CELE MAI VALOROASE MĂRCI AUTO
După retragerea forțată a milioane de mașini în 2010, care a condus la o scădere a valorii de brand cu 1,2 miliarde dolari americani, problemele de la Toyota au continuat în anul următor, ca urmare a cutremurului devastator și a unui tsunami – care au perturbat decisiv producția în Japonia, când brandul a mai avut o cădere a valorii cu încă 1,7 miliarde dolari. Cu toate acestea, în acest an, firma a cunoscut o redresare impresionantă, ocupând același prim loc în clasamentul Brand Finance. Vânzările record, în creștere cu 23% și profiturile nete estimate la 8,9 miliarde dolari SUA au contribuit la o creștere a valorii brandului cu 6%, ajungând la 26 miliarde de dolari. Toyota a lucrat din greu pentru a reconstrui încrederea consumatorilor, pentru refacerea reputației de fiabilitate, concomitent cu introducerea de noi modele elegante și campanii de publicitate adecvate, cu apel direcționat către tineri. Și a ajuns din nou pe primul loc în cele mai valoroase mărci auto.
Valoarea combinată a brandurilor de mașini germane a crescut cu un uimitor 15%, ajungând la 89 miliarde dolari americani. „Vinovatul” principal este Volkswagen, care și-a crescut valoarea de brand cu 33% (la 23,7 miliarde dolari). O combinație de design inovator și practic și investiții majore și eficiente în publicitate (a câștigat cele mai multe premii de publicitate) au fost atuurile principale ale firmei, care s-a remarcat prin modelul de referință VW Golf. VW a vândut 9 milioane de mașini în Europa de Vest, cu 11% mai mult decât anul precedent, iar vânzările din America au crescut cu 26%. De asemenea, BMW a înregistrat vânzări de succes în Asia (cu 33% mai mult în China și cu 22% în Japonia), ajutând la creșterea valorii brandului cu 2 miliarde de dolari. Mercedes-Benz a ajuns la valoarea de 20,3 miliarde de dolari (o creștere de 3%), în timp ce Audi și-a sporit valoarea de brand cu 20%.
Mărcile auto din SUA sunt reprezentate de Ford (marca auto cea mai valoroasă – 19,6 miliarde dolari SUA, o creștere cu 12%). Cu toate acestea, Chevrolet a avut cea mai mare creștere (26%), ajungând la 6 miliarde de dolari, datorită succesului avut cu modelul Cruze. În încercarea de a reaprinde interesul mărcii în Europa și în întreaga lume, Chevrolet va sponsoriza echipa de fotbal Manchester United pentru sezonul 2013/2014.
În schimb, producătorul francez Peugeot a scăzut cu 12% în ultimele 12 luni (6,64 miliarde dolari), după ce a raportat o scădere cu 17% a vânzărilor din Europa. Grupul Renault este primul dintre fabricanții francezi, cu o creștere de 4,5%.
Între primele 50 de mărci, pe locul 48, în urcare cu un loc față de anul precedent, se găsește producătorul român Dacia, cu o creștere deloc neglijabilă, de 9,5%, dar cu o valoare totală sub 1 miliard de dolari.
După cum v-ați obișnuit probabil, iată clasamentul primelor 50 de mărci auto din lume, cele mai valoroase ca branduri, comparativ cu anul anterior, inclusiv clasificarea (rating-ul sau evaluarea) acordată, în ultimele două coloane. Sumele sunt în miliarde de dolari americani ($).
