Pe stânga sau pe dreapta? Până să ajung la întrebarea care vreau să v-o adresez, încep cu o scurtă istorie și câteva considerente generale.

     O descoperire arheologică (1998) a unui drum roman, aflat în stare foarte bună, ce ducea la o carieră de lângă orașul Swindon (Anglia de azi), relevă că romanii circulau pe partea stângă a drumului. Urmele lăsate de roți pe partea stângă a drumului erau mult mai adânci decât pe cealaltă parte, indicând pe care parte mergeau căruțele pline sau goale spre carieră. O asemenea modalitate de circulație trebuia să fie cea obișnuită, de acasă.

     În Evul Mediu călăreții mergeau, de obicei, pe mijlocul drumului, dar dacă întâlneau o persoană ce venea din direcția opusă, pe jos sau călare, se deplasau spre pe partea stângă, pentru a face loc, pentru un salut de prietenie sau pentru a se apăra cu spada, la nevoie, fiind în majoritate dreptaci.

     Franța a avut un impact uriaș asupra sensului de circulație. Înainte de Revoluția din 1789, aristocrații mergeau cu trăsura sau caleașca pe partea stângă a drumului, obligându-i pe oamenii de rând să circule pe dreapta. În 1794, s-a introdus o regulă în Paris care stipula circulația pe dreaptă, pe “partea poporului”, care, mai târziu, a fost adoptată în alte regiuni și teritorii din Europa, cucerite de Napoleon. Unii istorici au remarcat că alegerea “dreptei” a fost făcută de francezi întrucât Napoleon era stângaci. Englezii, dușmanii din totdeauna al francezilor, nu au împrumutat obiceiul, continuând să folosească partea stângă de drum și au răspândit deprinderea în colonii, iar SUA a preluat obișnuințele din zonele spaniole, franceze și portugheze.

     Multe țări europene, cum ar fi Italia (1922), Spania (1924) sau Portugalia (1928), au trecut la circulația pe partea dreaptă a autovehiculelor doar după câțiva zeci de ani de la începutul secolului al XX-lea, iar Suedia a fost ultimul stat care a adoptat măsura (1967). În prezent, în doar trei țări europene se mai circulă pe partea stângă, în afară de Marea Britanie: Irlanda, Cipru și Malta. Dar, cel mai interesant lucru este că, în Japonia, care nu a avut niciodată legături cu romanii sau cu coloniile franceze și britanice, se circulă pe stânga, probabil după modelul primordial al deplasării umane.

     O statistică neactualizată arată că 35% din locuitorii lumii conduc autovehicule pe partea stângă, adică cu volanul pe partea dreaptă, și 65% normal, cum zicem noi.

Pe stânga sau pe dreapta?     Sunt 73 de țări, insule și teritorii dependente în care, în prezent, se circula pe partea stângă. Cele mai importante, în ordinea continentelor: Marea Britanie, Irlanda, Cipru, Malta, Australia, Noua Zeelandă, Pakistan, India, Nepal, Bangladesh, Bhutan, Thailanda, Malaezia, Indonezia, Singapore, Papua Noua Guinee, Namibia, Africa de Sud, Botswana, Zambia, Zimbabwe, Mozambic, Tanzania, Kenya, Uganda, Surinam și Guyana.

     Dar ambarcațiunile și avioanele? Pe care parte circulă? În general, traficul fluvial și cel maritim se desfășoară pe dreapta. Şi avioanele urmează aceeași regulă. Dar trenurile? În unele țări, dispozitivele de semnalizare stabilesc pe care parte se circulă pe o cale ferată dublă. Pe căile ferate principale moderne, trenurile circulă, de obicei, în ambele direcții pe aceeași linie. Dacă dispozitivele de semnalizare sunt vechi, se circulă într-o singură direcție. Iar direcția de circulație ar putea fi stabilită, cel puțin în unele cazuri, de țara care a proiectat și a construit acea cale ferată.

     Dar pietonii? În general, din motive de siguranță, se recomandă ca, în cazul în care nu există trotuar sau cărare pentru pietoni, să se meargă pe partea pe care mașinile vin din direcție inversă. Dacă mașinile circulă pe dreapta, pietonii sunt sfătuiți să meargă pe stânga drumului, ca să vadă mașinile care vin spre ei.

     Întrebarea mea este: când circulați pe un trotuar mai lat sau pe o alee pietonală, pe care parte vă deplasați în mod uzual, pe stânga sau pe dreapta? Eu am constatat că merg, în general, pe partea stângă a trotuarului.


