animale, ci nu pentru oameni. Atunci cum se duce lupta împotriva foametei și sărăciei? Mai ales că fermierii individuali sunt înghițiți zilnic, cu terenuri cu tot, de către corporațiile uriașe, aflate într-o competiție continuă. Și metodele lor industrializate conduc la o utilizare excesivă de substanțe ...
6 MILIARDE DE ABONAMENTE      Aproximativ trei sferturi din populația lumii are acum acces la un telefon mobil, conform unui nou studiu realizat de către Banca Mondială. “Numărul de abonamente de telefonie mobilă a crescut foarte mult în ultimii 12 de ani. Mai puțin de 1 miliard de abonamente de telefonie mobilă au fost active în anul 2000, în timp ce azi există 6 miliarde de abonamente active (pre-paid și post-paid). Numai anul tr...
ALCOOLUL NU ÎNCĂLZEȘTE CORPUL      Multă lume crede că alcoolul crește temperatura corpului și, de aceea, este chiar folosit pentru a preveni hipotermia. De fapt, este exact invers: alcoolul nu încălzește corpul, ci ajută la scăderea temperaturii generale a organismului uman. Acest lucru s-a încetățenit în mod greșit în mintea oamenilor probabil datorită faptului că persoanele care consumă băuturi alcoolice simt imediat o căldură care l...
ȚĂRI FERICITE ȘI NEFERICITE      Legatum Institute este o organizație cu sediul la Londra, care se ocupă de politici publice. De curând, a publicat clasamentul pentru anul 2012, în urma unui studiu realizat asupra a 142 de țări. Națiunile sunt analizate și clasificate în baza a 89 de indicatori, repartizați în opt categorii mari: economie (care cuprinde și indicatorul produsul intern brut pe cap de locuitor sau cât de bogata este o na...
PRIMUL DETECTIV PARTICULAR DIN LUME      Primul detectiv particular din lume a fost Eugène François Vidocq. Bănuiesc că n-ați auzit despre el și de aceea scriu aceste rânduri.      În 1809, la vârsta de 34 de ani, Eugène François Vidocq ispășea o pedeapsă grea cu închisoarea, având șanse chiar să ajungă sub ghilotină. A câștigat încrederea unora dintre criminali notorii din Paris și apoi le-a turnat planurile șefului poliției orașului, Jean ...