2013 | 2012 | Nume | 2013 | 2012 | 2013 | 2012 |
1
|
1 | Toyota | 25,979 | 24,461 | AA+ | AA |
2
|
4 | Volkswagen | 23,666 | 17,758 | AAA- | AA |
3
|
2 | BMW | 23,236 | 21,262 | AAA | AAA- |
4
|
3 | Mercedes-Benz | 20,298 | 19,762 | AAA- | AAA- |
5
|
5 | Ford | 19,623 | 17,559 | AA+ | AA+ |
6
|
7 | Nissan | 17,646 | 14,167 | AA+ | AA- |
7
|
6 | Honda | 16,114 | 14,963 | AA+ | AA |
8
|
8 | Porsche | 11,241 | 10,070 | AAA | AAA |
9
|
9 | Hyundai Motor Company | 8,715 | 8,326 | AA+ | AA+ |
10
|
10 | Renault | 8,430 | 8,064 | AA+ | AA |
11
|
11 | Peugeot | 6,645 | 7,976 | AA- | AA- |
12
|
13 | Chevrolet | 6,033 | 4,789 | AA- | A+ |
13
|
16 | Fiat | 5,768 | 4,350 | AA- | A+ |
14
|
14 | Audi | 5,455 | 4,561 | AAA- | AA+ |
15
|
12 | Kia | 5,391 | 5,089 | AA- | AA- |
16
|
15 | Suzuki | 4,455 | 4,433 | A+ | A+ |
17
|
19 | General Motors | 4,315 | 3,888 | AA+ | AA- |
18
|
17 | Citroën | 4,075 | 4,175 | AA- | A |
19
|
18 | Daimler | 3,891 | 4,003 | AA | AA- |
20
|
25 | GMC | 3,874 | 3,209 | AA- | A+ |
21
|
27 | Jaguar | 3,811 | 3,069 | AA+ | AA+ |
22
|
24 | Ferrari | 3,640 | 3,295 | AAA+ | AAA+ |
23
|
22 | Tata Motors | 3,559 | 3,349 | AA- | AA- |
24
|
23 | Mazda | 3,445 | 3,325 | AA- | A+ |
25
|
30 | Subaru | 3,356 | 2,566 | AA- | A |
26
|
28 | Lexus | 3,110 | 2,725 | AAA- | AA |
27
|
33 | Volvo | 3,058 | 2,364 | AA | AA- |
28
|
29 | MINI | 2,983 | 2,654 | AA+ | AA |
29
|
31 | Vauxhall | 2,847 | 2,485 | AA- | A+ |
30
|
32 | Isuzu | 2,843 | 2,431 | A+ | A |
31
|
26 | Dongfeng Motor | 2,771 | 3,083 | A+ | A |
32
|
21 | Mitsubishi Motors | 2,387 | 3,542 | AA- | AA- |
33
|
– | Mahindra & Mahindra | 2,304 | – | AA- | – |
34
|
35 | Daihatsu | 2,274 | 2,225 | A+ | A- |
35
|
36 | Jeep | 2,244 | 2,022 | AA+ | AA+ |
36
|
34 | Kenworth | 2,200 | 2,266 | A+ | A |
37
|
37 | Dodge | 2,051 | 1,983 | AA | AA |
38
|
42 | Cadillac | 2,027 | 1,340 | AA- | A+ |
39
|
38 | Chrysler | 1,921 | 1,857 | AAA- | AAA- |
40
|
20 | Skoda | 1,814 | 3,580 | AA | AA- |
41
|
41 | Acura | 1,622 | 1,356 | AA | AA |
42
|
43 | Infiniti | 1,587 | 1,294 | AA | AA |
43
|
40 | Buick | 1,570 | 1,483 | AA- | AA- |
44
|
47 | Lincoln | 1,332 | 975 | AA | AA- |
45
|
44 | RAM Trucks | 1,328 | 1,230 | AA- | AA- |
46
|
46 | Maruti Suzuki India | 1,324 | 1,094 | AA- | AA- |
47
|
45 | Smart | 1,230 | 1,180 | AA- | AA- |
48
|
49 | Dacia | 934 | 858 | A+ | A+ |
49
|
48 | FAW | 791 | 944 | A+ | AA- |
50
|
50 | Seat | 768 | 719 | AA- | AA- |
Sursă: Brand Finance
Vrei să faci un comentariu?