După adoptarea Convențiilor internaționale (Geneva, 1958) asupra mării libere, mării teritoriale, zonei adiacente și asupra platoului continental, delimitarea acestora a devenit o problemă complicată generând nu de puține ori controverse și discuții aprinse care s-au întins timp îndelungat, unele dintre ele negăsindu-și soluționarea nici în prezent din cauza pozițiilor ne conciliante a uneia sau a ambelor părți (ajustarea acestor limite este numită, în dreptul internațional delimitare maritimă). O nouă etapă a constituit-o adoptarea Convenției ONU asupra dreptului mării în anul 1982, în care, pe lângă noțiunile definite în convențiile anterioare, a apărut zona economică exclusivă care practic a înglobat și dezvoltat noțiunea de platou continental fără a o înlocui complet.

     Apele teritoriale sau marea teritorială sunt o centură de coastă care se extinde la 12 mile marine (22,2 km) de la linia de bază. În mod normal, linia de bază de la care începe marea teritorială este linia de reflux de-a lungul coastei, marcată pe hărțile recunoscute oficial la scară largă. Apele dinspre uscat, sub linia de bază, sunt definite ca ape interioare (lacurile și râurile sunt considerate ape interioare), pe care statul are suveranitate completă. Marea teritorială a unui stat (până la 12 mile marine sau 22,2 km; un stat poate pretinde o mare teritorială mai mică) este considerată ca fiind teritoriul suveran al statului, deși navelor străine (militare și civile) le sunt permise o trecere inofensivă. Această suveranitate se extinde, de asemenea, la spațiului aerian, până pe fundul mării și mai jos. Zona contiguă sau adiacentă este zona de apă care se întinde de la marginea exterioară a mării teritoriale cu până la 12 mile marine sau 22,2 km, ajungând la 24 de mile marine (44,4 km) de la linia de bază, în care un stat poate exercita un control limitat cu scopul de a preveni sau de a pedepsi încălcarea legislației vamale, fiscale, sanitare sau de imigrare și reglementările de pe teritoriul său sau în marea sa teritorială. Zonă economică exclusivă se întinde la un maxim de 200 de mile marine (370,4 km) de la linia de bază, incluzând apele teritoriale și de zona contiguă. O națiune are controlul asupra tuturor resurselor economice în cadrul zonei sale economice exclusive, inclusiv de pescuit, minerit, explorare de petrol, precum și orice poluare a acestor resurse. Cu toate acestea, ea nu poate interzice trecerea navelor altor state la suprafața mării sau sub ape, care sunt în conformitate cu legile și reglementările adoptate de Convenția ONU.

Împărțirea Mării Negre - Ape teritoriale

     Marea Neagră se întinde pe o suprafață de 423.488 km², are un volum de apă de 537.000 km³ (circa 200 km³ de apă se evaporă anual) și o salinitate medie de 22,03 g/l%. Cel mai adânc punct se află la 2211 m sub nivelul mării în apropierea de Ialta, dar adâncimea medie este de 1271 m. Mareele sunt de mică amploare, circa 12 cm. Marea Neagră are 1149 km în lungime și o lățime de 630 km, țări riverane fiind România, Bulgaria, Turcia, Georgia, Rusia și Ucraina.

     Luând în considerare cele scrise mai sus, iată cum se împart zonele economice exclusive în Marea Neagră:

Împărțirea Mării Negre

      Problema care se pune acum, după anexarea peninsulei Crimeea de către Rusia, este redelimitarea platourilor continentale și apoi a zonelor economice exclusive în Marea Neagră. O problemă complicată, care va genera probabil controverse și discuții aprinse.

 


