Pe stânga sau pe dreapta? Până să ajung la întrebarea care vreau să v-o adresez, încep cu o scurtă istorie și câteva considerente generale.

     O descoperire arheologică (1998) a unui drum roman, aflat în stare foarte bună, ce ducea la o carieră de lângă orașul Swindon (Anglia de azi), relevă că romanii circulau pe partea stângă a drumului. Urmele lăsate de roți pe partea stângă a drumului erau mult mai adânci decât pe cealaltă parte, indicând pe care parte mergeau căruțele pline sau goale spre carieră. O asemenea modalitate de circulație trebuia să fie cea obișnuită, de acasă.

     În Evul Mediu călăreții mergeau, de obicei, pe mijlocul drumului, dar dacă întâlneau o persoană ce venea din direcția opusă, pe jos sau călare, se deplasau spre pe partea stângă, pentru a face loc, pentru un salut de prietenie sau pentru a se apăra cu spada, la nevoie, fiind în majoritate dreptaci.

     Franța a avut un impact uriaș asupra sensului de circulație. Înainte de Revoluția din 1789, aristocrații mergeau cu trăsura sau caleașca pe partea stângă a drumului, obligându-i pe oamenii de rând să circule pe dreapta. În 1794, s-a introdus o regulă în Paris care stipula circulația pe dreaptă, pe “partea poporului”, care, mai târziu, a fost adoptată în alte regiuni și teritorii din Europa, cucerite de Napoleon. Unii istorici au remarcat că alegerea “dreptei” a fost făcută de francezi întrucât Napoleon era stângaci. Englezii, dușmanii din totdeauna al francezilor, nu au împrumutat obiceiul, continuând să folosească partea stângă de drum și au răspândit deprinderea în colonii, iar SUA a preluat obișnuințele din zonele spaniole, franceze și portugheze.

     Multe țări europene, cum ar fi Italia (1922), Spania (1924) sau Portugalia (1928), au trecut la circulația pe partea dreaptă a autovehiculelor doar după câțiva zeci de ani de la începutul secolului al XX-lea, iar Suedia a fost ultimul stat care a adoptat măsura (1967). În prezent, în doar trei țări europene se mai circulă pe partea stângă, în afară de Marea Britanie: Irlanda, Cipru și Malta. Dar, cel mai interesant lucru este că, în Japonia, care nu a avut niciodată legături cu romanii sau cu coloniile franceze și britanice, se circulă pe stânga, probabil după modelul primordial al deplasării umane.

     O statistică neactualizată arată că 35% din locuitorii lumii conduc autovehicule pe partea stângă, adică cu volanul pe partea dreaptă, și 65% normal, cum zicem noi.

Pe stânga sau pe dreapta?     Sunt 73 de țări, insule și teritorii dependente în care, în prezent, se circula pe partea stângă. Cele mai importante, în ordinea continentelor: Marea Britanie, Irlanda, Cipru, Malta, Australia, Noua Zeelandă, Pakistan, India, Nepal, Bangladesh, Bhutan, Thailanda, Malaezia, Indonezia, Singapore, Papua Noua Guinee, Namibia, Africa de Sud, Botswana, Zambia, Zimbabwe, Mozambic, Tanzania, Kenya, Uganda, Surinam și Guyana.

     Dar ambarcațiunile și avioanele? Pe care parte circulă? În general, traficul fluvial și cel maritim se desfășoară pe dreapta. Şi avioanele urmează aceeași regulă. Dar trenurile? În unele țări, dispozitivele de semnalizare stabilesc pe care parte se circulă pe o cale ferată dublă. Pe căile ferate principale moderne, trenurile circulă, de obicei, în ambele direcții pe aceeași linie. Dacă dispozitivele de semnalizare sunt vechi, se circulă într-o singură direcție. Iar direcția de circulație ar putea fi stabilită, cel puțin în unele cazuri, de țara care a proiectat și a construit acea cale ferată.

     Dar pietonii? În general, din motive de siguranță, se recomandă ca, în cazul în care nu există trotuar sau cărare pentru pietoni, să se meargă pe partea pe care mașinile vin din direcție inversă. Dacă mașinile circulă pe dreapta, pietonii sunt sfătuiți să meargă pe stânga drumului, ca să vadă mașinile care vin spre ei.

     Întrebarea mea este: când circulați pe un trotuar mai lat sau pe o alee pietonală, pe care parte vă deplasați în mod uzual, pe stânga sau pe dreapta? Eu am constatat că merg, în general, pe partea stângă a trotuarului.


