După Paște, organismul de conducere a fotbalului european, UEFA, a publicat un raport privind activitatea fotbalistică. Numit sugestiv “The European Club Footballing Landscape”, raportul este incredibil de bogat, un mic “tezaur” despre sportul cel mai iubit de pe continentul european. Chiar dacă o parte din datele prezentate sunt din sezonul trecut, ele oferă o idee generală a tendințelor dominante în fotbalul european.

     Pentru cei care urmăresc îndeaproape acest sport, sunt aproape convins că, unele dintre lucrurile interesante pe care le-am extras din raport aici, vor veni ca o surpriză.

     1. Mai mult de jumătate din țările din Europa au prima ligă din 12 sau 16 echipe. Cinci campionate și-au schimbat dimensiune între 2012/13 și 2013/14, cu Grecia, în creștere cu două echipe și Albania, Azerbaidjan, Bulgaria și Croația în scădere cu două echipe.

Fotbal - Echipe în prima divizie

     2. Cluburile europene din prima divizie au făcut o medie de 2,7 schimbări a antrenorului principal în trei ani (iulie 2010 – iunie 2013). Acestea au variat de la o medie de mai mult de cinci schimbări pe club în România, Grecia, Serbia și Bosnia și Herțegovina la o medie de unul sau mai puțin pe club în Finlanda, Lituania, Suedia, Irlanda de Nord și Norvegia. Acest lucru dovedește diferența clară de “tactică” între nordul și sud-estul Europei.

Fotbal - Schimbări de antrenori

      3. Când se analizează durata medie de serviciu a antrenorilor principali, Irlanda de Nord este cea mai stabilă, iar Grecia se găsește la celălalt capăt al scalei, cu o medie de schimbare la patru luni în ultimele 12 luni, pentru toate cele 18 de cluburi. Totuși, durata medie de serviciu a antrenorilor principali din Europa este de 17 luni.

Fotbal - Stabilitatea antrenorilor

      4. În medie, 82% din cetățenii din Europa spun ca sunt „interesați” de fotbal, iar 25% recunosc că sunt „foarte interesați”. Spaniolii și englezii sunt foarte interesați (37%), urmați de scoțieni, irlandezi, italieni, germani, ciprioți, portughezi, greci și români.

Fotbal - Interes pentru fotbal

      5. Din punct de vedere al suporterilor, Portugalia și România au cel mai înalt grad de concentrare a susținătorilor din Europa, cu 47% și 45% suporteri ai unui singur club, Benfica și respectiv Steaua. La celălalt capăt al scalei, în Suedia, nici un club nu atrage mai mult de 9% din fanii ai fotbalului. În medie, clubul cel mai bine susținut în fiecare țară are o cotă a susținătorilor de 23%. Cele 13 coloane colorate în galben-verzui indică faptul că cel mai popular club din țară nu este unul intern.

Fotbal - Cei mai mulți suporteri

      6. Totalul sumelor de transfer pentru sezonul trecut a fost de 10,875 miliarde €, bani cheltuiți numai pentru echipele din primul eșalon. Cheltuielile cluburilor engleze, italiene și spaniole reprezintă 62% din totalul sumei.

Fotbal - Cheltuieli cu transferuri

      7. Activitățile de transfer de jucători în ultimii cinci ani (vara 2009 – ianuarie 2014) sunt puternic concentrate în liga engleză, italiană și spaniolă. Primele zece mari campionate din lume au făcut cheltuieli care reprezintă un procent estimat de 86% din piața de transferuri ca valoare, în comparație cu procentul de 72% din câștigurile totale.

Fotbal - Cheltuieli totale transferuri

Fotbal - Venituri totale din transferuri

       8. În ultimii cinci ani s-au efectuat 166 de transferuri de jucători cu o sumă de transfer mai mare de 15 milioane de €, pentru 150 de fotbaliști diferiți. Graficele următoare scot în evidență puterea financiară a cluburilor europene, care au făcut cele mai mari tranzacții cu jucători scumpi.

Fotbal - Cumpărare jucători

Fotbal - Vânzare jucători

     9. Brazilia domină la transferul jucătorilor cu valoare de peste 15 milioane de euro, cu un procent remarcabil, de 16% din total. La această categorie, în ultimii cinci ani, s-au transferat și jucătorii din 6 state din America de Sud și Africa și jucători de 22 naționalități diferite din zona UEFA.

Fotbal - Naționalitatea jucătorilor transferați

      10. Veniturile cluburilor din primele divizii din Europa au atins un record de 14,1 miliarde € în anul 2012, o creștere cu doar 7% față de anul anterior (2011). Venituri obținute din drepturile de difuzare audiovizuale interne au crescut cu 8%, veniturile comerciale și de la sponsori au crescut combinat cu 7%, banii veniți de la UEFA se înmulțesc an de an, dar, pentru al doilea an consecutiv, 728 cluburi din primul eșalon fotbalistic european au raportat o scădere a încasări pe bilete de 2%.

