MORȚI ÎN ACCIDENTE RUTIERE (STATISTICĂ)
Drumurile europene rămân în continuare cele mai sigure din lume. În anul 2017, în UE s-au înregistrat 49 de morți în accidente rutiere la un milion de locuitori, față de 174 de decese la un milion la nivel global, arată raportul Comisiei Europene publicat pe 10 aprilie. Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, circa 1,3 milioane de oameni mor în fiecare an pe drumurile lumii, dar numai 25.300 de persoane și-au pierdut viața în UE anul trecut.
Cu toate că în Uniunea Europeană s-au înregistrat progrese impresionante în deceniile anterioare, rata de progres a stagnat în 2014 și 2015, iar numărul de morți în accidente rutiere s-a redus cu numai 2% în 2016 și în 2017. Chiar dacă încă este afișat un anumit optimism, va fi foarte dificil pentru UE să-și atingă obiectivul ambițios de reducere la jumătate a numărului de decese rutiere până în 2020, față de anul 2010. Sunt necesare eforturi suplimentare din partea tuturor „forțelor” pentru a îmbunătăți siguranța rutieră.
Comisia Europeană estimează că, în fiecare an, pe drumurile europene sunt rănite grav circa 135.000 de persoane, majoritatea fiind utilizatori vulnerabili, adică pietoni, bicicliști și motocicliști, în special în marile orașe. Persoanele care suferă răni grave, cu consecințe care le pot schimbă viața, sunt costisitoare pentru societate din cauza necesităților de reabilitare îndelungată și a nevoilor de asistență medicală.
Din nefericire, România este pe primul loc la acest indicator anul trecut, cu 98 de morți în accidente rutiere la un milion de locuitori, urmată îndeaproape de Bulgaria cu 96. Majoritatea statelor membre a avut o rată a mortalității rutiere mai mică de 60 de decese la un milion de locuitori, iar opt dintre ele sunt sub 40: Suedia (25), Regatul Unit (27), Olanda (31), Danemarca etc. Cu toate că numărul de morți în accidente rutiere în UE s-a redus în perioada 2016-2017 cu numai 2%, unele țări au înregistrat progrese mult mai mari, de exemplu Estonia cu o reducere de 32% și Slovenia cu 20%.
În ansamblu, 8% din numărul accidentelor rutiere soldate cu morți în 2017 au avut loc pe autostrăzi, 55% pe drumurile rurale și 37% în zonele urbane. Utilizatorii vulnerabili au reprezentat aproape jumătate din victime: 21% au fost pietoni, 14% motocicliști, 8% bicicliști și 3% conducători de mopede. Tinerii sunt mult mai susceptibili de a fi victime ale accidentelor rutiere, aproape 14% dintre persoanele ucise pe drumurile din UE au vârste între 18 și 24 de ani, în timp ce doar 8% din întreaga populație a UE se încadrează în această categorie de vârstă. A crescut și proporția de decese în rândul persoanelor în vârstă de la 22% în 2010 la 27% în 2017.
Declarația de la Valletta privind siguranța rutieră, aprobată la conferință ministerială din martie 2017, indică angajamente ample din partea statelor membre, în special în ceea ce privește leziunile grave, pentru un nou obiectiv de reducere cu 50% între anii 2020 și 2030. Comisia lucrează acum la un nou cadru ambițios privind politica în domeniul siguranței rutiere pentru perioada 2020-2030. Obiectivul este de a răspunde mai bine noilor provocări, concentrându-se pe o cooperare mai strânsă între toți factorii din domeniul siguranței rutiere, o mai bună monitorizare și o finanțare adecvată.
La final, o altă statistică comparativă pentru perioada 2007 – 2016:
Sursa: Europa.eu/
Notă (adăugată pe 5 aprilie 2019): în 2018 România este tot pe primul loc cu 96 de morți în accidente rutiere la un milion de locuitori, urmată de Bulgaria cu 88.
Vrei să faci un comentariu?