Pe stânga sau pe dreapta? Până să ajung la întrebarea care vreau să v-o adresez, încep cu o scurtă istorie și câteva considerente generale.

     O descoperire arheologică (1998) a unui drum roman, aflat în stare foarte bună, ce ducea la o carieră de lângă orașul Swindon (Anglia de azi), relevă că romanii circulau pe partea stângă a drumului. Urmele lăsate de roți pe partea stângă a drumului erau mult mai adânci decât pe cealaltă parte, indicând pe care parte mergeau căruțele pline sau goale spre carieră. O asemenea modalitate de circulație trebuia să fie cea obișnuită, de acasă.

     În Evul Mediu călăreții mergeau, de obicei, pe mijlocul drumului, dar dacă întâlneau o persoană ce venea din direcția opusă, pe jos sau călare, se deplasau spre pe partea stângă, pentru a face loc, pentru un salut de prietenie sau pentru a se apăra cu spada, la nevoie, fiind în majoritate dreptaci.

     Franța a avut un impact uriaș asupra sensului de circulație. Înainte de Revoluția din 1789, aristocrații mergeau cu trăsura sau caleașca pe partea stângă a drumului, obligându-i pe oamenii de rând să circule pe dreapta. În 1794, s-a introdus o regulă în Paris care stipula circulația pe dreaptă, pe “partea poporului”, care, mai târziu, a fost adoptată în alte regiuni și teritorii din Europa, cucerite de Napoleon. Unii istorici au remarcat că alegerea “dreptei” a fost făcută de francezi întrucât Napoleon era stângaci. Englezii, dușmanii din totdeauna al francezilor, nu au împrumutat obiceiul, continuând să folosească partea stângă de drum și au răspândit deprinderea în colonii, iar SUA a preluat obișnuințele din zonele spaniole, franceze și portugheze.

     Multe țări europene, cum ar fi Italia (1922), Spania (1924) sau Portugalia (1928), au trecut la circulația pe partea dreaptă a autovehiculelor doar după câțiva zeci de ani de la începutul secolului al XX-lea, iar Suedia a fost ultimul stat care a adoptat măsura (1967). În prezent, în doar trei țări europene se mai circulă pe partea stângă, în afară de Marea Britanie: Irlanda, Cipru și Malta. Dar, cel mai interesant lucru este că, în Japonia, care nu a avut niciodată legături cu romanii sau cu coloniile franceze și britanice, se circulă pe stânga, probabil după modelul primordial al deplasării umane.

     O statistică neactualizată arată că 35% din locuitorii lumii conduc autovehicule pe partea stângă, adică cu volanul pe partea dreaptă, și 65% normal, cum zicem noi.

Pe stânga sau pe dreapta?     Sunt 73 de țări, insule și teritorii dependente în care, în prezent, se circula pe partea stângă. Cele mai importante, în ordinea continentelor: Marea Britanie, Irlanda, Cipru, Malta, Australia, Noua Zeelandă, Pakistan, India, Nepal, Bangladesh, Bhutan, Thailanda, Malaezia, Indonezia, Singapore, Papua Noua Guinee, Namibia, Africa de Sud, Botswana, Zambia, Zimbabwe, Mozambic, Tanzania, Kenya, Uganda, Surinam și Guyana.

     Dar ambarcațiunile și avioanele? Pe care parte circulă? În general, traficul fluvial și cel maritim se desfășoară pe dreapta. Şi avioanele urmează aceeași regulă. Dar trenurile? În unele țări, dispozitivele de semnalizare stabilesc pe care parte se circulă pe o cale ferată dublă. Pe căile ferate principale moderne, trenurile circulă, de obicei, în ambele direcții pe aceeași linie. Dacă dispozitivele de semnalizare sunt vechi, se circulă într-o singură direcție. Iar direcția de circulație ar putea fi stabilită, cel puțin în unele cazuri, de țara care a proiectat și a construit acea cale ferată.

     Dar pietonii? În general, din motive de siguranță, se recomandă ca, în cazul în care nu există trotuar sau cărare pentru pietoni, să se meargă pe partea pe care mașinile vin din direcție inversă. Dacă mașinile circulă pe dreapta, pietonii sunt sfătuiți să meargă pe stânga drumului, ca să vadă mașinile care vin spre ei.

     Întrebarea mea este: când circulați pe un trotuar mai lat sau pe o alee pietonală, pe care parte vă deplasați în mod uzual, pe stânga sau pe dreapta? Eu am constatat că merg, în general, pe partea stângă a trotuarului.


