Politicile actuale ar determina o reducere a emisiilor de GES (gaze cu efect de seră) de numai 40% până în 2050. Comunicarea Comisiei Europene intitulată „Foaie de parcurs pentru trecerea la o economie competitivă cu emisii scăzute de dioxid de carbon până în 2050” stabilește modul în care poate fi îndeplinit cel mai rentabil cu putință obiectivul de reducere a emisiilor pe plan național cu 80% până în 2050. Foaia de parcurs arată că fiecare sector al economiei trebuie să-și aducă contribuția și, în funcție de scenariu, în comparație cu 1990, emisiile din sectorul transporturilor trebuie să înregistreze o scădere de 54% până la 67% până în 2050.

     În timp ce emisiile din alte sectoare sunt în general în scădere, transportul rutier este unul dintre puținele sectoare în care emisiile au crescut rapid. Între 1990 și 2008, emisiile generate de transportul rutier au crescut cu 26%. În 2008, aproximativ 70% din emisiile de CO₂ generate de transport proveneau din transportul rutier. Prin urmare, este a doua sursă ca mărime de emisii de GES în UE și contribuie cu aproximativ o cincime din emisiile totale de CO₂ ale UE.

     În martie 2011, Comisia a adoptat documentul intitulat „Foaie de parcurs pentru un spațiu european unic al transporturilor – Către un sistem de transport competitiv și eficient din punct de vedere al resurselor”. Aceasta stabilește o strategie în domeniul transporturilor care își propune să reducă GES cu 60% până în 2050.

     Regulamentul (CE) nr. 443/2009 stabilește obiectivul de reducere a emisiilor de CO₂ pentru parcul de autoturisme noi până în 2020. Regulamentul prevede o acțiune în două etape, dar Comisia a propus modificarea acestui regulament și dorește să stabilească ca obiectiv, aplicabil începând cu anul 2020 parcului de mașini noi, o medie a emisiilor de 95 g CO₂/km, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 715/2007 și cu anexa XII la Regulamentul (CE) nr. 692/2008, cu măsurile de punere în aplicare a acestuia, precum și cu ajutorul tehnologiilor inovatoare.

Emisii CO₂

      În urma acestei propuneri, mai multe firme, printre care Nissan, The European Association of Automotive Suppliers, GE, The European Climate Foundation, Cambridge Econometrie și Ricardo-AEA, au finanțat sau au realizat studii asupra impactului la nivelul UE. Iată câteva dintre concluzii, dacă UE va impune acest standard:

  • pe durata medie de viață a noilor mașinilor, deținătorii vor economisi cam 3800 €;
  • consumul de combustibil ar putea fi redus cu până la 25%; această economie de combustibil echivalează cu aproximativ 400 € pe an, pe autovehicul;

Emisii CO₂ 1

  • flota totală de autoturisme și camionete noi ar aduce o economie de 35 miliarde € în fiecare an;
  • cheltuielile cu noile tehnologii și inovații pentru realizarea obiectivului ar crește prețul mediu al mașinilor cu 1000 €; în cazul în care consumatorul nu își poate permite noua tehnologie, el va opta pentru o mașină folosită, cu emisii poluante mai mari sau pentru păstrarea vehiculul său vechi, tot emisii mai mari.
  • se vor crea locuri de muncă suplimentare nete: 350.000-450.000;
  • aceste noi norme ar putea aduce daune unor mari producători de automobile, deoarece prețul este factorul numărul unu în decizia unui client de a cumpăra. Într-un sector în care marjele sunt înguste, iar consumatorii au o gamă largă de alegere, chiar și o ușoară creștere a prețurilor relative pot face un producător necompetitiv;
  • unii producători vor încerca să manipuleze testele pentru a face mașinile să apară mai eficiente decât sunt în realitate;
  • Comisia va trebui să se asigure că trecerea la aceste standarde îmbunătățite a emisiilor de CO₂ nu va conduce la creșterea poluării aerului cu particulele emise de motoarele cu aprindere prin compresie.

     Sunt construite vehicule care au atins deja standardul propus pentru anul 2020. Un exemplu este Ford Focus ECOnetic:

Ford Focus ECOnetic

Model: Focus ECOnetic 1.6 TDCi; Putere: 77 KW; Transmisie: manuală; Număr de locuri (dimensiuni adulți): 5; Viteza maximă: 185 km/oră; CO₂ (g/km la țeava de evacuare): 81-100; Zgomot la viteza de oraș: 15-30 dB; Consum: mai puțin de 3,5 litri de motorină la 100 de kilometri;

     De asemenea, Volkswagen a declarat că, prin restructurarea grupului ecologic, va îndeplini cu siguranță noile standarde propuse. Grupul are deja 36 de variante de modele care au emisii sub 100 de grame de CO₂/km, impresionând audiența la Salonul de la Geneva de anul acesta prin modelul XL 1.

