Se cunosc 6 grupe mari de coloniști germani: sași transilvăneni, șvabi bănățeni și sătmăreni, germani din Basarabia, germani din Bucovina și germani din Dobrogea, care se deosebesc între ele atât din punct de vedere al originii cât și al regiunii colonizate și al momentului venirii lor. Cele mai cunoscute și cele mai mari grupări numerice ale etnicilor germani sunt cea a sașilor transilvăneni și a șvabilor bănățeni.

     Cea mai veche populație germanică, cea a sașilor transilvăneni, s-a stabilit în Europa de Sud-Est în secolul al XII-lea. Regele ungar Geza al II-lea a promovat colonizarea germanilor în Transilvania de astăzi pentru a se proteja de invaziile mongolilor și ale tătarilor. Denumirea de „sași” nu oferă nici un indiciu cu privire la originea, din punct de vedere geografic, a primilor coloniști. Originea lor nu poate fi stabilită clar și cu exactitate. Noțiunea de „saxones” a fost folosită în documentele cancelariei ungare mai întâi ca atribut al situației lor juridice. Mai târziu ea a evoluat într-o denumire pentru toți germanii din Transilvania. După doar un secol, prin Bula de aur (diploma Andreanum) a regelui Ungariei Andrei al II-lea, se asigură sașilor transilvăneni o largă autonomie juridică, politică, economică și clericală, care nu se va pierde decât parțial, abia către sfârșitul secolului al XIX-lea, odată cu alipirea regiunii la Ungaria.

     În secolul al XVIII-lea, la apelurile lansate de împărații Carol al VI-lea, Iosif al II-lea și împărăteasa Maria Tereza, care au vrut să recolonizeze zona (devastată după retragerea turcilor), cuprinsă între Dunăre, Tisa, Mureș și lanțul Munților Carpați, cu meșteșugari buni și conștiincioși, un alt grup mare de coloniști din regiunile de pe malul stâng al Rinului, Lorena, Hessa renană și Palatinat, dar și din Bavaria și Suabia, ajung pe teritoriul României de azi. Alte regiuni importante spre care s-au îndreptat coloniștii germani și emigranții mănați de lipsa de pământ au fost Dobrogea și ținuturile de graniță din Basarabia și Bucovina.

     După destrămarea Austro-Ungariei, sașii transilvăneni și șvabii bănățeni au hotărât în 1918, la Alba Iulia, alipirea la Regatul României. La recensământul din 1930, 745.421 locuitori ai României (circa 4,1% din totalul populației) s-au declarat ca fiind de naționalitate germană.

     În timpul războiului, minoritatea germană a căzut sub influența Grupului Etnic German, peste 50.000 de sași și șvabi înrolându-se în armata nazistă. După 1945 a început declinul sașilor și calvarul populației săsești, circa 55.000 de oameni fiind deportați în Uniunea Sovietică, mulți dintre ei nu s-au mai întors niciodată.

Declinul sașilor

     Pentru etnicii germani rămași în România începeau decenii dificile, pline de lipsuri. Presiunea asimilării a crescut asupra minorităților, iar tendința de emigrare devine mai acută, datorită condițiilor economice din țară. În anii ’70 și ’80 aproximativ 14.000 de etnici germani au părăsit țara anual.

     Notă: Regimul comunist s-a dovedit a fi pragmatic, vânzând minoritatea germană, fără resentimente (s-a estimat că între 1968-1989 au fost „vânduți” peste 200 000 de germani). Sumele au variat în funcție de pregătire și calificare: muncitori simpli, muncitori calificați, persoane cu studii superioare, pensionari etc. Ambasadorul R.F.G. la București în perioada 1971-1976 a dezvăluia în memoriile sale sumele (mărci germane – DM) cerute: student – 5500; student în anul terminal – 7000; absolvenți cu studii superioare – 11000.

     După căderea comunismului, începând cu 1990 cifra a crescut dintr-o dată la peste 100.000. La recensământul din 2002 peste 60.000 de locuitori ai României s-au mai declarat încă ca fiind de naționalitate germană, iar rezultatele recensământului din anul 2011 indică un număr de 36.000 de persoane de etnie germană.


