Companiile producătoare de alimente nesănătoase cheltuiesc an de an zeci de milioane pentru a-și promova produsele, iar campaniile guvernamentale care îndeamnă la o alimentație sănătoasă nu le pot concura. Astfel, publicitatea a devenit mai importantă decât sănătatea și de multe ori ținta comercianților de alimente nesănătoase este copilul. Probabil ar trebuie introduse restricții de publicitate la produsele alimentare nesănătoase, inclusiv interzicerea publicității la produse nesănătoase la adresa copiilor.

   Un exemplu elocvent în acest sens este Marea Britanie. În anul 2016 companiile producătoare de alimente nesănătoase au cheltuit de 27 de ori mai mult pe publicitate decât a făcut-o guvernul pe promovarea alimentației sănătoase. Dintr-o listă cu primele 100 de firme care au băgat cei mulți bani în publicitate anul trecut, 18 dintre ele sunt companii care produc alimente nesănătoase (în general comercializează dulciuri, chipsuri și băuturi cu zahăr). Publicitatea lor trecut peste valoarea de 143 de milioane de lire sterline, pe când campania guvernamentală „Change4Life” pentru promovarea unei alimentații sănătoase a beneficiat numai de 5,2 milioane de lire sterline (de 27 de ori mai puțin). Din grupul cele 18, trei firme se detașează net la cheltuielile de publicitate: Cadbury, Coca-Cola și Galaxy chocolate, în contextul în care cheltuielile totale de publicitate de pe întreaga piață de dulciuri din Marea Britanie au crescut cu 13% în 2016 față de 2015.

Publicitatea e mai importantă decât sănătatea

   Obesity Health Alliance – o asociație formată din peste 40 de organizații de caritate din domeniul sănătății – dorește ca Guvernul să limiteze expunerea copiilor la comercializarea produselor nesănătoase prin toate mijloacele de informare, inclusiv la televizor, înainte de ora 21:00. Un studiu efectuat de Cancer Research UK a constatat ce știa mai toată lumea: anunțurile publicitare, inclusiv dar mai ales la produse nesănătoase, provoacă „foame” copiilor și sunt tentați să le mănânce.

   Nu trebuie pierdut din vedere că această scurtă analiză de mai sus se referă numai câteva produse nesănătoase comercializate direct și nu ia în calcul niciunul dintre lanțurile de restaurante și takeaway-urile importante care cheltuiesc, de asemenea, milioane ca să ne încurajeze să mâncăm mai mult, inclusiv produse nesănătoase.

   Totodată, este important ce a spus și purtătorul de cuvânt al Food and Drinks Federation (Federația Alimentației și Băuturilor): „Marea Britanie are unele dintre cele mai stricte reglementări din lume în ceea ce privește publicitatea alimentelor bogate în grăsimi, sare și zahăr pentru a se asigura că toți copiii britanici sunt protejați corespunzător. Publicitatea permite brandurilor să comunice consumatorilor caracteristicile produselor și să dezvolte relații de încredere; este o libertate comercială esențială.”

   Dacă într-o țară bogată și cu pretenții în lume, în care există reglementări stricte privind publicitatea alimentelor nesănătoase, se întâmplă acest lucru, ce-am mai putea zice despre biata Românie?