Volkswagen XL1

Volkswagen XL1-1


Alte articole captivante


ACIDIFICAREA OCEANELOR      Oamenii de știință care au participat la întâlnirea pe probleme climatice globale din Polonia de luna trecută, au tras un semnal de alarmă fără precedent: acidificarea oceanelor ar putea crește cu 170% până în 2100 (cu 0,5 puncte). Oceanele lumii devin tot mai acide, la o rată fără precedent, fenomenul fiind mai rapid decât oricând în ultimii 300 de milioane de ani. Acidificarea a provocat deja o pierd...
HAINELE UDE SUNT MAI ÎNCHISE LA CULOARE      Probabil că nu v-ați întrebat până acum (niciodată) de ce hainele ude sunt mai închise la culoare, dar cu siguranță ați observat că orice țesătură sau material are o culoare mai închisă atunci când se udă sau după o spălare. Schimbarea culorii tuturor țesăturilor ude sau umede se bazează pe o explicație pur științifică, chiar interesantă.       Cantitatea de lumină reflectată de un material natural ...
PREMIILE CONCURSULUI DE FOTOGRAFIE NATIONAL GEOGRAPHIC 2012      National Geographic stabilește un standard pentru excelență în fotografie. Mai mult de 22000 de fotografii au fost transmise din peste 150 de țări, atât de fotografi profesioniști cât și de amatori entuziaști, iubitori de fotografie, de pe tot globul. Fotografiile au fost prezentate în trei categorii: oameni, locuri și natură și au participat la concursul anual din 2012 pentru creativitate și calitate ...
ROMÂNIA vs CHINA      În prima jumătate a acestui an, în China au fost create 7,25 milioane de noi locuri de muncă, puțin mai mult față de aceeași perioadă a anului trecut, iar piața locurilor de muncă rămâne stabilă, a anunțat pe 16 iulie agenția oficială de știri (Xinhua). Raportul, Xinhua l-a citat pe ministrul resurselor umane și al securității sociale (Yin Weimin)  spunând că sectorul serviciilor ar putea juca un rol i...
CEL MAI MARE VAS DIN LUME      În portul Okpo din Coreea de Sud, Daewoo și Marine Engineering au lucrat la construirea celei mai mari nave pentru transportul maritim de containere. Măsurând 400 de metri în lungime, 59 de metri în lățime și având o înălțime comparabilă cu o clădire cu 20 de etaje, cel mai mare vas din lume de transport are o capacitate de 18.000 de containere de 20 picioare.      Observație: un container de 20 picio...
DE CE SE ÎNMULȚESC INDIENII?      Un studiu realizat acum câțiva ani în India, la care au participat peste 1 200 de voluntari din lungimea și lățimea a țării, a constat, după măsurători de precizie, până la ultimul milimetru, că mai mult de jumătate dintre bărbații măsurați au penisuri care sunt cu mult sub standardele internaționale de prezervative. Oamenii de știință indieni susțin că au verificat un eșantion reprezentativ ca aparten...
VINUL ALB LA FEL CA VINUL ROȘU      Este vinul alb la fel ca vinul roșu? Un pahar de Pinot Grigio sau Chardonnay poate arată alb, dar are mai multe în comun cu un vin roșu decât vă imaginați. Oamenii de știință au descoperit că strugurii albi conțin aceiași pigmenți care dau vinului culoarea roșu.      Prezența pigmenților, numiți antocieni  (antocian: pigment din sucul plantelor care dă florilor, fructelor și frunzelor culoarea roșie, ...
TESTUL PRENATAL TREBUIE SĂ FIE OBLIGATORIU      O societate sănătoasă înseamnă în primul rând oameni sănătoși. Condiția sine-qua-non pentru a fi sănătos este să te naști sănătos. Iar pentru a te naște sănătos viitoarea mamă ar trebui să facă testul prenatal, care ar trebui să devină obligatoriu în cel mai scurt timp.      Acum mai bine de cincizeci de ani au apărut primele teste prenatale. Ele s-au concretizat în timp în câteva teste invazive de ba...
CELE MAI SCUMPE FILME DIN LUME      Un film care se vrea de succes la Hollywood necesită de multe ori o mulțime de bani. În timp ce majoritatea filmelor, considerate ulterior de bună calitate, nu au întotdeauna un buget de producție mare, alte filme de succes sunt extrem de costisitoare. De exemplu, primele 30 cele mai scumpe filme realizate vreodată au avut costuri de producție de peste 200 milioane dolari americani.      Am inclus mai...
CELE MAI LUNGI ȘI SCURTE EMOȚII      Emoții - reacții afective de intensitate mijlocie și de durată relativ scurtă, însoțite adesea de modificări în activitățile organismului, oglindind atitudinea individului față de realitate. Orice reacție afectivă reprezintă o emoție sau o mișcare sufletească, care agită sau tulbură.      În fiecare zi, starea noastră de spirit este modelată de către lumea înconjurătoare. Toți factorii externi pot pro...