Am citit o declarație de acum patru ani a unui membru al guvernului japonez care răspunde de sănătatea și educația elevilor: „În Japonia, masa de la școală este o parte a educației, nu o pauză de educație.” Așa că am căutat să văd ce înseamnă asta, hai să-i zic acest dicton.

     Educația timpurie este considerată vitală pentru copilul japonez, iar masa de la școală trebuie să facă parte din ea. Japonezii îi spun simplu: shokuiku, care s-ar traduce prin educație alimentară și nutriție. Conform acestei percepții, încă de la început, în școala elementară, copiii trebuie să înțeleagă că ceea ce mănâncă influențează foarte mult modul în care gândesc, cum se simț și se comportă pe tot parcursul zilei și chiar mult mai departe în viața lor.

     Japonia a făcut o cultură din masa de la școală, o prioritate pentru toți copii. În cazul în care părinții nu pot plăti costul mesei (circa 10 – 13 lei, după echivalarea mea, în funcție de zonă), există programe cu reduceri sau chiar gratuite pentru ca niciun copil să nu rămână pe dinafară. Școlile din Japonia dau elevilor o mâncare sănătoasă, echilibrată și consistentă, bazată pe orez și legume, pește și supe, fructe și iaurt etc. care nu s-a schimbat de aproape patru decenii. Este o masă obișnuită, din produse cultivate la nivel local și aproape niciodată congelate. De multe ori, părinții sună la școală cu o întrebare neobișnuită: Pot avea rețeta? Copilului meu i-a plăcut foarte mult ce a mâncat ieri și ar vrea să-i facem și acasă.

     În toate școlile, elementare sau medii, elevii sunt serviți de colegi de-ai lor în halate și cu bonete albe. Servirea se face prin rotație. Apoi toți mănâncă numai în clasele lor, mese identice. Nu au voie să aducă nimic de mâncare de acasă (totuși în licee este permis acest lucru) și trebuie să mănânce tot. Copiii sunt învățați să mănânce ceea ce li se servește, fără să facă nazuri. Multe școli au un fel de nutriționiști, care, pe lângă sarcinile de alimentație, trebuie să lucreze cu cei mai mofturoși sau cu cei care doresc mâncăruri nesănătoase.

Masa de la școală este o parte a educației

     Japonia a stabilit orientări nutriționale de bază, minimale. Dar o masă de la școală nu trebuie să îndeplinească o valoare calorică precisă. Finanțarea este asigurată la nivel local, cu prioritate. Produsele prăjite sunt oferite cu moderație, iar personalul unor școli își prepară chiar bulionul propriu. Oare bunicii japonezi au povestit nepoților de azi că după al doilea război mondial, timp de peste un deceniu, masa de prânz de la școală (provenită numai din donații internaționale) conținea doar lapte praf degresat, pâine și o ridiche albă?


