Politicile actuale ar determina o reducere a emisiilor de GES (gaze cu efect de seră) de numai 40% până în 2050. Comunicarea Comisiei Europene intitulată „Foaie de parcurs pentru trecerea la o economie competitivă cu emisii scăzute de dioxid de carbon până în 2050” stabilește modul în care poate fi îndeplinit cel mai rentabil cu putință obiectivul de reducere a emisiilor pe plan național cu 80% până în 2050. Foaia de parcurs arată că fiecare sector al economiei trebuie să-și aducă contribuția și, în funcție de scenariu, în comparație cu 1990, emisiile din sectorul transporturilor trebuie să înregistreze o scădere de 54% până la 67% până în 2050.

     În timp ce emisiile din alte sectoare sunt în general în scădere, transportul rutier este unul dintre puținele sectoare în care emisiile au crescut rapid. Între 1990 și 2008, emisiile generate de transportul rutier au crescut cu 26%. În 2008, aproximativ 70% din emisiile de CO₂ generate de transport proveneau din transportul rutier. Prin urmare, este a doua sursă ca mărime de emisii de GES în UE și contribuie cu aproximativ o cincime din emisiile totale de CO₂ ale UE.

     În martie 2011, Comisia a adoptat documentul intitulat „Foaie de parcurs pentru un spațiu european unic al transporturilor – Către un sistem de transport competitiv și eficient din punct de vedere al resurselor”. Aceasta stabilește o strategie în domeniul transporturilor care își propune să reducă GES cu 60% până în 2050.

     Regulamentul (CE) nr. 443/2009 stabilește obiectivul de reducere a emisiilor de CO₂ pentru parcul de autoturisme noi până în 2020. Regulamentul prevede o acțiune în două etape, dar Comisia a propus modificarea acestui regulament și dorește să stabilească ca obiectiv, aplicabil începând cu anul 2020 parcului de mașini noi, o medie a emisiilor de 95 g CO₂/km, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 715/2007 și cu anexa XII la Regulamentul (CE) nr. 692/2008, cu măsurile de punere în aplicare a acestuia, precum și cu ajutorul tehnologiilor inovatoare.

Emisii CO₂

      În urma acestei propuneri, mai multe firme, printre care Nissan, The European Association of Automotive Suppliers, GE, The European Climate Foundation, Cambridge Econometrie și Ricardo-AEA, au finanțat sau au realizat studii asupra impactului la nivelul UE. Iată câteva dintre concluzii, dacă UE va impune acest standard:

  • pe durata medie de viață a noilor mașinilor, deținătorii vor economisi cam 3800 €;
  • consumul de combustibil ar putea fi redus cu până la 25%; această economie de combustibil echivalează cu aproximativ 400 € pe an, pe autovehicul;

Emisii CO₂ 1

  • flota totală de autoturisme și camionete noi ar aduce o economie de 35 miliarde € în fiecare an;
  • cheltuielile cu noile tehnologii și inovații pentru realizarea obiectivului ar crește prețul mediu al mașinilor cu 1000 €; în cazul în care consumatorul nu își poate permite noua tehnologie, el va opta pentru o mașină folosită, cu emisii poluante mai mari sau pentru păstrarea vehiculul său vechi, tot emisii mai mari.
  • se vor crea locuri de muncă suplimentare nete: 350.000-450.000;
  • aceste noi norme ar putea aduce daune unor mari producători de automobile, deoarece prețul este factorul numărul unu în decizia unui client de a cumpăra. Într-un sector în care marjele sunt înguste, iar consumatorii au o gamă largă de alegere, chiar și o ușoară creștere a prețurilor relative pot face un producător necompetitiv;
  • unii producători vor încerca să manipuleze testele pentru a face mașinile să apară mai eficiente decât sunt în realitate;
  • Comisia va trebui să se asigure că trecerea la aceste standarde îmbunătățite a emisiilor de CO₂ nu va conduce la creșterea poluării aerului cu particulele emise de motoarele cu aprindere prin compresie.

     Sunt construite vehicule care au atins deja standardul propus pentru anul 2020. Un exemplu este Ford Focus ECOnetic:

Ford Focus ECOnetic

Model: Focus ECOnetic 1.6 TDCi; Putere: 77 KW; Transmisie: manuală; Număr de locuri (dimensiuni adulți): 5; Viteza maximă: 185 km/oră; CO₂ (g/km la țeava de evacuare): 81-100; Zgomot la viteza de oraș: 15-30 dB; Consum: mai puțin de 3,5 litri de motorină la 100 de kilometri;

     De asemenea, Volkswagen a declarat că, prin restructurarea grupului ecologic, va îndeplini cu siguranță noile standarde propuse. Grupul are deja 36 de variante de modele care au emisii sub 100 de grame de CO₂/km, impresionând audiența la Salonul de la Geneva de anul acesta prin modelul XL 1.

