NECONFORMITĂȚI LA HG 69 DIN 2012
H.G.R. nr. 69/2012, emitent Guvernul României, Monitorul Oficial nr.114/14.02.2012
privind stabilirea încălcărilor prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind condițiile care trebuie îndeplinite pentru exercitarea ocupației de operator de transport rutier și de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului, ale Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piața transportului rutier internațional de mărfuri, ale Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piața internațională a serviciilor de transport cu autocarul și autobuzul și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 și ale Ordonanței Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, precum și a sancțiunilor și măsurilor aplicabile în cazul constatării acestor încălcări
Vă prezint câteva neconformități la HG 69 din 2012, după umila mea părere. Ordinea este cronologică, ca parcurgere a articolelor, ci nicidecum ca importanță sau gravitate. Vă las pe dumneavoastră să le clasificați în ordinea gravității erorilor strecurate, în funcție de profilul propriu.
Ø „Art. 3 pct. 11. sustragerea de la control/obstrucționarea efectuării controlului la sediul operatorului de transport rutier/întreprinderii de transport rutier în cont propriu/furnizorilor și beneficiarilor de bunuri divizibile/operatorului economic care desfășoară activități conexe transportului rutier/centrelor de pregătire și perfecționare a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere/școlilor de conducători auto/instructorilor auto autorizați, după caz;”
Articolul 6 stabilește contravențiile pentru art. 3 (abateri foarte grave) și sancționează cu suma de 14.000 – 18.000 lei operatorii de transport rutier/întreprinderile de transport rutier în cont propriu, furnizorii și beneficiarii de bunuri divizibile, centrele de pregătire și perfecționare a personalului de specialitate în domeniul transporturilor rutiere, școlile de conducători auto și instructorii auto autorizați, dar nu sancționează operatorii economici care desfășoară activități conexe transportului rutier:
„c) operatorului economic care desfășoară activități conexe transportului rutier/persoanei fizice sau juridice, după caz, pentru faptele prevăzute la art. 3 pct. 1-3 și 33-37;” ––– NU EXISTĂ PUNCTUL 11 –––
Ø „Art. 4 pct. 24. angajarea sau menținerea în funcție de către operatorul de transport rutier/întreprinderea de transport rutier în cont propriu/operatorul economic care desfășoară activități conexe transportului rutier a persoanelor cu funcții care concură la siguranța rutieră cu nerespectarea prevederilor art. 59 alin. (1)” Nota: să fie apte din punct de vedere medical și psihologic.
Articolul 7 stabilește contravențiile pentru art. 4 (abateri grave) și sancționează cu suma de 12.000 – 16.000 lei numai operatorii economici care desfășoară activități conexe transportului rutier, fără să sancționeze și operatorii de transport rutier/întreprinderile de transport rutier în cont propriu:
„a) operatorului de transport rutier sau întreprinderii de transport rutier în cont propriu român/române sau străin/străine, după caz, pentru faptele prevăzute la art. 4 pct. 1-12, 14, 19-22, 25-61 și 77;” ––– NU EXISTĂ PUNCTUL 24 –––
Observație proprie : vă gândiți cumva la o compensație?
Ø „Art. 4 pct. 68. nerespectarea de către operatorii economici care desfășoară activități conexe transportului rutier – activități desfășurate de autogări – a obligației de a transmite on-line I.S.C.T.R., în formatul solicitat de acesta, efectuarea curselor și traseelor, pe fiecare operator de transport deținător de licență de traseu cu care aceștia au încheiat contract;”
Dacă studiați cu atenție art. 136 din O.M.T.I. nr. 980/2011 care se referă la obligațiile operatorilor economici care desfășoară activități conexe transportului rutier nu veți găsi această obligație. –– ESTE LEGALĂ ACEASTĂ CONTRAVENȚIE? –––
Observație proprie : dacă o obligație nu este stipulată în legea de bază, respectiv Ordonanța nr. 27/2011 și nici în Normele de aplicare a acesteia, respectiv O.M.T.I. nr. 980/22011, o hotărâre de guvern nu o poate sancționa.
Ø „Art. 5 pct. 25. prezentarea la control de către întreprindere/operatorul de transport rutier, operatorii de activități conexe sau de către conducătorii auto a documentelor emise de către autoritatea competentă plastifiate ori în copie sau în oricare altă formă/alte condiții decât cele în care au fost eliberate;”
Articolul 8 stabilește contravențiile pentru art. 5 (abateri minore) și sancționează cu suma de 3.000 – 6.000 lei operatorii de transport rutier/întreprinderile de transport rutier în cont propriu, operatorii economici care desfășoară activități conexe transportului rutier, fără să sancționeze conducătorii auto:
„b) conducătorului auto român sau străin, după caz, pentru faptele prevăzute la art. 5 pct. 6, 19-21 și 30;” ––– NU EXISTĂ PUNCTUL 25–––
Observație proprie : inspectorii de trafic din cadrul I.S.C.T.R au aplicat multe sancțiuni contravenționale operatorilor de transport/întreprinderilor pentru că, șoferii angajați ai acestora, au prezentat, la controlul în trafic, certificate de pregătire profesională plastifiate.
Ø „Art. 5 pct. 15 nerespectarea de către operatorul de transport rutier a obligației de a notifica, în scris, schimbarea sediului social, în termen de 28 de zile, Autorității Rutiere Române – A.R.R.;”
Dacă mai studiați o dată cu atenție art. 133 lit. x) din O.M.T.I. nr. 980/2011, care se referă la obligațiile întreprinderilor în cont propriu, termenul de 28 de zile este prevăzut, dar la art. 134 lit. ad) din același ordin, care se referă la obligațiile operatorilor de transport rutier, termenul este de 15 zile.
Observație proprie : o mică eroare de redactare, cu o marjă mai mare, ajutătoare, pentru operatorii de transport.
Sper că nu v-am enervat prea tare și veți privi viața, în continuare, prin prisma realității românești.
P.S. Cuantumul contravențiilor prevăzute de HG nr. 69/2012 a fost modificat între timp, în anul 2014. Aveți la dispoziție aici HG 69/2012 actualizată.
Vrei să faci un comentariu?