Alte articole captivante


VĂ INVIT LA CAFENEA      Dacă în era digitală nu mai pare surprinzător să se ofere un iPad ca meniu pentru clienți (Mundo Tapas Bar în Sydney), care caută și comandă direct ceea ce vizualizează, și ospătarii să fie înlocuiți cu roboți (restaurantul Hajime din Bangkok), care servesc și totodată întrețin atmosfera prin dansuri, lucrurile devin complet stranii, chiar fistichii, când vorbim de cafenele. Mundo Tapas Bar, în Sydn...
PIERDEREA LIBIDOULUI      Lipsa libidoului poate fi tratată, dar nu există încă o percepție comună că această lipsă  este o problemă gravă. Și până când va fi luată în serios, femeile vor continua să sufere. Poate fi chiar o tragedie, pentru că femeile nu fac mai nimic atunci când o parte importantă din viața lor dispare. Dacă familia, completată de medici ginecologi, psihiatri, sexologi sau servici de consiliere nu intervine, ...
SUPRAPONDERALI vs SUBPONDERALI      Kilogramele în plus nu sunt cauza unei morți premature, arată un mai vechi studiu. O analiză a înregistrărilor unor pacienți timp de șase ani arată că a fi supraponderal sau obez ușor nu a fost asociată cu un risc crescut de deces prematur. Obezii severi pot fi cauza unei morți premature, dar numai în cazul în care kilogramele în plus au fost însoțite de diabet zaharat și hipertensiune arterială.     ...
WASH-it      Poate inspirat din avertismentele de secetă și de memento-ul "folosiți apa cu înțelepciune", niște inventatori turci au conceput o mașină de spălat care are și duș (sau invers). Combinația aceasta se numește "Wash-it" și permite utilizatorilor să-și spele hainele în timp ce ei fac duș, în scopul de a economisi apă. Echipa de designeri a declarat: "Washit este un produs care ne schimbă rutina de zi cu z...
TASTATURA LAVABILĂ      Compania Logitech a lansat tastatura lavabilă. Washable Keyboard K310 costă 39,99 euro un preț care nu este prea piperat, dacă nu te poți dezlipi de tastaturile clasice nici măcar atunci când mănânci sau bei. Riscul de a vărsa băutura, cafeaua, mâncarea sau scrumul de țigară pe tastatură este extrem de ridicat și se întâmplă, oricât ai încerca să protejezi tastatura. Curățarea ei, chiar dacă nu ai reuș...
CEL MAI MARE IAHT DIN LUME       Odată cu lansarea iahtului Azzam, miliardarul rus Roman Abramovici nu mai poate pretinde că este proprietarul celui mai mare yacht din lume. Azzam are 180 de metri lungime, aproape cât două terenuri de fotbal, cu 10 metri mai mult decât Eclipse și mai încăpător decât multe nave de croazieră normale. Dar lungimea iahtului, ca și lățimea de peste 20 de metri, ar putea fi de fapt un dezavantaj, pentru că...
ISTORIA IMNULUI ROMÂNIEI      Imnul de stat al României are o istorie de peste 150 de ani. România a avut șase imnuri naționale, toți cei care s-au perindat la putere schimbând atât ziua națională, cât și imnul și simbolurile (însemnele) țării. Așadar, într-un secol și jumătate ne-am schimbat imaginea de șase ori, făcând “istorie”.      Imnul de stat ar trebui să fie un cântec solemn și oficial, o melodie triumfală, patriotică, ca...
ACCESORII PENTRU VIITOR?      Am descoperit mai multe “suplimente de viață”, ciudate sau poate interesante, care au prezentat un interes mai mare pentru o parte din cei ce au gândiri futuriste și vizionare. Nu pot deocamdată să mă pronunț asupra utilității lor, dar poate puteți voi să le clasificați într-un fel.      1. Ați putea încerca rochia INTIMACY care devine din ce în ce mai transparentă odată ce bătăile inimii purtătoarei ...
ALĂPTAREA LA SÂN OBLIGATORIE      Consiliul Federal National al Emiratelor Arabe Unite a decis că este dreptul fiecărui copil de a fi alăptat. După o “dezbatere maraton", această clauză, care este doar o parte din noua Lege privind drepturile copilului, obligă mamele să-și alăpteze copiii timp de doi ani.      Mai multe cercetări au demonstrat beneficiile alăptării la sân pentru nou-născuți. Iată câteva concluzii: Alăptarea la...
ARCUL DE POD PERFECT (INDESTRUCTIBIL)      Oamenii de știință de la Universitatea din Warwick spun că au găsit designul „perfect” pentru proiectarea unui arc de pod indestructibil, care poate rezista la orice furie a naturii. De fapt, cercetătorii s-au inspirat din natură pentru a realiza arcul de pod perfect și au folosit un model în procesul de proiectare pe care l-au numit „formular de constatare” cu ajutorul căruia au realizat o structură f...