Cel mai înalt popor din lume este poporul olandez. Olandezii sunt recunoscuți ca mari băutori de lapte și mâncători de brânză și alte produse lactate. Ar putea exista o legătură?

     Pentru olandezi, laptele și brânzeturile sunt esențiale, precum este orezul pentru chinezi sau ceaiul pentru englezi. S-a calculat că aproximativ o șesime din cheltuielile generale ale unui olandez reprezintă produsele lactate. În general, un olandez consumă cu 25% mai multe produse pe bază de lapte decât un britanic, un american sau un german.

     Mulți cred că un regim alimentar cu multe lactate nu este indicat și duce la o creștere în greutate, dar, de fapt, olandezii au crescut în înălțime. La mijlocul anilor 1800, media de înălțime a olandezilor era de 1,63 metri. În peste 150 de ani, olandezii au crescut mai mult decât oricine altcineva. Astăzi, media de înălțime a unui bărbat olandez este de 1,83 m, iar a unei femei de 1,70 m. De la postura de unii dintre cei mai scunzi europeni, olandezii au devenit cei mai înalți oameni din lume. Puseul de creștere în înălțime a intrigat oamenii de știință în ultimii ani, care sugerează că trebuie privit în context cu alți factori: factori genetici, o nutriție îmbunătățită, democratizarea veniturilor, o mai bună îngrijire medicală, selecția naturală etc.

     Consumul de produse lactate în Olanda este în mare măsură o consecință a geografiei sale unice. Acum 400 de ani, o mare parte a țării se afla sub apă, iar o altă mare parte era formată din terenuri mlăștinoase. Olandezii s-a angajat într-un proiect extraordinar pentru a reconstrui țara: mii de canale au fost săpate și mlaștinile au fost drenate prin pomparea apei cu ajutorul morilor de vânt. Solul recuperat, umed și mănos, s-a dovedit perfect pentru creșterea ierbii, alimentul favorit al vacilor.

Cel mai înalt popor

     Olanda are acum mai mult de 1,6 milioane de vaci de lapte (cât Belgia, Danemarca și Suedia la un loc). Rasa cea mai populară din țară – Friesian (alb și negru) – a devenit de renume mondial. Bovinele olandeze produc mai mult de 12 milioane de tone de lapte în fiecare an și aproximativ 800.000 de tone de brânzeturi (de două ori mai mult decât Marea Britanie). Olanda are încă foarte multe ferme mici, aproape 18.000 de ferme de lapte, care susțin peste 60.000 de locuri de muncă la nivel național. Produse lactate în valoare de aproximativ 7 miliarde € sunt exportate în fiecare an. Doi mici producători olandezi, care au fuzionat și au început să producă margarină, au dat naștere la una dintre cele mai mari companii din lume: Unilever.

     Până la urmă, indiferent dacă are sau nu legătură cu creșterea în înălțime, pentru olandezi laptele rămâne una de băuturile preferate ale națiunii și brânza poate fi chiar considerată o religie națională.


