Acțiunile unui alt șofer pe un drum rutier pot fi frustrante, provocându-i pe ceilalți să reacționeze cu o mânie surprinzătoare, nejustificată, numită furia la volan. În timp ce mânia (furia) ca o emoție în sine nu este greșită, ea poate fi potențial mai periculoasă atunci când suntem la volanul unei mașini. Eu cred că toți cei care conduc autovehicule, fără excepție, au experimentat furia la volan.

     Furia ca manifestare poate fi foarte rapidă, puternică sau reactivă și ne conduce să facem lucruri deosebite sau noi pe care în mod normal nu le-am face. Furia nu este nicăieri mai frecventă, mai puțin utilă și potențial mai periculoasă decât atunci când suntem la volan. În fiecare zi șoferii se înfurie și devin agresivi, iar rezultatul este supunerea lor însăși și a celorlați din jur la un mare risc.

     De obicei, furia rutieră este declanșată de un anumit eveniment. De cele mai multe ori, evenimentele înseamnă acțiunile unui alt conducător auto, cum ar fi un șofer lent, schimbarea benzilor de circulație fără a semnaliza, alte comportamente ale celorlați șoferi pe care le interpretăm ca o amenințare sau un eventual obstacol ori pericol etc. Răspunsurile nostre la aceste declanșatoare specifice traficului sunt influențate de doi factori majori: persoana în cauză (vârstă, sex, convingeri, stare de spirit etc.) și stresul contextual (trafic greu, presiune de timp, lucrări pe drumuri, temperaturi ridicate etc.). De asemenea, răspunsul este afectat de interpretări personalizate ale incidentului, cum ar fi: „mi-a tăiat fața intenționat”, „puteai să mă omori!”, „s-a băgat ca prostu!”, „uite-l și pe nesimțitul ăsta!”, „șoferi fără speranță” etc. Apoi un alt factor care ne frustrează este incapacitatea de a putea comunica direct cu vinovatul sau dacă suntem singuri în mașină imposibilitatea de a ne exprima părerea noastră pertinentă.

Furia la volan

     Furia la volan conduce la comportamente agresive, care pornesc cu un simplu claxon și ajung la țipete, gesturi ostile, manevre periculoase sau riscante și într-un final nefericit ieșitul din mașină pentru atacuri verbale sau violență fizică. Mai multe studii, printre care unul australian foarte complex, au relevat că pe lângă furia la volan apare prejudecata conducătorului auto că deține controlul situației datorită capacității superioare de conducere sau de calificare (iluzia controlului), ceea ce implică o probabilitate mai mare de a conduce în mod riscant și agresiv. Așadar furia la volan și iluzia controlului, probabil falsă, sunt o combinație extrem de periculoasă.

     Nu în ultimul rând, diferite funcții cognitive, cum ar fi o atenția, raționamentul, judecata și luarea deciziilor, pot fi afectate de furie. Rezultatul este o percepție a riscului mai mică, o mai mare disponibilitate de a-și asuma riscuri și efecte cognitive, care de fapt cresc riscurile și au un impact imediat asupra tuturor de pe un drum rutier. Un studiu american reprezentativ a arătat că supărarea, tristețea, agitația sau plânsul la volan măresc de zece ori șansele de a fi implicat într-un accident. În schimb „dansul” în scaunul de conducere și aplicarea rujului pe buze sau pudrarea obrajilor nu au crescut șansele unui accident rutier (!).


