Politicile actuale ar determina o reducere a emisiilor de GES (gaze cu efect de seră) de numai 40% până în 2050. Comunicarea Comisiei Europene intitulată „Foaie de parcurs pentru trecerea la o economie competitivă cu emisii scăzute de dioxid de carbon până în 2050” stabilește modul în care poate fi îndeplinit cel mai rentabil cu putință obiectivul de reducere a emisiilor pe plan național cu 80% până în 2050. Foaia de parcurs arată că fiecare sector al economiei trebuie să-și aducă contribuția și, în funcție de scenariu, în comparație cu 1990, emisiile din sectorul transporturilor trebuie să înregistreze o scădere de 54% până la 67% până în 2050.

     În timp ce emisiile din alte sectoare sunt în general în scădere, transportul rutier este unul dintre puținele sectoare în care emisiile au crescut rapid. Între 1990 și 2008, emisiile generate de transportul rutier au crescut cu 26%. În 2008, aproximativ 70% din emisiile de CO₂ generate de transport proveneau din transportul rutier. Prin urmare, este a doua sursă ca mărime de emisii de GES în UE și contribuie cu aproximativ o cincime din emisiile totale de CO₂ ale UE.

     În martie 2011, Comisia a adoptat documentul intitulat „Foaie de parcurs pentru un spațiu european unic al transporturilor – Către un sistem de transport competitiv și eficient din punct de vedere al resurselor”. Aceasta stabilește o strategie în domeniul transporturilor care își propune să reducă GES cu 60% până în 2050.

     Regulamentul (CE) nr. 443/2009 stabilește obiectivul de reducere a emisiilor de CO₂ pentru parcul de autoturisme noi până în 2020. Regulamentul prevede o acțiune în două etape, dar Comisia a propus modificarea acestui regulament și dorește să stabilească ca obiectiv, aplicabil începând cu anul 2020 parcului de mașini noi, o medie a emisiilor de 95 g CO₂/km, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 715/2007 și cu anexa XII la Regulamentul (CE) nr. 692/2008, cu măsurile de punere în aplicare a acestuia, precum și cu ajutorul tehnologiilor inovatoare.

Emisii CO₂

      În urma acestei propuneri, mai multe firme, printre care Nissan, The European Association of Automotive Suppliers, GE, The European Climate Foundation, Cambridge Econometrie și Ricardo-AEA, au finanțat sau au realizat studii asupra impactului la nivelul UE. Iată câteva dintre concluzii, dacă UE va impune acest standard:

  • pe durata medie de viață a noilor mașinilor, deținătorii vor economisi cam 3800 €;
  • consumul de combustibil ar putea fi redus cu până la 25%; această economie de combustibil echivalează cu aproximativ 400 € pe an, pe autovehicul;

Emisii CO₂ 1

  • flota totală de autoturisme și camionete noi ar aduce o economie de 35 miliarde € în fiecare an;
  • cheltuielile cu noile tehnologii și inovații pentru realizarea obiectivului ar crește prețul mediu al mașinilor cu 1000 €; în cazul în care consumatorul nu își poate permite noua tehnologie, el va opta pentru o mașină folosită, cu emisii poluante mai mari sau pentru păstrarea vehiculul său vechi, tot emisii mai mari.
  • se vor crea locuri de muncă suplimentare nete: 350.000-450.000;
  • aceste noi norme ar putea aduce daune unor mari producători de automobile, deoarece prețul este factorul numărul unu în decizia unui client de a cumpăra. Într-un sector în care marjele sunt înguste, iar consumatorii au o gamă largă de alegere, chiar și o ușoară creștere a prețurilor relative pot face un producător necompetitiv;
  • unii producători vor încerca să manipuleze testele pentru a face mașinile să apară mai eficiente decât sunt în realitate;
  • Comisia va trebui să se asigure că trecerea la aceste standarde îmbunătățite a emisiilor de CO₂ nu va conduce la creșterea poluării aerului cu particulele emise de motoarele cu aprindere prin compresie.

     Sunt construite vehicule care au atins deja standardul propus pentru anul 2020. Un exemplu este Ford Focus ECOnetic:

Ford Focus ECOnetic

Model: Focus ECOnetic 1.6 TDCi; Putere: 77 KW; Transmisie: manuală; Număr de locuri (dimensiuni adulți): 5; Viteza maximă: 185 km/oră; CO₂ (g/km la țeava de evacuare): 81-100; Zgomot la viteza de oraș: 15-30 dB; Consum: mai puțin de 3,5 litri de motorină la 100 de kilometri;

     De asemenea, Volkswagen a declarat că, prin restructurarea grupului ecologic, va îndeplini cu siguranță noile standarde propuse. Grupul are deja 36 de variante de modele care au emisii sub 100 de grame de CO₂/km, impresionând audiența la Salonul de la Geneva de anul acesta prin modelul XL 1.

