Articolul acesta nu se referă doar la salvarea victimelor prinse în accidente auto grave, folosind instrumente puternice și sofisticate pentru deschiderea ușilor și pentru tăierea balamalele, a stâlpilor sau a acoperișului, ci este axat pe modul în care mașinile s-au schimbat în ultimii ani, făcând astfel acțiunile de salvare mult mai complicate și periculoase pentru echipele de salvare. Au apărut noi tipuri de oțel, care sunt mai greu de tăiat, cabluri de înaltă tensiune la mașinile hibrid-electrice. Pompierii și echipele de intervenție se confruntă în prezent cu o serie de necunoscute atunci când ajung la locul unui accident auto grav.

   „Proiectarea autovehiculelor se face pentru cumpărători, nu pentru salvatori, spun toți marii producători de autovehicule din lume. Consumatorii cer mașini mai ușoare, cu motoare și sisteme de rulare sofisticate prin care se obține o mare economie de combustibil, fără a sacrifica în schimb siguranța pasagerilor. Modele care îndeplinesc aceste obiective și includ cele mai înalte norme de siguranță pentru pasageri cresc însă riscul de vătămare, în cazul accidentelor grave, pentru salvatori. Aceștia reușesc tot mai greu să extragă victimele din autovehicule pentru a le transporta la camerele de urgentă, în așa-numita „oră de aur”, critică, care poate decide viața sau moartea. Ca urmare, producătorii auto încearcă să lucreze cu departamentele de pompieri și instructorii echipelor de intervenție pentru a asimila noi tehnici de salvare și pentru ai informa cu privire la riscurile potențiale la care sunt supuse persoanele din vehicule, oferind o avalanșă de informații.

   Pe marile grupuri industriale din domeniul producției de autovehicule sunt presiuni pentru etichetarea de securitate. SAE International (Society of Automotive Engineers, adică Societatea Inginerilor de Automobile) este aproape de a recomanda etichete standardizate, pentru interior și exterior, pentru toate automobilelor hibride și electrice, pentru ca primii ajunși la locul accidentului să știe cu ce tip de vehicul au de-a face.

SAE

 

   Echipele de salvare trebuie să afle mai multe despre aceste noi tehnologii. Ar fi bine dacă salvatorii ar putea face practică pe cele mai recente vehicule fabricate, astfel încât să poată face față pericolelor, cum ar fi:

• airbaguri. Instrumentele de tăiat sau extracție pot perfora rezervoarele de combustibil exploziv care nu s-au umflat într-un accident. Airbagurile se folosesc de zeci de ani, dar producătorii au adăugat mai multe, de multe ori în locuri neașteptate. De exemplu, Toyota se laudă că noul său Scion iQ, una din cele mai mici mașini, are 12, inclusiv unul la trapa din spate.

• baterii hibride. Mai multe vehicule au propulsoare hibride sau electrice și este esențial ca salvatorii să se ocupe în mod corespunzător de cablurile de înaltă tensiune sau de bateriile litiu-ion sau nichel-metal după un accident.

• oțel de mare rezistentă. Producătorii au început să folosească materiale din oțel de înaltă rezistență și de ultra-înaltă rezistență pentru a micșora greutatea autovehiculelor. Acestea sunt mult mai ușoare decât oțelul standard, dar opun o rezistentă mai mare la forfecare, îndoire sau rupere. Pentru a satisface cerința strictă ca plafoanele să nu se strivească, stâlpii de susținere sunt mai puternici, ceea ce îi face mai greu de tăiat.

• pornirea motorului fără cheie. Este dificil să se observe dacă motorul este pornit când se folosesc butoane de pornire fără cheie de contact. Problema este mai complicată la mașinile hibride și electrice.

   Toate mașinile electrice prezintă propriile lor probleme, probleme noi de siguranță. De exemplu, la începutul acestui an, National Highway Traffic Safety Administration Traffic (Administrația pentru Siguranța Traficului din SUA) a raportat că investighează incendii care au apărut în cazul unor baterii electrice care au luat foc după un accident. În fiecare caz, focul a izbucnit la mult timp după accident.

   Echipele de salvare nu trebuie să piardă secunde vitale încercând să descopere cu ce amenințări se confruntă. Pentru că fiecare secundă contează! Ele trebuie să cunoască ultimele tehnologii folosite la fabricarea de motoare și automobile, de la diesel la electrice, de la hibride la cele alimentate cu gaz natural sau chiar pe bază de hidrogen. Pompierii știu imediat că Honda Insight este un hibrid. Dar alte modele sunt mai evazive. Buick sau Toyota Camrys acum vin în versiuni hibride care arată aproape identic cu versiunile convenționale. Și nu este vorba doar de mașinile noi, unele modele mai vechi ale lui Saturn Vue sau Chevrolet Silverado pick-up, folosesc instalații de până la 50 de volți în loc de cele standard de 12 volți de pe mașinile convenționale.

   Recunoscând noile provocări, Comitetul SAE încercă să stabilească recomandări de siguranță pentru producători, care ar putea ajuta nu numai poliția, pompierii și paramedicii, dar și pe cei care ajung la un accident mai târziu, cum ar fi persoanele de pe camioanele de tractare. Astfel, SAE va face recomandări pentru o etichetă standard pe exteriorul mașinii. Etichetele ar putea fi poziționate pe capota portbagajului pentru a indica instantaneu tipul de motopropulsor. De asemenea, se vizează și o etichetă în interiorul autovehiculului. Există deja unele mașini cu astfel de etichete: cele care folosesc gaz natural comprimat (GNC). Desigur, autocolantele pot fi urâte pentru estetica vehiculului. Mackintosh Todd, care este președintele comisiei SAE, spune că recomandările vor încerca să nu afecteze „nevoile de marketing”. În afară de etichetare, Mackintosh propune un ghid scurt de referință standardizat pentru fiecare mașina hibrid și electrică sau model de camion, care să conțină lista de pericole cu care pompierii se pot confrunta. În prezent, astfel de informații sunt disponibile din diverse surse, dar pot fi inconsistente sau, din contră, au prea multe pagini.

                                                                                                     Sursă: USA Today