Alte articole captivante


NAS ELECTRONIC DE IDENTIFICARE      Poate ați auzit de un “nas electronic” sau de un “nas artificial” care poate verifica prospețimea și calitatea alimentelor sau care identifică mirosul fructelor sau de un altul care este capabil să detecteze cantități infime de chimicale periculoase în aer: pesticide, emisii de gaze sau scurgeri de gaze, agenți chimici, substanțe volatile, etc.      Cercetătorii spanioli de la Universitatea Politehnic...
CREȘTEREA ECONOMICĂ MONDIALĂ      Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE sau OECD in English) a redus previziunile pentru creșterea economică la nivel mondial. Față de previziunile din luna mai, în loc de o creștere economică de 3,6% pentru anul 2013 și de 5,8% pentru anul viitor, OCDE preconizează doar o creștere de 2,7% pentru anul acesta și de 3,6% pentru 2014.      Notă: Săgeata verde înseamnă o creștere în a...
SEMNIFICAȚIA EXPRESIEI LUNA DE MIERE      În zilele noastre noțiunea de luna de miere are un sens plăcut, pozitiv, dar această tradiție are la bază niște obiceiuri nu tocmai fericite pentru tânăra mireasă. Această sintagmă este legată de concepțiile medievale asupra femeii și asupra căsătoriei. În Evul Mediu dragostea era considerată un sentiment distrugător, care nu avea sens, o pasiune bazată mai degrabă pe porniri instinctive, ci nu pe spir...
CELE MAI SCUMPE VIDEOCLIPURI      Un videoclip este un film de scurt metraj care integrează un cântec și imagini, produs pentru scopuri artistice, de promovare. Videoclipurile muzicale moderne sunt în primul rând făcute și utilizate ca un dispozitiv de marketing destinat să promoveze vânzarea de înregistrări muzicale. Deși originile videoclipurilor muzicale datează cu mult înainte, ele au atras atenția în anii 1980, atunci când MTV le-...
SUPRAPONDERALI vs SUBPONDERALI      Kilogramele în plus nu sunt cauza unei morți premature, arată un mai vechi studiu. O analiză a înregistrărilor unor pacienți timp de șase ani arată că a fi supraponderal sau obez ușor nu a fost asociată cu un risc crescut de deces prematur. Obezii severi pot fi cauza unei morți premature, dar numai în cazul în care kilogramele în plus au fost însoțite de diabet zaharat și hipertensiune arterială.     ...
TRANSPORTURI EXCEPȚIONALE      Avântul tehnologiei în majoritatea domeniilor a impus necesitatea realizării unor transporturi de excepție, total atipice sau în doar două cuvinte transporturi excepționale. Transportul cu vehicule cu mase și/sau dimensiuni depășite sunt cunoscute de mai toată lumea sub denumirea generică de transporturi agabaritice sau chiar sub denumirea de transporturi speciale.      Nu mi-am propus aici să vorbesc...
VIAȚA LA ÎNĂLȚIME      De-a lungul anilor, blocurile au fost în mare parte asociate cu sărăcia și lipsurile. Dar mai nou se pare că viață trăită la un etaj superior ar putea fi secretul pentru o viață lungă și sănătoasă, dezvăluie o cercetare recentă.      Cercetătorii  de la Universitatea din Berna din Elveția au constatat că șansele de a muri de boli pulmonare grave sunt cu 40% mai mari în rândul locuitorilor care trăiesc...
APRINZĂTOR FĂRĂ FLACĂRĂ      Acest aprinzător fără flacără înlocuiește flacăra tradițională cu un arc electric de intensitate foarte mare, care poate aprinde aproape instantaneu lumânări, arzătoare pe gaz, șeminee, bucăți de hârtie sau din lemn și chiar surcele.      Dispozitivul, numit Illume ArcLighter, se pare că are siguranța mult așteptată de către consumatori. El funcționează foarte bine în rafale puternice de vânt, poate f...
SAREA DE HIMALAYA E DIN PAKISTAN      Sarea de Himalaya este extrasă din salina Khewra în Pakistan, situată la circa 300 de km de Himalaya, a doua cea mai mare mină de sare din lume, și are o tentă de roz de la oxidul de fier, adică de la rugină. Acesta conține o cantitate mai mare de potasiu decât toate sărurile exploatate în alte saline.      Notă: M-am decis să scriu acest articol după ce am observat pe Internet că aproape nimeni nu fa...
SALTEA PENTRU ÎMBRĂȚIȘĂRI      Această saltea, numită sugestiv saltea pentru îmbrăţişări, ar putea reprezenta sfârșitul problemelor pentru cuplurile care vor să doarmă îmbrățișate toată noaptea. Prin construcția sa, salteaua promite o noapte de îmbrățișări și giugiuleală fără a risca amorțirea brațelor și a umerilor.      Salteaua este confecționată în totalitate dintr-o spumă specială și are mai multe lamele de 3 inch, un fel de g...