CEL MAI MARE VAS DIN LUME
În portul Okpo din Coreea de Sud, Daewoo și Marine Engineering au lucrat la construirea celei mai mari nave pentru transportul maritim de containere. Măsurând 400 de metri în lungime, 59 de metri în lățime și având o înălțime comparabilă cu o clădire cu 20 de etaje, cel mai mare vas din lume de transport are o capacitate de 18.000 de containere de 20 picioare.
Observație: un container de 20 picioare are: lungime – 20 ft (5,9 m); lățime – 8 ft (2,4 m); înălțime – 8ft (2,4 m); volum – 33m³.
La construirea lui s-a folosit oțel cât pentru opt turnuri Eiffel, iar la un singur transport la capacitate s-ar putea aduce 111 milioane de perechi de adidași (într-un container de 20 picioare se pot transporta aproximativ 6.000 de perechi) sau 182 de milioane de iPad-uri (aproximativ 10.100 de iPad-uri/container). Puse unul peste altul, containerele ar atinge o uimitoare înălțime de 47 de km.
Scopul său este să deservească ruta comercială între Asia și Europa și de a aduce milioane de produse fabricate în China, Malaysia, Taiwan și Coreea în Olanda, la Rotterdam. Beneficiarul este compania daneză de transport maritim Maersk, care a comandat 20 de astfel de nave, la un cost de aproximativ 190 de milioane de dolari fiecare, iar primul a fost botezat Mc-Kinney Mølle.
Aceste vapoare fac parte dintr-o nouă clasă de nave care se numește „Triple-E”: Efficiency, Economy of scale and Environmentally improved (eficiență energetică, capacitate mai mare de transport și protecția mediului).
Nava este proiectată și optimizată pentru viteze mai mici, motorul utilizând gazele arse pentru a produce un plus de energie de propulsie, fiind de neegalat în domeniul eficienței energetice. Motorul funcționează la turații mai mici și folosește elice mai mari decât navele container tradiționale, această asociere necesitând mai puțină energie pentru propulsie. Reducerea de combustibil este spectaculoasă, de la 214 de tone pe zi la doar 160 de tone. Viteza maximă a vasului este de 23 de noduri și are un aport mare la reducerea consumului de combustibil. Viteza maximă s-ar fi putut limita la 21 de noduri, dar s-a optat pentru flexibilitatea de a merge mai repede în cazul unei întârzieri, indiferent de motiv, în scopul de a urma programul stabilit și de a elimina anumite potențiale costuri suplimentare pentru întârzieri.
Maersk a proiectat cele mai mari nave pentru containere din lume începând cu clasa Regina Maersk în 1996 (7.100 containere), continuând cu clasa Suveran Maersk în 1997 (8.100 containere) și a stabilit un nou record mondial depășind capacitatea cu 16% prin clasa Emma Maersk din anul 2006 (15.500 containere), fără a necesita mai multă putere de propulsie.
Prin reducerea consumului de combustibil se vor reduce, de asemenea, emisiile totale de CO2 cu aproximativ 20%, adică emisiile de CO2 pentru un container transportat se vor reduce la aproape 50%.
De asemenea, asigurarea containerelor se face prin structuri metalice încrucișate, un fel de poduri de prindere speciale care asigură stivuirea și reduce șansele ca un container să cadă peste bord (în prezent, navele de marfă pierd între 2.000 și 10.000 de containere în fiecare an).
În final, vaporul va parcurge ruta Shanghai – Rotterdam în 23 de zile, iar costul transportului unui container din Asia în Europa se va reduce cu 20% – 30% față de celelalte vase ce transportă aceiași încărcătură pe această rută. Nava are capacitatea de a transporta până la 165.000 de tone de marfă, care ar putea fi în valoare de 1 miliard de dolari.
Sursă: Maersk
Fabulos
Super