Fotbal - Veniturile cluburilor europene

       Pentru mai multe informații accesați acest link UEFA.

 


Alte articole captivante


COCA-COLA SE DIVERSIFICĂ      Coca-Cola face o încercare spectaculoasă pentru a-și impulsiona vânzările.  Îmbuteliatorului principal al companiei în Europa - Coca-Cola Enterprises - a emis la sfârșitul lunii iunie a.c. un raport care identifică o varietate de moduri prin care poate crește vânzările în următorii cinci ani în Europa.      Pornind de la premiza că micul dejun este o “masă completă", adesea menționat ca fiind cea mai ...
CAMPIONATUL MONDIAL DE MEMORIE      În era digitală memorarea este o artă pierdută. Vrem un număr de telefon? – consultăm agenda din telefonul propriu. Vrem să ne amintim o parolă? - există mai multe aplicații pentru asta. Nu ne aducem aminte datele de aniversare ale prietenilor? – consultăm rețelele de socializare și alte multiple surse la îndemână, eventual cu alarme. Însă la Campionatul Mondial de memorie, puterea forței brute a creie...
PUBLICITATE PRIN FERESTRE      Cu toții ne-am obișnuit cu diverse metode de publicitate: panouri publicitare, reclame în mass-media, bannere, etc. și auzim de publicitate la tot pasul. Pare ireal, dar se poate face publicitate prin ferestre, cu un nou concept care aduce literalmente anunțuri publicitare direct în cap.      Începând din luna ianuarie a.c. navetiști din Germania (zona Munchen și Renania de Nord-Westfalia) au avut par...
CELE MAI VALOROASE MĂRCI DE ȘAMPANIE ȘI VINURI      După ce acum câteva zile am prezentat care sunt cele mai valoroase mărci de băuturi spirtoase, astăzi vreau, pe scurt, să enumer cele mai valoroase mărci de șampanie și de vinuri. Clasamentul este întocmit tot de Brand Finance și are în frunte un producător de renume: Moët & Chandon. Moët a fost înființată în anul 1743 de către Claude Moët, iar astăzi deține peste 1.000 de hectare de viță de vie și...
TELEPORTARE      Două echipe de cercetători au extins raza de acțiune a teleportării cuantice la lungimi fără precedent. Această cercetare revoluționară ar putea fi un pas uriaș spre crearea de computere cuantice și alte tehnologii de exploatare la viteze mult peste limitele actuale.      Cu toate că până la teleportarea în timp a oamenilor este încă un drum extrem de lung și mai este mult de muncit, cercetătorii cred...
ȚĂRI FERICITE ȘI NEFERICITE      Legatum Institute este o organizație cu sediul la Londra, care se ocupă de politici publice. De curând, a publicat clasamentul pentru anul 2012, în urma unui studiu realizat asupra a 142 de țări. Națiunile sunt analizate și clasificate în baza a 89 de indicatori, repartizați în opt categorii mari: economie (care cuprinde și indicatorul produsul intern brut pe cap de locuitor sau cât de bogata este o na...
AMENDĂ PENTRU FOLOSIREA TELEFONULUI LA TRAVERSAREA STRĂZII      Telefoanele mobile fac parte din viața noastră, fiind utile și indispensabile, dar reprezintă și o amenințate pentru siguranța publică și personală, fără a lua în calcul radiațiile emise. În ultimul timp tot mai mulți utilizatori folosesc funcțiile telefoanelor în timp ce merg pe jos, inclusiv când traversează strada. În acest context, o amendă pentru folosirea telefonului aplicată pietonilor care trav...
POPULAȚIA INACTIVĂ ÎN UE      Acest articol analizează statistic populația inactivă economic. Populația inactivă din punct de vedere economic cuprinde toate persoanele care n-au lucrat nici cel puțin o oră și nici nu erau șomeri în perioada de referință, aflându-se în una din următoarele situații: - elevi sau studenți; - pensionari (de toate categoriile); - casnice (care desfășoară numai activități casnice în gospodărie); - per...
PANTOFI SCUMPI FĂCUȚI ÎN EUROPA DE EST      Cumpărătorii cred că o pereche de pantofi scumpi din magazinele țărilor dezvoltate din Europa este produsă în Germania sau Italia, dar de fapt este realizată de muncitori cu salarii de mizerie în fabrici din Europa de est. O investigație asupra pieței de încălțăminte din Marea Britanie a demascat detalii înfiorătoare ale industriei europene de încălțăminte, cu salarii ilegale și condiții de muncă șocan...
SCHIMBAREA CULORII OCHILOR      După ce v-am oferit tratamente la SPA, după ce am încercat să vă schimb destinul și am recomandat o dietă extremă, azi revin cu o altă „găselniță” a chirurgiei estetice și anume schimbarea culorii ochilor.      Cei nemulțumiți de felul cum arată pot lua în calcul o modalitate nouă pentru a-și schimba aspectul general, prin schimbarea permanentă a culorii ochilor, o procedură destul de controversată, c...