Suntem conștienți, dar totodată nepăsători, că Pământul devine din ce în ce mai murdar. Dar probabil nu știți că o parte din această murdărie provine din spațiu. În fiecare zi, atmosfera Pământului este invadată de praf provenit de la meteoriți, de toate formele și mărimile, comete, asteroizi și planete vechi, apuse demult. Acest nor de particule fine, incredibil de mici, asemănătoare ca dimensiune cu particulele din fum, este numit praful cosmic. O parte a prafului cosmic este praful meteoritic format când meteoriții lovesc atmosfera și ard, ei lăsând în urmă o ceață de particule minuscule, în suspensie, la circa 70 – 100 km deasupra suprafeței Pământului.

     Notă: praful cosmic interplanetar sau materia interplanetară este un tip de praf compus din particule de dimensiuni mai mici de 0,1 mm aflat în spațiul cosmic. Spațiul dintre planete, care este imens în raport cu dimensiunile planetelor, nu este vid, ci este ocupat de materie rarefiată, de dimensiuni diferite. Aceasta provine din emisia crepusculară a stelelor, din dezagregarea sau dezintegrarea unor corpuri cerești din sistemul stelar cât și din resturile materiei originale din care s-a format sistemul stelar.

     Până în prezent, oamenii de știință au făcut diverse estimări cu privire la praful cosmic care intră în atmosferă și apoi ajunge pe Pământ. Aceste evaluări se situau între 0,4 și 300 de tone de praf cosmic intrat în atmosfera terestră în fiecare zi, un interval extrem de larg. Dar o cercetare recentă cu privire la nivelurile de sodiu și fier din atmosferă – cantitatea de sodiu din atmosferă este proporțională cu cantitatea de praf cosmic – cu ajutorul unui instrument (Doppler Lidar), care poate măsura modificări în compoziția atmosferei, a relevat că valoarea reală a prafului cosmic care intră în atmosfera Terrei este de circa 60 de tone pe zi.

Praful cosmic

     Curând începe curățenia de primăvară. Să arunc oare praful de stele care mi-a intrat în casă cu o simplă cârpă de praf și un mop?


Alte articole captivante


SIMBOLURI PE TABLOUL DE BORD      Planșa de bord informează în mod obișnuit conducătorii auto cu privire la acțiunile pe care le întreprind și, de asemenea, problemele care pot apare în funcționarea în ansamblu a autovehiculului. În ultimul timp, mașinile au devenit atât de complexe încât majoritatea șoferilor nu înțeleg multe dintre simbolurile comune de avertizare sau de informare de pe tabloul de bord. Problema este agravată de fapt...
PROFIT BANCAR      La o zi după ce o instituție financiară cheie - Bank for International Settlements (Banca Reglementărilor Internaționale), care promovează cooperarea monetară și financiară internațională și oferă, de asemenea, servicii bancare doar pentru băncile centrale și alte organizații internaționale - a avertizat că se produce o nouă „euforie” în piețele bancare, date publicate pentru anul trecut arată un profi...
ANUL 2013 ÎN CÂTEVA IMAGINI      Au existat mai multe evenimente notabile care au dominat anul 2013, iar fotografi din întreaga lume au imortalizat multe imagini de actualitate. Am încercat să realizez o scurtă listă de fotografii cu semnificație culturală, cu valoare de știre și cu evenimente deosebite, un fel de "felii din viața" anului 2013. Adepții hinduși se scaldă în apele râului sfânt - Gange, în luna ianuarie, în India. Mah...
CHEIE PENTRU ADOLESCENȚI      Părinții pot acum limita viteza de deplasare a mașinilor pe care le folosesc copii lor cu ajutorul unui nou tip de cheie de contact, care va fi introdusă pe piața din Marea Britanie  luna viitoare. Cheia este produsa de Ford, se numește MyKey, și poate pune restricții asupra șoferilor, folosind tastele speciale. Autovehiculul recunoaște mai multe chei diferite care pot fi setate și ajustate în funcție ...
COSTUL UNUI APEL TELEFONIC ÎN UE       Pe data de 6 august a.c., Comisia Europeană a prezentat un raport privind prețul mediu al unei convorbiri telefonice naționale și internaționale în rețeaua mobilă în statele membre, aferent anului 2011. Tariful mediu pe minut (în eurocenți) în sectorul comunicațiilor mobile naționale      Utilizatorii telefoniei mobile de pe teritoriul Uniunii Europene plătesc tarife extrem de diferite pentru acel...
CEL MAI RAPID      S-a demonstrat că ghepardul este cel mai rapid animal de pe pământ, putând atinge o viteză de 110-115 km/oră. Dar nu trebuie să uităm că acest sistem de măsurare a vitezei este unul pur inventat de noi, oamenii. Dacă luăm în considerare viteza relativă, raportată la lungimea corpului unei vietăți și distanța străbătută de aceasta într-o secundă, până de curând cea mai mare viteză o avea gândacul tigru ...
CEL MAI SIGUR – AVIONUL      Anul 2012 a fost un an extrem de sigur pentru aviația civilă – arată statisticile privind accidentele de avion prezentate de Aviation Safety Network (ASN). Au fost înregistrate în total 23 de accidente mortale de avion, din care au rezultat 475 decese și 36 decese la sol (alte persoane decât cele aflate în avioane). Ambele cifre sunt extrem de mici, mai mici decât media pe ultimii zece ani, care a fost...
PĂRINȚII SE NUMESC ÎNTRE EI MAMA ȘI TATA      Poate nu v-ați întrebat niciodată de ce părinții se numesc între ei mama și tata! Mai ales când au copii mari, chiar căsătoriți. O să încerc să dau o scurtă explicație, pentru că studii sau cercetări oficiale cu privire la acest subiect nu există încă.      În momentul în care un nou-născut apare într-o familie, părinții, de obicei, nu-și mai folosesc propriile (pre)nume și se numesc reciproc “mama” ș...
TURNUL EIFFEL – 125 de ani      În urmă cu 125 ani, Turnul Eiffel a fost finalizat la Paris, după 2 ani, 2 luni și 5 zile de construcție. A fost proiectat ca poarta de acces pentru Expoziția Universală (Târgul Mondial) din anul 1889, expoziție găzduită de Paris, în comemorarea a 100 de ani de la căderea Bastiliei (Revoluția franceză). În onoarea anului aniversar (125 ani) a faimoasei construcții, o atracție continuă, cu un impact deo...
PANTOFI SCUMPI FĂCUȚI ÎN EUROPA DE EST      Cumpărătorii cred că o pereche de pantofi scumpi din magazinele țărilor dezvoltate din Europa este produsă în Germania sau Italia, dar de fapt este realizată de muncitori cu salarii de mizerie în fabrici din Europa de est. O investigație asupra pieței de încălțăminte din Marea Britanie a demascat detalii înfiorătoare ale industriei europene de încălțăminte, cu salarii ilegale și condiții de muncă șocan...