După Paște, organismul de conducere a fotbalului european, UEFA, a publicat un raport privind activitatea fotbalistică. Numit sugestiv “The European Club Footballing Landscape”, raportul este incredibil de bogat, un mic “tezaur” despre sportul cel mai iubit de pe continentul european. Chiar dacă o parte din datele prezentate sunt din sezonul trecut, ele oferă o idee generală a tendințelor dominante în fotbalul european.

     Pentru cei care urmăresc îndeaproape acest sport, sunt aproape convins că, unele dintre lucrurile interesante pe care le-am extras din raport aici, vor veni ca o surpriză.

     1. Mai mult de jumătate din țările din Europa au prima ligă din 12 sau 16 echipe. Cinci campionate și-au schimbat dimensiune între 2012/13 și 2013/14, cu Grecia, în creștere cu două echipe și Albania, Azerbaidjan, Bulgaria și Croația în scădere cu două echipe.

Fotbal - Echipe în prima divizie

     2. Cluburile europene din prima divizie au făcut o medie de 2,7 schimbări a antrenorului principal în trei ani (iulie 2010 – iunie 2013). Acestea au variat de la o medie de mai mult de cinci schimbări pe club în România, Grecia, Serbia și Bosnia și Herțegovina la o medie de unul sau mai puțin pe club în Finlanda, Lituania, Suedia, Irlanda de Nord și Norvegia. Acest lucru dovedește diferența clară de “tactică” între nordul și sud-estul Europei.

Fotbal - Schimbări de antrenori

      3. Când se analizează durata medie de serviciu a antrenorilor principali, Irlanda de Nord este cea mai stabilă, iar Grecia se găsește la celălalt capăt al scalei, cu o medie de schimbare la patru luni în ultimele 12 luni, pentru toate cele 18 de cluburi. Totuși, durata medie de serviciu a antrenorilor principali din Europa este de 17 luni.

Fotbal - Stabilitatea antrenorilor

      4. În medie, 82% din cetățenii din Europa spun ca sunt „interesați” de fotbal, iar 25% recunosc că sunt „foarte interesați”. Spaniolii și englezii sunt foarte interesați (37%), urmați de scoțieni, irlandezi, italieni, germani, ciprioți, portughezi, greci și români.

Fotbal - Interes pentru fotbal

      5. Din punct de vedere al suporterilor, Portugalia și România au cel mai înalt grad de concentrare a susținătorilor din Europa, cu 47% și 45% suporteri ai unui singur club, Benfica și respectiv Steaua. La celălalt capăt al scalei, în Suedia, nici un club nu atrage mai mult de 9% din fanii ai fotbalului. În medie, clubul cel mai bine susținut în fiecare țară are o cotă a susținătorilor de 23%. Cele 13 coloane colorate în galben-verzui indică faptul că cel mai popular club din țară nu este unul intern.

Fotbal - Cei mai mulți suporteri

      6. Totalul sumelor de transfer pentru sezonul trecut a fost de 10,875 miliarde €, bani cheltuiți numai pentru echipele din primul eșalon. Cheltuielile cluburilor engleze, italiene și spaniole reprezintă 62% din totalul sumei.

Fotbal - Cheltuieli cu transferuri

      7. Activitățile de transfer de jucători în ultimii cinci ani (vara 2009 – ianuarie 2014) sunt puternic concentrate în liga engleză, italiană și spaniolă. Primele zece mari campionate din lume au făcut cheltuieli care reprezintă un procent estimat de 86% din piața de transferuri ca valoare, în comparație cu procentul de 72% din câștigurile totale.

Fotbal - Cheltuieli totale transferuri

Fotbal - Venituri totale din transferuri

       8. În ultimii cinci ani s-au efectuat 166 de transferuri de jucători cu o sumă de transfer mai mare de 15 milioane de €, pentru 150 de fotbaliști diferiți. Graficele următoare scot în evidență puterea financiară a cluburilor europene, care au făcut cele mai mari tranzacții cu jucători scumpi.

Fotbal - Cumpărare jucători

Fotbal - Vânzare jucători

     9. Brazilia domină la transferul jucătorilor cu valoare de peste 15 milioane de euro, cu un procent remarcabil, de 16% din total. La această categorie, în ultimii cinci ani, s-au transferat și jucătorii din 6 state din America de Sud și Africa și jucători de 22 naționalități diferite din zona UEFA.

Fotbal - Naționalitatea jucătorilor transferați

      10. Veniturile cluburilor din primele divizii din Europa au atins un record de 14,1 miliarde € în anul 2012, o creștere cu doar 7% față de anul anterior (2011). Venituri obținute din drepturile de difuzare audiovizuale interne au crescut cu 8%, veniturile comerciale și de la sponsori au crescut combinat cu 7%, banii veniți de la UEFA se înmulțesc an de an, dar, pentru al doilea an consecutiv, 728 cluburi din primul eșalon fotbalistic european au raportat o scădere a încasări pe bilete de 2%.