Alte articole captivante


GEL ÎMPOTRIVA SÂNGERĂRII      Un student (Joe Landolina) în anul III de la Universitatea din New York a inventat un tratament nou pentru sângerare. El susține că invenția sa, o substanță numită Veti-Gel, începe procesul de coagulare și de vindecare atât de repede încât chiar răni majore la organele interne sau artere sunt în măsură să se închidă instantaneu. Veti-Gel declanșează instantaneu coagularea și apoi vindecarea.      V...
SOARELE, PRIETENUL OMENIRII      O suprafață de 3 500 000 km² este disponibilă în țările din Africa de Nord, cum ar fi Maroc, Algeria, Tunisia, Libia și Egipt pentru a amplasa posibile centrale solare. În cazul în care toată această suprafață ar fi folosită, iar randamentul energiei electrice obținută de la soare ar fi în medie de 250 GWh/km² (1 GWh - gigawatt oră = 106 kWh), s-ar produce 875 000 TWh/an (1 TWh - terawatt oră = 109 kWh...
TAMPOANE GRATUITE PENTRU FEMEI      După o luptă lungă, dificilă, dureroasă și cu multă vărsare de sânge, tampoanele au cucerit în cele din urmă o victorie mare, răsunătoare, în lupta pentru drepturi menstruale egale. Metropola New York este primul oraș din lume care acordă tampoane gratuite pentru femei în toate instituțiile publice, cum ar fi școli, închisori și adăposturi.      Consiliul Local din New York a adoptat în unanimitate în...
PILULE DIGITALE      Pe măsură ce societatea duce o luptă deschisă pentru intimitate pe Internet, oamenii de știință și cercetătorii pregătesc noi valuri de tehnologii, chiar mai intruzive: calculatoare digerabile și senzori minusculi în interiorul pastilelor. În interiorul acestor pastile sunt senzori mici și emițătoare. Le înghițiți cu apă, lapte sau orice preferați, după care  dispozitivele ajung intacte în stomac. În t...
SOLUȚII NEOBIȘNUITE      Vă prezint câteva idei și soluții neobișnuite, cu utilitate practică, care nu sunt folosite pe scară largă în țărișoara noastră. Pentru că nu este o țară obișnuită... Până la urmă o idee inovatoare și creativă sau o soluție ieșită din comun, care poate fi chiar genială, nu garantează reușita și nu conduc neapărat la un succes de piață. Din contră, uneori astfel de idei mărețe s-au dovedit neprofitabile...
NECESARUL ZILNIC DE APĂ ȘI LICHIDE      De mai mulți ani se vehiculează o idee, deja acceptată și înrădăcinată în mentalul românesc, care spune că ar trebui să consumăm zilnic 2 litri de apă, pe lângă alte lichide sau mâncare. Adică necesarul zilnic de apă al organismului uman este de doi litri. Motivele invocare sunt o sănătate fizică generală mai bună, mai multă energie, detoxificarea și hidratarea organismului, reducerea greutății corpora...
SĂ MÂNCĂM ÎMPREUNĂ!      Să mâncăm împreună, pentru că o masă servită cu cei apropiați poate avea un efect terapeutic. Discuții banale, planuri pentru doua zi, analiza evenimentelor recente, programul TV, amintiri sau chiar discuții  grave, ne pot revitaliza. Ca să nu mai spun că o masă servită împreună poate fi o scuză pentru a vorbi cu apropiații. Mâncatul împreună cu familia este un act căruia i se dă din ce în ce mai puțin...
RĂSPUNSURI PENTRU TEST CU IMAGINI      Răspunsuri pentru test cu imagini: dacă ați fost atenți, puteți verifica răspunsurile imediat. Imaginile tăiate cu un X nu au același “aspect” (un pătrat de o anumită culoare trebuie să se suprapună mereu peste alte pătrare de aceiași culoare) ca și celelalte. Culorile cu care am marcat X-ul (cele 2 diagonale) au legătură cu culorile pătratelor care nu se potrivesc în imagine. Răspunsuri pentru test...
DICȚIONAR UMORISTIC      Tudor Mușatescu (1903 – 1970) a fost poet, prozator, dramaturg și umorist.  La maturitate, atât ca vârstă, cât și ca formație artistică, Tudor Mușatescu se dedică trup și suflet teatrului, în calitate de dramaturg, traducător, director de scenă, conducător și proprietar de teatru. Criticii l-au considerat un fidel continuator, în perioada interbelică, al comediei caragialiene de moravuri, prin tipologi...
INTELIGENȚĂ LA PĂTRAT      La categoria pe care am intitulat-o “perspicacitate” am puține postări. Mă revanșez astăzi cu două, să le zicem, teste: primul de orientare logică și al doilea, simplu, de încurajare. Pentru că amândouă se bazează sau se referă la un pătrat am numit acest articol foarte simplu: inteligență la pătrat. Sau pentru că inteligența trebuie demonstrată de două ori.      1. Patru bețe sunt aranjate în cruce, ...