Volkswagen XL1

Volkswagen XL1-1


Alte articole captivante


RĂSPUNSUL LA E-MAIL      Potrivit unui studiu realizat de compania de software Contactually, dacă doriți un răspuns rapid la un e-mail, acesta trebuie să fie pesimist, deprimant sau chiar sumbru. Cu alte cuvinte, s-a constatat că e-mail-urile negativiste au primit mai multe răspunsuri și într-un timp mai scurt decât conversațiile pozitive. De asemenea, studiul a constatat că oamenii nefericiți au mai multe șanse de a răspunde ...
TURBINA CU ARIPI      Turbinele eoliene rotative ar putea fi în curând înlocuite cu turbina cu aripi. Firma germană Festo a realizat o nouă turbină eoliană, denumită Dual Wing Generator, care folosește două aripi pentru a genera energie chiar și atunci când viteza vântului este scăzută (la 14 kilometri pe oră).       Mișcarea aripilor, care imită bătaia naturală din aripi a pasărilor, este transformată în energie electri...
PRODUCȚIA DE AUTOMOBILE 2012    Producția de automobile este un indicator important în economia unei națiuni. Organizația Internațională a producătorilor sau constructorilor de autovehicule (International Organization of Motor Vehicle Manufacturers) a fost înființată la Paris, în 1919. Această organizație mai este cunoscută și sub numele de  “Organisation Internationale des Constructeurs d’Automobiles” (OICA). De curând, OICA a publica...
HOTEL SUB PĂMÂNT      Noul hotel Inter Continental Shimao Shanghai Wonderland va fi construit într-o veche carieră de piatră și va avea 19 etaje, toate acestea fiind construite sub pământ. Proiectul a început deja și va fi gata în aproximativ 2 ani, inaugurarea fiind estimată cel mai târziu la începutul anului 2015.     Clădirea va fi inclusă într-un complex de agrement, va avea 380 de camere și un restaurant subacvatic,...
STATUL JOS (!)      De-a lungul istoriei evoluției umane, omul a avut îndeletniciri care l-au obligat să-și petreacă cea mai mare parte a vieții umblând sau stând în picioare. Până acum aproximativ 100 de ani, când aproape toată populația muncea în agricultură sau în fabrici, obezitatea nu exista. Sedentarismul este un cuvânt foarte recent, iar statul tot mai mult pe scaun începe să își arate efectele negative pentru sănă...
QUINOA POATE DEVENI CEREALA VIITORULUI      Quinoa, care a fost considerată de incași „mama cerealelor”, poate deveni o sursă importantă de hrană în viitor după ce cercetătorii au reușit decodarea genomului său și au identificat o genă care ar putea fi manipulată pentru a elimina gustul amar al semințelor. Prin modificarea genei responsabile de producția de saponine din quinoa, boabele ei au un gust dulceag (în prezent, după recoltare, boabele t...
PASTILA ELECTRONICĂ PENTRU SLĂBIT      Pastila electronică pentru slăbit poate păcăli creierul să creadă că stomacul este plin și ar putea contribui astfel la combaterea obezității. Dispozitivul, considerat revoluționar, arată ca o tabletă sau pilulă obișnuită, dar este dotat cu o tehnologie de ultimă oră.      Pilula electronică pentru slăbit funcționează în același mod ca și stimulatoare gastrice, care suprimă pofta de mâncare. Numai c...
MODĂ: PANTOFI ȘI SUTIENE      Am găsit, din pură întâmplare, ultimul “răcnet” al modei la capitolul pantofi și sutiene. Să nu uităm că moda este un fel deprindere colectivă, specifică la un moment într-un anumit mediu social, care se bazează pe gustul și preferința generală cu privire la întreaga ținută sau chiar și la comportament sau modul de exprimare. De multe ori eleganța și stilul sau chiar snobismul sunt asociate cu moda și ...
CONTORUL FERICIRII      Sistemul este numit “The Happiness Counter” și își propune să încurajeze zâmbetul natural în viața noastră de zi cu zi. Happiness Counter a primit anul acesta premiul Good Design Award and Good Design Best 100. Este echipat cu un aparat de fotografiat digital Sony (Cyber Shot), care folosește tehnologia de recunoaștere a zâmbetului. Echipa care l-a proiectat și realizat, consideră că acest sistem de ac...
INVENȚII JAPONEZE – CONTINUARE      De-a lungul ultimelor decenii, inventatorii japonezi au venit cu niște idei năstrușnice, unele chiar scandaloase. Această expunere scrisă și în imagini, completează ceea ce am prezentat, cu câteva săptămâni mai înainte, la Invenții japoneze. Poate o să vă împărtășesc și alte soluții japoneze bizare.      Aceste pere înfiorătoare au fost fotografiate la un supermarket din Beijing, China,  devenind subi...