Alte articole captivante


HÂRTIE ANTI-FRAUDĂ     Oamenii de știință americani au fabricat o hârtie care conține cipuri (fragmente) de identificare pe frecvențe radio (Radio Frequency Identification Chips - RFID), ultra-subțiri și nedetectabile, care ar putea fi pasul uriaș spre sfârșitul erei falsificării banilor, adică o hârtie anti-fraudă. Tehnica ar putea fi folosită pentru a preveni și alte genuri de fraude și ar putea avea aplicații multiple. ...
ZBORUL CU AVIONUL – LUCRURI NEADEVĂRATE      Zborul cu avionul poate fi o experiență misterioasă, cel puțin prima dată. Avioane sunt niște mașinării incredibile, uneori chiar înfricoșătoare, despre care se vehiculează tot feluri de lucruri care nu corespund realității. Deci, este logic ca oamenii să creadă tot felul de  "fapte" cu privire la transportul aerian. Problema este că multe dintre ele nu sunt adevărate. Să demascăm unele dintre ele:   ...
SENTIMENTUL LIPSEI DE AUTENTICITATE      Sentimentul lipsei de autenticitate sau sentimentul neautenticității ne macină uneori fără să știm. Vorba lui “Shakespeare”: fii sincer cu tine însuți. Autenticitatea, privită ca sentimentul nostru de sine învăluit în emoții și valori, poate fi atât de fundamentală încât ne simțim imorali și impuri atunci când ne cotropim caracterul. La rândul său, sentimentul de impuritate sau de imoralitate, poate să...
DISTRIBUȚIA SMARTPHONE-URILOR ÎN ȚĂRILE LUMII      În februarie a.c. China a devenit cel mai mare utilizator la nivel mondial de smartphone-uri, devansându-i net pe americani, care au deținut supremația mereu. Totuși nu este nici o surpriză, ci era ceva așteptat, deoarece China are acum peste 1,3 miliarde de locuitori, comparativ cu 316 milioane în SUA. Iată care sunt primele 12 țări, în ordine inversă, care dețin cele mai multe telefoane inteligente. ...
STICLĂ PLATĂ      La nivel global, anul trecut, au fost vândute peste 600 de miliarde de sticle de unică folosință. Numai în SUA, studiile arată că, în fiecare secundă, se consumă conținutul a circa 1.500 de sticle de unică folosință și doar aproape 20% dintre ele sunt apoi reciclate.      Doi tineri australieni (28 ani) au proiectat o sticlă practică și ecologică. Ca susținători ai protecției mediului înconjurător, ei...
6 MILIARDE DE ABONAMENTE      Aproximativ trei sferturi din populația lumii are acum acces la un telefon mobil, conform unui nou studiu realizat de către Banca Mondială. “Numărul de abonamente de telefonie mobilă a crescut foarte mult în ultimii 12 de ani. Mai puțin de 1 miliard de abonamente de telefonie mobilă au fost active în anul 2000, în timp ce azi există 6 miliarde de abonamente active (pre-paid și post-paid). Numai anul tr...
DIVERSITATEA LINGVISTICĂ AMENINȚATĂ      Nici astăzi nu știm cu exactitate când a apărut limbajul vorbit, dar este sigur că diversitatea lingvistică este amenințată. Dar astăzi știm că există peste 6 000 de limbi în uz în întreaga lume sau, după unele surse, relativ recente, 6909 de limbi vorbite. Extrem de multe, dar mai mult de jumătate dintre ele au mai puțin de 3 000 de vorbitori. Pe fiecare dintre aceste două continente, Asia și Africa, ...
EVENIMENTELE NEGATIVE NE INTERESEAZĂ MAI MULT      Evenimentele negative ne interesează și ne afectează mai mult decât cele pozitive. Pe cele negative ni le amintim mai viu și ele joacă un rol mai important în modelarea vieților noastre. Războaiele și terorismul, dezastrele naturale sau provocate, crimele și violența, accidentele, scandalurile politice sau ale celebrităților, părinții cu un comportament iresponsabil, pierderile financiare, capriciile v...
TAMPOANE GRATUITE PENTRU FEMEI      După o luptă lungă, dificilă, dureroasă și cu multă vărsare de sânge, tampoanele au cucerit în cele din urmă o victorie mare, răsunătoare, în lupta pentru drepturi menstruale egale. Metropola New York este primul oraș din lume care acordă tampoane gratuite pentru femei în toate instituțiile publice, cum ar fi școli, închisori și adăposturi.      Consiliul Local din New York a adoptat în unanimitate în...
CELE MAI VALOROASE MĂRCI AUTO      După retragerea forțată a milioane de mașini în 2010, care a condus la o scădere a valorii de brand de 1,2 miliarde dolari americani, problemele de la Toyota au continuat în anul următor, ca urmare a cutremurului devastator și a unui tsunami – care au perturbat  decisiv producția în Japonia, când brand-ul a mai avut o cădere a valorii de în 1,7 miliarde dolari. Cu toate acestea, în acest an, a cunoscut...