Volkswagen XL1

Volkswagen XL1-1


Alte articole captivante


COPII CARE NU MERG LA ȘCOALĂ      Pe 1 septembrie a.c., UNICEF a evidențiat printr-un comunicat de presă că sunt din ce în ce mai mulți copii care nu merg la școală. În primele 10 țări cu cele mai mari rate de abandon școlar aproape 2 din 5 copii, adică aproximativ 18 milioane de copii, sunt lipsiți de învățământul primar. Liberia este prima, cu cel mai mare procent de copii care nu merg la școală, aproape două treimi dintre toți copii...
LED-URILE AFECTEAZĂ OCHII      Utilizarea luminii cu LED-uri a fost considerată ca o alternativă super-eficientă pentru becurile tradiționale, deoarece folosesc până la 85% mai puțină energie și fiecare bec poate avea o durată de viață de până la 10 ani. LED-urile sunt deja utilizate pe scară largă la telefoanele mobile, la televizoare, la monitoare de calculator și au început, de asemenea, să fie folosite ca un înlocuitor pentru il...
FABRICĂ DE CLONARE A ANIMALELOR      Cea mai mare fabrică de clonare a animalelor se va construi în orașul Tianjin, un oraș-port din nord-estul Chinei, a anunțat online Cotidianul Poporului, luna trecută. Proiectul, de fapt un laborator uriaș, are nevoie de o investiție de 200 de milioane de yuani (circa 20 de milioane de lire sterline) pentru a continua aplicarea tehnologiilor de clonare în creșterea modernă a animalelor.      Oficialii...
MICROSOFT ȘI SKYPE      Care este problema cu Microsoft și Skype? Aplicația Skype trimite greșit mesaje instant și altor utilizatori, neselectați, din lista de contacte!       Microsoft confirma bug-ul (cuvântul englezesc bug se traduce în acest caz ca eroare sau dacă vreți ca dificultate neprevăzută, nu ca gândac sau ploșniță) apărut pe serviciul de telefonie online Skype. Acesta trimite greșit mesaje instant și altor uti...
ATRIBUIRE TRASEE JUDEȚENE 2013      ULTIMA ORĂ:  în M.O. nr. 679 din 5 noiembrie 2013 a fost publicat ordinul comun al Ministrului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice nr. 3310/2013 și al Ministrului Transporturilor nr. 1365/2013, care modifică Anexa nr. 1 (Metodologia de punctare) punctul 1 și Anexa nr. 2 (Criteriile de evaluare și punctajele) punctul 8 din Ordinul comun M.A.I./M.T.I. nr. 240/1614 din 2012. Modificările aduse...
PANTOFII CU GPS      Cu un simplu click din tocuri, o pereche de pantofi, dotată cu un sistem GPS, poate ajuta orice bărbat să-și găsească mai ușor drumul spre casă. Pantofii au fost creați de  designerul britanic Dominic Wilcox, pe principiul că nicăieri nu este ca acasă. Pantofii cu GPS sunt programați pentru a vă ghida înapoi spre locuința dumneavoastră, indiferent unde vă aflați în lume.      Wilcox a fost inspirat ...
CEA MAI VALOROASĂ MARCĂ DE BĂUTURI SPIRTOASE      Brand Finance este liderul mondial de consultanță și de evaluare pentru mărci, care a  efectuat mii de evaluări ale brand-urilor, de toate mărimile și în majoritatea sectoarelor. Printre clienții lor se număra mărci internaționale, autorități fiscale, firme de avocatură, organisme guvernamentale, bănci de investiții, etc. La începutul acestei luni a publicat lista primelor 50 de brand-uri, cele mai val...
PIERDEREA LIBIDOULUI      Lipsa libidoului poate fi tratată, dar nu există încă o percepție comună că această lipsă  este o problemă gravă. Și până când va fi luată în serios, femeile vor continua să sufere. Poate fi chiar o tragedie, pentru că femeile nu fac mai nimic atunci când o parte importantă din viața lor dispare. Dacă familia, completată de medici ginecologi, psihiatri, sexologi sau servici de consiliere nu intervine, ...
ROMÂNII ÎNAINTEA AMERICANILOR      Bebelușii au fost și o să rămână mereu în centru atenției într-o țară care își respectă trecutul și se gândește la un viitor mai bun. Chiar și Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Afacerilor Internele acordă atenția cuvenită, făcând publice cele mai frecvente nume de botez primite de copiii născuți în cursul anului 2012. Nu știu dacă acesta se po...
RECICLAREA MUCURILOR DE ȚIGARĂ      Orașul Vancouver și Terra Cycle Canada au lansat un prim program-pilot care urmărește colectarea mucurilor de țigări pentru reciclare. 110 recipiente pentru țigări au fost instalate  în mai multe locuri din centrul orașului Vancouver, iar locuitorii sunt încurajați să aducă resturile de țigări chiar din case sau de la locul de muncă. Această inițiativă, prima de acest fel, dorește înlăturarea mucurilor...