Cea mai recentă tendință în transportul maritim de mărfuri se bazează pe un concept vechi de 7.000 de ani: o ambarcațiune cu pânze, care folosește ca „tehnologie” vântul.

   De-a lungul istoriei, navigarea a avut un rol esențial în dezvoltarea civilizației, oferind umanității o mobilitate mai mare decât călătoriile pe uscat, atât pentru comerț, transport sau acțiuni militare, cât și pentru pescuit. Cea mai veche reprezentare a unei bărci cu pânză apare pe un disc pictat, găsit în Kuweit, care se crede că a fost creat între anii 5.500 și 5.000 î.Hr. Astăzi, ambarcațiunile cu pânze sunt folosite în principal pentru recreere.

   Dar tranziția de la transportul maritim ecologic bazat pe energia eoliană la cel care folosește combustibili fosili a venit cu un preț. Emisiile nocive eliberate în atmosferă din transportul maritim reprezintă azi la nivel mondial 30% din oxizii de azot, 9% din oxizii de sulf și 3% din dioxidul de carbon.

   Ca răspuns la preocupările tot mai mari legate de încălzirea globală, Organizația Maritimă Internațională a O.N.U. și-a stabilit ca obiectiv reducerea emisiilor poluante din transportul maritim cu 40% până la sfârșitul acestui deceniu. În acest context, mulți producători de nave comerciale studiază și caută mijloace pentru un transport maritim ecologic. Incorporând materiale noi și operațiuni computerizate, aceste companii sunt fondatorii unei noi ere în transportul maritim.

   Compania suedeză Wallenius Marine a anunțat de curând că intenționează să construiască o navă eoliană elegantă care poate transporta 7.000 de autovehicule. Numită Oceanbird, nava va avea cinci vele retractabile de 80 de metri în înălțime construite din metal și materiale compozite. „Pânzele” pot fi coborâte la 20 de metri pentru ca nava să treacă pe sub poduri sau pentru a se adapta la condițiile de vânt. Va fi cea mai mare ambarcațiune cu pânze (vele) din lume pentru că are o lungime de 200 de metri și o lățime de 40 de metri.

Cea mai mare ambarcațiune cu pânze (Oceanbird)

   Oceanbird va avea o viteză medie de 10 noduri (o milă marină pe oră, adică 1.852 kilometri pe oră), fiind ceva mai lentă decât navele convenționale. Wallenius Marine, care colaborează cu Institutul Suedez de Cercetare și Institutul Regal de Tehnologie din Stockholm, a construit deja un model al navei la scară mică pe care îl va testa în apele mării în următoarele luni. Proiectul final ar trebui să fie gata până la sfârșitul anului viitor, iar prima navă va fi gata să navigheze înainte de 2025.

 Sursă: Phys.org