Alte articole captivante


1 DIN 5 AMERICANI ARE DIZABILITĂȚI      Un raport publicat pe 30 iulie a.c., în urma unui sondaj efectuat la nivel național în 2013 și care a inclus peste 465.000 de adulți, arată că aproximativ unul din cinci americani are dizabilități. Uite, așa am aflat, ce națiune “sănătoasă” vrea să conducă lumea!      Circa 1din 8 adulți spun că au limitări ale mobilității, cum ar fi dificultăți în mers sau în urcatul scărilor, acestea fiind cel mai f...
CONSUMUL MONDIAL DE CEAI      Ceaiul își are originile în partea de sud-est a Asiei și a fost întrebuințat pentru prima oară de chinezi, folosindu-l atât la prepararea băuturilor cât și a mâncărurilor. După ce a fost introdus și în Japonia de către un călugăr budist prin anii 600, la sfârșitul secolului al XVI-lea apar mențiuni rare despre ceai și la europeni, devenind apoi un produs folosit la nivel mondial. Producția mondială de ...
20 DE LUCRURI INTERESANTE, CARE TE VOR SURPRINDE      Mi-am propus să vă uimesc cu câteva chestii, poate nebănuite, unele chiar prin comparațiile făcute. Dacă am reușit să vă surprind sau să vă impresionez, șocați-mă cu un comentariu sau un “like”. Lectură plăcută! Pe pielea noastră sunt mai multe organisme vii decât oameni pe întregul Pământ. Fiecare om pierde în decursul vieții, circa 16 kilograme de piele moartă. Circa 80 de milioane de bac...
CELE MAI URÂTE AUTOTURISME      În timpuri străvechi omul a căutat metode prin care să transporte hrana sau alte diferite lucruri necesare traiului pe distanțe mici sau mai mari. Folosindu-și inteligența a reușit să construiască primul mijloc de transport rudimentar: targa. După domesticirea animalelor au apărut mijloacele de transport cu tracțiune animală, care au evoluat de-a lungul anilor de la căruță la calești, trăsuri, cabriole...
DEMENȚA DIGITALĂ      Coreea de Sud este una dintre națiunile cele mai dezvoltate din lume în conexiuni digitale și problema dependenței de Internet, atât în ​​rândul adulților cât și în rândul copiilor, a fost recunoscută, în mare măsură, cu mulți ani în urmă (la sfârșitul anilor '90). Dar rezultatele unor cercetări, încă în curs de dezvoltare, fac loc unui nou termen medical:  demența digitală. Aceasta înseamnă o deterior...
VASE DIN PIATRĂ – MISTERUL UNEI CIVILIZAȚII NECUNOCUTE      Mii de vase din piatră, cu inscripții al căror sens s-a pierdut în negura secolelor, împânzesc o zonă deluroasă din nord-estul statului Laos, în apropierea graniței cu Vietnam. Este cea mai enigmatică atracție turistică din Asia de sud-est și principala atracție turistică din Laos, dar totodată unul dintre cele mai mari mistere arheologice ale lumii, un sit arheologic unic.      „Câmpia vaselor din pi...
CÂTE ȚĂRI SUNT ÎN LUME?      Văzând niște statistici, am vrut să aflu cu exactitate câte țări sunt în lume. Căutând cu ardoare pe Internet mi-am dat seama că răspunsurile sunt destul de diferite: pornesc de pe la 190 și trec cu mult peste 200. Așadar, câte țări sunt în lume? Această compilație sper să lămurească lucrurile, pentru că depinde foarte mult de modul în care definim “țara”.     I. Potrivit ONU există 195 de state suver...
RĂSPUNSUL LA E-MAIL      Potrivit unui studiu realizat de compania de software Contactually, dacă doriți un răspuns rapid la un e-mail, acesta trebuie să fie pesimist, deprimant sau chiar sumbru. Cu alte cuvinte, s-a constatat că e-mail-urile negativiste au primit mai multe răspunsuri și într-un timp mai scurt decât conversațiile pozitive. De asemenea, studiul a constatat că oamenii nefericiți au mai multe șanse de a răspunde ...
BANI NUMERAR      Numerar se referă la valoare bănească în monede sau în hârtie-monedă, care servește direct pentru plată. Expresia bani numerar are trei sinonime arhicunoscute: bani lichizi, bani gheață și bani peșin. În schimb, plățile fără numerar implică transferul de fonduri în baza unei instrucţiuni de plată transmisă prin intermediul instrumentelor de plată (transfer credit, debitare directă, card de plată, cec, ...
DIABETUL, O BOALĂ PERFIDĂ      Pentru a evidenția Ziua Mondială a Diabetului, care are loc în fiecare an la data de 14 noiembrie, Federația Internațională pentru Diabet (FID) a lansat cea de-a șasea ediție a Atlasului Diabetului. Raportul estimează cât de mulți adulți cu vârste cuprinse între 20 și 79 de ani vor fi afectați de boală în viitor. Până la sfârșitul acestui an, FID estimează că 382 milioane de oameni vor avea diabet zaha...