Pe 28 mai, printr-un comunicat de presă, Comisia europeană a prezentat tabloul de bord pentru Agenda Digitală pentru 2014, care evaluează progresele înregistrate la nivelul UE și la nivel național în ceea ce privește atingerea obiectivelor cheie de performanță. Raportul se bazează pe datele din anul 2013.

   Potrivit datelor furnizate de Comisia Europeană, 95 din cele 101 obiective digitale pentru 2015 sunt în grafic, progresele fiind, așadar, satisfăcătoare. Cetățenii și întreprinderile din UE folosesc mai mult internetul, fac mai multe cumpărături online și au mai multă încredere în TIC (Tehnologia Informației și a Comunicațiilor), precum și mai multe competențe în acest domeniu, însă le lipsește adeseori infrastructura de bandă largă de mare viteză, mai ales în zonele rurale. Doamna Neelie Kroes, vicepreședintele Comisiei Europene, a declarat: „Majoritatea cetățenilor europeni sunt acum activi în mediul digital și își doresc mai mult. Am rezolvat problema accesului la internet, dar deficitul în materie de competențe digitale persistă. Dacă nu vom lua mai multe măsuri, ne vom confrunta cu o sub-clasă analfabetă din punct de vedere digital în Europa”.

   Am extras câteva performanțe care sunt urmărite la nivel european.

Obiective cheie de performanță

Media în UE

2014

Obiectiv

Acoperire de bandă largă de bază pentru toți

100 %

100 % (2013)

Consumatori care fac cumpărături on-line

47 %

50 % (2015)

e-Commerce transfrontalier

12 %

20 % (2015)

IMM-uri care fac vânzări on-line

14 %

33 % (2015)

Utilizarea regulată a internetului

72 %

75 % (2015)

Utilizarea regulată a internetului de către persoanele defavorizate

57 %

60 % (2015)

Persoane care nu au utilizat niciodată internetul

20 %

15 % (2015)

Cetățeni care interacționează on-line cu autoritățile publice

42 %

50 % (2015)

Cetățeni care transmit autorităților publice formulare completate pe cale electronică

21 %

25 % (2015)

   Gradul de utilizare regulată a internetului a crescut: din 2010, numărul persoanelor care utilizează internetul cel puțin o dată pe săptămână a crescut de la 60% la 72%. Progresele cele mai mari se înregistrează în Grecia, România, Irlanda, Republica Cehă și Croația. Țările cu rezultatele cele mai bune (peste 90% din populație utilizează internetul) sunt Danemarca, Suedia, Olanda și Luxemburg.

   S-au înregistrat progrese semnificative în rândul categoriilor defavorizate (șomeri, persoane cu un nivel scăzut de educație și persoane în vârstă) procentul ajungând la 57% (în urmă cu patru ani era de 41%). Dacă tendințele actuale se mențin, obiectivul de 60% va fi atins înainte de 2015.

   47% dintre cetățenii UE fac, în prezent, cumpărături online, ponderea crescând cu 10 puncte procentuale, ceea ce înseamnă că obiectivul de a se ajunge la 50% în 2015 va fi probabil atins.

   În schimb, alte obiective sunt sub așteptări: doar 14% dintre întreprinderile cu mai puțin de 250 de angajați fac vânzări online. În întreaga Uniune, nici măcar o țară nu se apropie de realizarea obiectivului mediu de 33% până în 2015. De asemenea, în zonele rurale ale Europei numai 18% dintre gospodării au acces la banda largă de mare viteză.

   Numărul neutilizatorilor a scăzut cu o treime: 20% dintre cetățenii UE nu au utilizat niciodată internetul (cu o treime mai puțini față de acum 4 ani). Dacă tendințele actuale se mențin, obiectivul de a reduce această valoare la 15% până în 2015 va fi atins. Iată cum se prezintă situația la acest capitol:

Neutilizatori de internet

   După cum se vede România este „fruntașa” Europei cu un procent care, la prima vedere, pare greu de crezut. Dar informația este verificată pe deplin.

   La final, vă prezint cum a evoluat frecvența de utilizare sau de neutilizare a Internetului în ultimii ani la nivelul Uniunii Europene.

Ponderea de utilizare a internetului

 

Sursă: Europa