Alte articole captivante


CELE MAI NEOBIȘNUITE FLORI DIN LUME      Terra găzduiește circa 300 000 de specii de plante. Am ales aici câteva dintre cele mai ciudate (bizare) flori ale plantelor, care datorită unor asemănări, pe care, probabil, doar noi le putem face, frapează. Vă las să descoperiți mai jos unele dintre cele mai neobișnuite flori din lume. Buze fierbinți (Psychotria Elata)      Această plantă seducătoare își merită numele, datorită petalelor de culoa...
PRODUCȚIA DE AUTOMOBILE 2012    Producția de automobile este un indicator important în economia unei națiuni. Organizația Internațională a producătorilor sau constructorilor de autovehicule (International Organization of Motor Vehicle Manufacturers) a fost înființată la Paris, în 1919. Această organizație mai este cunoscută și sub numele de  “Organisation Internationale des Constructeurs d’Automobiles” (OICA). De curând, OICA a publica...
CELE MAI VALOROASE MĂRCI DE COSMETICE      Brand Finance a publicat studiul anual a celor mai valoroase brand-uri din industria cosmetică mondială. În ciuda unei scăderi ca valoare foarte ușoare, Olay deține în continuare poziția cea mai de sus, fiind marca dominantă în sectorul cosmetic, cu o valoare totală de 11,7 miliarde de dolari americani.      Gigantul francez L’Oréal a continuat ascensiunea în clasament, după ce a ajuns de pe locul a...
CETĂȚENI STRĂINI ÎN UE      La 1 ianuarie 2012, în statele Uniunii Europene (UE-27) trăiau 20,7 milioane de străini (persoane cu reședință într-un stat membru, având cetățenia unui stat din afara UE-27), cifra reprezentând 4,1% din populația UE-27. În plus, la aceiași dată, trăiau în statele Uniunii și 13,6 milioane de persoane cu cetățenia unui alt stat membru.      În termeni absoluți, cel mai mare număr de străini care trăiau...
ȚĂRILE SCANDINAVE PE PRIMUL LOC      Pentru al doilea an la rând, 24/7 Wall St. a examinat raportul Organizației pentru cooperare economică și dezvoltare (Organisation for Economic Cooperation and Development’s - OECD), privind nivelul de trai în lumea dezvoltată. Prosperitatea economică, sănătatea și o rețea puternică de susținere socială continuă să fie elementele care aduc fericirea. Din nou, Statele Unite ale Americii nu reușește să f...
ACTORI ACUM 35-45 DE ANI ȘI AZI      Actorul este un artist care interpretează roluri în piese de teatru, în filme etc. Termenul este folosit în mod normal pentru cineva care joacă în filme, la teatru, la televiziune sau radio. Pe lângă roluri dramatice, actorii pot cânta (din gură sau dintr-un instrument), dansa, mânui păpușile etc.      Prima menționare a unei interpretări actoricești a avut loc în anul 530, atunci când Thespis a urcat...
80 DE BĂUTURI TRADIȚIONALE      Prezentarea grafică următoare face un tur prin lume dezvăluind, în ordine alfabetică, băuturile cele mai populare din 80 de țări, care le produc probabil cel mai bine și le savurează cu nesaț, mult mai mult decât oricine altcineva.      Câteva scurte explicații pentru unele dintre ele: Absint - este o băutură alcoolică tare (45–74% alcool în volum) preparată din frunzele unei specii de pelin...
UN AMESTEC STRANIU: DUMNEZEU ȘI MARIJUANA      La o fermă din Merced (California, SUA) măicuțele au realizat un amestec straniu: Dumnezeu și marijuana. Ele își arată devotamentul pentru vindecarea semenilor prin fabricarea unor produse medicamentoase obținute din propria cultură de marijuana.      Ordinul religios, înființat de curând, în obiceiurile catolice, are ca practică spirituală „înțelepciunea antică”. Atunci când avem dileme sau decizii d...
ANUL 2014 ÎN CÂTEVA IMAGINI    Încerc și anul acesta, așa cum am făcut anul trecut (2013), să surprind unele evenimente notabile care au caracterizat anul 2014 și pe care fotografi din întreaga lume le-au imortalizat. Anul 2014 în câteva imagini, această scurtă listă cu fotografii cu semnificație culturală, cu valoare de știre și cu evenimente deosebite reprezintă câteva "felii din viața" anului 2014. Un balon cu aer ca...
PRIMUL DETECTIV PARTICULAR DIN LUME      Primul detectiv particular din lume a fost Eugène François Vidocq. Bănuiesc că n-ați auzit despre el și de aceea scriu aceste rânduri.      În 1809, la vârsta de 34 de ani, Eugène François Vidocq ispășea o pedeapsă grea cu închisoarea, având șanse chiar să ajungă sub ghilotină. A câștigat încrederea unora dintre criminali notorii din Paris și apoi le-a turnat planurile șefului poliției orașului, Jean ...