Fotbal - Veniturile cluburilor europene

       Pentru mai multe informații accesați acest link UEFA.

 


Alte articole captivante


IMPRIMANTĂ DE BUZUNAR      V-ați dorit o imprimantă pe care s-o transportați cu ușurință oriunde, adică o imprimantă de buzunar? O firmă israeliană (Zuta) a fabricat un “roboțel” care ar putea produce o revoluție pentru industria de imprimare. Capul de imprimare, fără întregul sistem sofisticat al unei imprimante obișnuite, se mișcă pe niște rotițe, care îl conduc cu precizie în orice direcție pe coala de hârtie și imprimă textu...
CEL MAI SIGUR – AVIONUL      Anul 2012 a fost un an extrem de sigur pentru aviația civilă – arată statisticile privind accidentele de avion prezentate de Aviation Safety Network (ASN). Au fost înregistrate în total 23 de accidente mortale de avion, din care au rezultat 475 decese și 36 decese la sol (alte persoane decât cele aflate în avioane). Ambele cifre sunt extrem de mici, mai mici decât media pe ultimii zece ani, care a fost...
STICLĂ PLATĂ      La nivel global, anul trecut, au fost vândute peste 600 de miliarde de sticle de unică folosință. Numai în SUA, studiile arată că, în fiecare secundă, se consumă conținutul a circa 1.500 de sticle de unică folosință și doar aproape 20% dintre ele sunt apoi reciclate.      Doi tineri australieni (28 ani) au proiectat o sticlă practică și ecologică. Ca susținători ai protecției mediului înconjurător, ei...
PĂRINȚII SE NUMESC ÎNTRE EI MAMA ȘI TATA      Poate nu v-ați întrebat niciodată de ce părinții se numesc între ei mama și tata! Mai ales când au copii mari, chiar căsătoriți. O să încerc să dau o scurtă explicație, pentru că studii sau cercetări oficiale cu privire la acest subiect nu există încă.      În momentul în care un nou-născut apare într-o familie, părinții, de obicei, nu-și mai folosesc propriile (pre)nume și se numesc reciproc “mama” ș...
AMBALAJE INEDITE      Ambalajul este un material (hârtie, carton, pânză, cutie, masă plastică, etc.) sau un obiect în care se împachetează ceva. Pentru a atrage mai mulți clienți sau o categorie anume de cumpărători, unele firme recurg la soluții neobișnuite pentru ambalajele produselor pe care le vând. Aveți aici câteva exemple care pot fi considerate ilare sau niște idei cu adevărat nemaipomenite, după gust.      ► Pentr...
CEL MAI LUNG AUTOBUZ DIN LUME      Pentru a umple golul dintre autobuzele urbane convenționale și alte tipuri de autovehicule de transport persoane, un grup de ingineri de la institutul de cercetare german FRAUNHOFER IVI a dezvoltat proiectul celui mai lung autobuz din lume, oferind totodată și posibilitatea pentru un transport ecologic.  Cu o lungime de mai mult de 30 de metri, autobuzul poate transporta 256 de pasageri și este capabil...
OCHELARI PENTRU LENEȘI      În anul 1936, înainte de apariția televiziunii, au fost inventați în Anglia așa-numiții ochelari Hamblin, un fel de ochelari pentru leneși, concepuți ca oamenii să citească mai ușor în pat. Cuvintele de pe paginile cărților sau ziarelor se reflectau în ochii cititorului folosind oglinzi, astfel încât stand la orizontală gâtul rămânea drept.      Ideea a fost reactualizată de ochelarii "lazy glasses"...
CELE MAI FRECVENTE PLEONASME      Pleonasme – erori de exprimare constând în folosirea alăturată a unor cuvinte, expresii, propoziții, etc. care repetă în mod inutil aceeași idee sau care au același înțeles. Am ales mai jos unele dintre cele mai frecvente pleonasme, des folosite, cu trimitere directă la două link-uri care apar pe primele pagini în căutarea pe Google.      Notă: Transcrierea titlurilor și numele site-urilor sunt ad lit...
ISTORIA IMNULUI ROMÂNIEI      Imnul de stat al României are o istorie de peste 150 de ani. România a avut șase imnuri naționale, toți cei care s-au perindat la putere schimbând atât ziua națională, cât și imnul și simbolurile (însemnele) țării. Așadar, într-un secol și jumătate ne-am schimbat imaginea de șase ori, făcând “istorie”.      Imnul de stat ar trebui să fie un cântec solemn și oficial, o melodie triumfală, patriotică, ca...
EMAILURILE NU SE ȘTERG NICIODATĂ      Atunci când un utilizator "șterge" un email în mod normal, devine invizibil pentru acesta. Ștergerea nu se face însă și de pe serverele furnizorului (companiei) de poștă electronică (furnizorul poate avea o copie de rezervă). Deci, chiar dacă nu mai este citibil pe calculatorul dumneavoastră, el poate fi încă disponibil pe serverul gazdă. Având în vedere că furnizorii de poștă electronică sunt obligaț...