Luxemburg, oficial Marele Ducat de Luxemburg, va deveni prima țară din lume care va avea transport public gratuit pentru toți cetățenii. Această decizie, istorică pentru omenire, a fost anunțată de premierul luxemburghez Xavier Bettel și guvernul de coaliție: din vara viitoare (2020) nu mai sunt necesare bilete pentru trenurile, tramvaiele și autobuzele care circulă pe teritoriul țării. Totuși, oficialii nu au explicat dacă navetiștii, care trec zilnic granița din Franța, Belgia și Germania, aproximativ 200.000 de oameni, și lucrează în Luxemburg, și turiștii pot beneficia de acest drept.

   Pe lângă angajamentul unui transport public gratuit, guvernul are în vedere și legalizarea canabisului. Prima măsură, axată pe protejarea mediului și amprenta de carbon la nivelul țării, dorește descongestionarea traficului și eliminarea blocajelor în trafic, chiar dacă nu se compară cu cele din București, în special în capitala țării. În Luxemburg, numărul de autoturisme la 1000 de persoane este de 680, cel mare din Uniunea Europeană. Prin comparație, România are doar 260 de autovehicule la o mie de locuitori.

   Luxemburg a demonstrat o atitudine progresivă față de transportul public gratuit. Din vara anului trecut, guvernul a asigurat transport public gratuit pentru toți copii și tinerii sub 20 de ani. Toți elevii de liceu nu plătesc nimic pentru deplasările de acasă la instituțiile de învățământ și înapoi. Iar navetiștii, plătesc doar 2 €/zi pentru două ore de călătorie într-o țară care are doar 2,586 km² și acoperă aproape toate deplasările. Asta în contextul în care salariu minim lunar pe economie depășește cu puțin 2000 de euro (2019).

Transport public gratuit - Luxemburg

   Vorbind de cele mai bune practici de management al mediului, la indicatorii sectoriali de performanță de mediu, Luxemburg este unul din cele mai performante state din lume în domeniul protecției mediului, ocupând locul 4 din 132 de țări evaluate. Și încă vrea să facă progrese semnificative, fără precedent. Cu toate acestea, politica trebuie să fie pe deplin „gândită”. Încă nu a fost luată o decizie cu privire la ceea ce trebuie făcut referitor la compartimentele clasa I și a II-a din trenuri. Asta chiar este o problemă…

Sursă: The Guardian