PNEURI FĂRĂ AER
Anvelopele fără aer sau anvelopele non-pneumatice s-au fabricat de mai mulți ani. De fapt, Michelin a prezentat prima sa anvelopă fără aer, numită „Tweel”, în anul 2005 și Bridgestone a lansat o versiune proprie a acestei noi tehnologii în anul următor. Cu toate acestea, niciunul dintre modelele construite – pneuri fără aer – nu au fost oferite pentru vânzare la scară generală.
Pornind de la ideea că o anvelopă pneumatică tipică este dispusă la pene și poate produce accidente periculoase, Bridgestone a prezentat acum doi ani o anvelopă fără aer, care este și ecologică. Conceptul folosește o rășină termoplastică care este 100 la sută reciclabilă. Aceste noi anvelope permit o reducere importantă a greutății autovehiculului (inamicul public numărul unu în industria auto) și elimină necesitatea unei roți de rezervă, degajând portbagajul.
O altă companie din SUA, Polaris, care este specializată în vehicule off-road, inclusiv cele furnizate pentru armată, intenționează să înceapă vânzarea de pneuri fără aer din anul următor (2014). Structura anvelopei este formată din ochiurilor (faguri) de diferite dimensiuni, care preiau încărcătura autovehiculului. În același timp, această structură rămâne suficient de flexibilă pentru a absorbi orice denivelări și obstacole din teren. Totuși, banda de rulare este din cauciuc și trebuie să fie înlocuită din timp în timp pentru a fi capabilă pentru aplicații de performanță, în condiții de confort sporit și mai puțin zgomot.
Compania Hankook a dezvăluit un nou model de anvelopă fără aer numit i-Flex la Salonul Auto de la Frankfurt 2013, dimensiune 155/590 R14, care a fost montată pe un model Volkswagen. Anvelopa are aceleași beneficii ca și predecesoarele: mai ușoară decât o anvelopă convențională cu jantă, un nivel de absorbție al șocurilor mai ridicat și 95 la sută din materiale utilizate (materialul de bază este poliuretan) sunt reciclabile. Hankook nu a menționat planurile de producție, dar e doar o chestiune de timp până când pneurile fără aer vor începe să înlocuiască suratele pneumatice.
Hankook are în lucru o tehnologie mai avansată pentru anvelope. Împreună cu cercetătorii de la Universitatea din Cincinnati, compania a dezvoltat conceptul e-Membrane, o anvelopă care este capabilă să-și schimbe profilului prin modificarea structurii interne, în funcție de condițiile diferite de rulare, cum ar fi într-un oraș aglomerat sau pe o autostradă. De exemplu, când viteza este mare, centrul benzii de rulare a anvelopei se extinde pentru a genera o zonă mai mare de contact (pată de contact) cu solul. În schimb, când viteza este mică, banda de rulare este proiectată pentru a realiza o suprafață minimă de contact și de frecare, scăzând considerabil consumului de combustibil prin reducerea rezistenței la rulare.
Este edificator cum se comportă anvelopa e-Membrane în clipul video de mai jos.
Din punctul meu de vedere soluția este într-adevăr spectaculoasă și neașteptată, probabil va reprezenta viitorul în fabricarea anvelopelor.
Vrei să faci un comentariu?