Alte articole captivante


CELE MAI AMUZANTE INSULTE DIN ISTORIE      Marii oameni de cultură sau politici au avut întotdeauna răspunsuri potrivite la întrebări deranjante sau pentru alte persoane pe care nu le agreau. Mai jos aveți o mică colecție de răspunsuri, replici și afirmații pline de duh ale unora dintre ei. Ar putea fi considerate ca o parte dintre cele mai amuzante insulte din istorie. Ce părere aveți despre civilizația occidentală? Cred că ar fi o ide...
PLANCTON      Planctonul este o comunitate de organisme vegetale și animale, majoritatea microscopice, care conviețuiesc plutind în masa apei și nu se deplasează sau se pot deplasa pe distanțe infime. Organismele, care stau la baza lanțului trofic marin, trăiesc în ape (dulci sau marine) până la o adâncime de 200 m și constituie hrana peștilor și a altor animale acvatice. Planctonul cuprinde: Fitoplanctonul...
SCRISOARE CARE TREBUIE CITITĂ DE TOȚI      Este greu să iei o decizie, mai ales atunci când de ea depinde viitorul tău, al familiei și chiar al neamului. Și este mult mai dificil să iei o decizie atunci când ai puține opțiuni la îndemână sau numai două. Un exemplu de decizie politică, explicată, este această scrisoare care trebuie citită de toți românii, zic eu. Scrisoarea lui Ion Antonescu către Constantin I.C. Brătianu (29 octombrie 1942)  ...
COPII CARE NU MERG LA ȘCOALĂ      Pe 1 septembrie a.c., UNICEF a evidențiat printr-un comunicat de presă că sunt din ce în ce mai mulți copii care nu merg la școală. În primele 10 țări cu cele mai mari rate de abandon școlar aproape 2 din 5 copii, adică aproximativ 18 milioane de copii, sunt lipsiți de învățământul primar. Liberia este prima, cu cel mai mare procent de copii care nu merg la școală, aproape două treimi dintre toți copii...
PORNOGRAFIE PE INTERNET      Datele ce urmează referitoare la pornografie pe Internet au fost compilate de către compania americană Metacert între decembrie 2011 și august 2013, folosind, așa cum ei pretind, „cele mai sofisticate crawlere și platforme de clasificare de conținut din lume”. Compania speră să utilizeze datele pentru a oferi produse mai bune în domeniul siguranței pe Internet pentru tablete și telefoane inteligente. ...
CEL MAI ÎN VÂRSTĂ MONARH DIN LUME      Regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii este cel mai în vârstă monarh din lume, după moartea regelui Abdullah al Arabiei Saudite. Regele Abdullah, decedat de luna trecută, a avut 90 de ani, cu aproape doi ani mai în vârstă decât regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii, care va împlini pe data de 21 aprilie a.c. 89 de ani.      Conducătoarea regatului britanic este una dintre cei opt monarhi octogena...
PREJUDECATA DE EGALITATE      Un amplu studiu psihologic la nivel internațional a ajuns la o concluzie deprimantă cu privire la incapacitatea noastră de a percepe. Psihologii au demonstrat că oamenii au "prejudecata de egalitate" atunci când vine vorba de competență sau experiență, astfel încât chiar și atunci când este foarte clar că o persoană într-un grup este mai calificată, mai experimentată sau mai competentă și celălalt sau ...
CELE MAI LUNGI ȘI SCURTE EMOȚII      Emoții - reacții afective de intensitate mijlocie și de durată relativ scurtă, însoțite adesea de modificări în activitățile organismului, oglindind atitudinea individului față de realitate. Orice reacție afectivă reprezintă o emoție sau o mișcare sufletească, care agită sau tulbură.      În fiecare zi, starea noastră de spirit este modelată de către lumea înconjurătoare. Toți factorii externi pot pro...
PRODUCȚIA DE AUTOMOBILE 2012    Producția de automobile este un indicator important în economia unei națiuni. Organizația Internațională a producătorilor sau constructorilor de autovehicule (International Organization of Motor Vehicle Manufacturers) a fost înființată la Paris, în 1919. Această organizație mai este cunoscută și sub numele de  “Organisation Internationale des Constructeurs d’Automobiles” (OICA). De curând, OICA a publica...
CONSTRUCȚII UCIGĂTOARE      1. Canalul Panama (1880 – 1914)      Unul dintre cele mai mari și cele mai ambițioase proiecte de inginerie din istoria modernă, Canalul Panama, care a fost deschis în urmă cu 100 ani, a fost, de asemenea, unul dintre cele mai mortale: peste 30.600 de decese.      Franța a început construcția în 1880 și a înregistrat un număr de aproximativ 25.000 de persoane decedate. Cei mai mulți muncitori nu au...