Alte articole captivante


MINTEA ÎMPOTRIVA DURERII      Fiecare dintre noi a simțit ce înseamnă durerea. Mai multe studii sugerează că ne putem folosi mintea, prin folosirea gândurilor,  pentru a ajuta în lupta organismului contra durerii. Există tehnici de relaxare care pot reduce, în general, nivelurile de hormoni de stres în organism, permițând sistemului imunitar de a fi mai în măsură să lupte împotriva bolilor sau durerii. De asemenea, unele “tehnici” ...
PORSCHE 911 – 50 DE ANI      De la debutul său în anul 1963 la Frankfurt Motor Show și până la prezentarea modelului GT3 anul acesta la Geneva Motor Show, timp de 50 de ani, Porsche 911 și-a câștigat, pe bună dreptate, un loc de cinste în galeria celor mai bune mașini produse vreodată. Într-o epocă în care creativitatea este decisivă, "legendarul" 911 continuă să demonstreze în continuare ceea ce înseamnă o mașină sport. Iată o sc...
ARME ȘI BONURI DE MASĂ      Un program care încurajează renunțarea la armele de foc s-a desfășurat în Los Angeles, a doua zi după Crăciun. Posesorilor de arme, dacă renunțau la puști și pistoale, li s-au dat la schimb bonuri de masă. Programul nu este unul nou, însă a fost revitalizat după atacul din Newtown, în care au fost uciși 20 de copii și 6 adulți.      În 26 decembrie, au fost strânse 2 037 arme de foc, din care 75 arme ...
MÂNCĂRURI NAȚIONALE TRADIȚIONALE      Mâncărurile naționale sau populare ale unei țări sunt rețete păstrate prin tradiție, de la străbuni, care au devenit consacrate, caracterizând preferințele culinare ale populației respective. Vizitatorii unei țări se interesează, de obicei, de mâncărurile specifice și de bucătăria zonei, dorind să guste mâncărurile tradiționale sau felurile de mâncare considerate naționale. Am evidențiat aici unele din...
FABRICĂ DE CLONARE A ANIMALELOR      Cea mai mare fabrică de clonare a animalelor se va construi în orașul Tianjin, un oraș-port din nord-estul Chinei, a anunțat online Cotidianul Poporului, luna trecută. Proiectul, de fapt un laborator uriaș, are nevoie de o investiție de 200 de milioane de yuani (circa 20 de milioane de lire sterline) pentru a continua aplicarea tehnologiilor de clonare în creșterea modernă a animalelor.      Oficialii...
INVESTIȚII DIN / ÎN UE 2012      Investițiile străine directe efectuate de UE-27 în restul lumii au ajuns la 171 miliarde de euro în 2012, în timp ce investițiile din restul lumii în UE-27 a fost de numai 159 miliarde de euro în același an. Investiții din zona euro (UE-17) în restul lumii s-au ridicat la 238 miliarde de euro în timp ce investițiile din restul lumii în zona euro au fost de 193 miliarde de euro.      În 2012, principal...
CEL MAI MARE IAHT DIN LUME       Odată cu lansarea iahtului Azzam, miliardarul rus Roman Abramovici nu mai poate pretinde că este proprietarul celui mai mare yacht din lume. Azzam are 180 de metri lungime, aproape cât două terenuri de fotbal, cu 10 metri mai mult decât Eclipse și mai încăpător decât multe nave de croazieră normale. Dar lungimea iahtului, ca și lățimea de peste 20 de metri, ar putea fi de fapt un dezavantaj, pentru că...
VIITORUL COPIILOR SE TRAGE LA SORȚI      Cine s-ar gândi că viitorul copiilor noștri dragi se poate trage la sorți? Ei bine, acest lucru se întâmplă în zilele noastre în Mongolia, unde creșterea explozivă a natalității a determinat o aglomerare inimaginabilă a grădinițelor din sistemul public de învățământ. Statul organizează un fel de „loterie” pentru accederea preșcolarilor la grădinițele statului, iar cei care n-au noroc se văd nevoiți să ...
PUBLICITATE ȘOCANTĂ      Agențiile de publicitate din întreaga lume au adoptat în ultimii 10-15 ani, împreună cu diverse organizații activiste, metode îndrăznețe, ca să folosesc un cuvânt blând, pentru a atrage atenția publică asupra unor probleme grave ale omenirii. Reclamele se doresc a fii scandaloase și șocante, prin folosirea unor imagini cutremurătoare, pentru a contraria și sensibiliza întreaga opinie publică.      Ima...
ROȘU – ATRACȚIE MASCULINĂ      Se pare că bărbații preferă într-adevăr doamnele îmbrăcate în roșu. Un nou studiu, realizat în luna februarie a acestui an, a descoperit că bărbații sunt mai atrași de femeile care poartă roșu în comparație cu alte culori, deoarece ei cred că acestea sunt mai puțin susceptibile de a-i respinge.      Psihologii din spatele cercetării susțin că roșul transmite mesaje subtile, dar puternice, despre cât d...