Legea lui Zipf sau regula Zipf se bazează pe cercetările lingvistului american George Kingsley Zipf din anii ‘30. El a observat cât de des se folosesc cuvintele într-o anumită limbă, fiind unul dintre primele studii universitare privind frecvența cuvintelor. Un număr relativ mic de cuvinte sunt folosite tot timpul, în timp ce marea majoritate sunt folosite foarte rar. El a descoperit că articolul “the” este cel mai folosit cuvânt englezesc, fiind folosit mereu de două ori mai decât “of” (care ocupă locul al doilea) și de trei ori mai folosit decât “and” (al treilea în ierarhie) și așa mai departe. Mai târziu, a generalizat această observație, pe care a numit-o regula (raportul) gradului de frecvență, la alte discipline. El a constatat, de asemenea, că persoana cu cel mai mare venit din orice țară, obține două ori mai mulți bani decât bogătașul următor și așa mai departe.

     Ulterior s-a observat că raportul gradului de frecvență funcționează și dacă este aplicat la dimensiunile orașelor. În general, orașul cu cea mai mare populație din aproape orice țară este de două ori mai mare decât următorul oraș ca mărime și de trei ori mai mare de cel(e) clasat(e) pe locul al treilea și așa mai departe (regula nu se aplică totuși pentru România).

     Cum de putem avea o astfel de distribuire previzibilă a populației pentru orașele mari? Nimeni nu este sigur! Știm că mărimea marilor orașe se extinde prin migrație, deoarece  acestea oferă mai multe oportunități, inclusiv economice. De asemenea, în mod clar orașele mari sunt puternice din punct de vedere economic și produc averi uriașe. Și legea lui Zipf este valabilă pentru distribuția veniturilor.

     Există excepții de la lege, așa cum au arătat alți cercetători. Legea se aplică numai în cazul orașelor integrate din punct de vedere economic. SUA, ca stat național de tip confederație, a evoluat în mod colectiv și organic cu orașe care urmează legea lui Zipf. Din această perspectivă, SUA este o federație economică și biologică integrată, în timp ce Uniunea Europeană în ansamblu nu și-a dovedit convergența spre o astfel de unitate. Se pare că orice sistem care se supune acestei legi trebuie să aibă consistență internă inițială, formată în timp, sau legea lui Zipf este un răspuns la condițiile economice care  funcționează numai pentru orașele care sunt conectate din punct de vedere economic.

     Pornind de la acest model de comparație, cei din lumea marketing-ului au încercat-o pe comportamentul consumatorilor. Așa cum era de așteptat, cumpărătorii cheltuiesc de două ori mai mulți bani pe brandul preferat față de cel considerat al doilea și așa mai departe, după aceiași regulă.

     Nu este greu de înțeles de ce un oraș – care este în esență un ecosistem, chiar dacă este unul construit de om – ar trebui să urmeze legi naturale. Dar legea lui Zipf este ceva care pare să nu aibă legătură acestea, fiind preponderent socială. Legea este aplicabilă la mai multe sisteme sociale, inclusiv cele economice și lingvistice. De aceea, legea lui Zipf poate fi doar un aspect al unei legi (norme) fundamentale a dinamicii sociale, pe care azi nu o putem înțelege, care se bazează pe modul în care comunicăm, formăm comunități sau facem comerț.


Alte articole captivante


FOTOGRAFII INEDITE ALE ANULUI 2014      Anul 2014, la fel ca și anul 2013, a un fost an cu destule evenimente, dar și cu momente specifice sau mai neobișnuite. Dacă le-ați ratat pe parcursul anului, am ales câteva fotografii inedite ale anului 2014, care aș spune că sunt pur și simplu mai ciudate sau chiar bizare. Un participant la ziua anuală fără pantaloni la metroul din New York (12 ianuarie 2014). ...
FURIA LA VOLAN ȘI AGRESIVITATEA ÎN TRAFIC      Acțiunile unui alt șofer pe un drum rutier pot fi frustrante, provocându-i pe ceilalți să reacționeze cu o mânie surprinzătoare, nejustificată, numită furia la volan. În timp ce mânia (furia) ca o emoție în sine nu este greșită, ea poate fi potențial mai periculoasă atunci când suntem la volanul unei mașini. Eu cred că toți cei care conduc autovehicule, fără excepție, au experimentat furia la volan.  ...
UN CONCEPT NOU PENTRU ÎNCĂLȚĂMINTE: PANTOFII FUROSHIKI      Imediat după apariția încălțămintei, toți oamenii, indiferent de gen, și-au dorit pantofii perfecți. Dar experiența ne-a dovedit că destul de rar se întâmplă să găsim pe la magazine pantofii ideali pentru forma piciorului nostru, care să ne vină ca “turnați” și totodată să fie eleganți și extrem de confortabili.       Deloc sofisticați și plini de culoare, pantofii Furoshiki, produși de compania itali...
CÂTE ȚĂRI SUNT ÎN LUME?      Văzând niște statistici, am vrut să aflu cu exactitate câte țări sunt în lume. Căutând cu ardoare pe Internet mi-am dat seama că răspunsurile sunt destul de diferite: pornesc de pe la 190 și trec cu mult peste 200. Așadar, câte țări sunt în lume? Această compilație sper să lămurească lucrurile, pentru că depinde foarte mult de modul în care definim “țara”.     I. Potrivit ONU există 195 de state suver...
CHECK-IN ÎN ORAȘ      Cele două opțiuni de bază pentru o deplasare la aeroport sunt metroul sau un tren și mijloace auto. Prima are dezavantajul mare a trambalării bagajelor, iar mersul cu un vehicul (autobuz, taxi, închiriat, al prietenilor, etc.) implică stresul traficului și eventual tarifele mari de transport sau taxele de parcare, la fel de mari. Hong Kong a găsit o  modalitate mult mai bună. Soluția se numește “check-...
DOAR PENTRU FEMEI      După lupte seculare care au vizat emanciparea femeii, unele persoane recunosc că acum s-a ajuns la un fel de discriminare în sensul invers al lucrurilor. Poate că bărbații nu au fost pregătiți suficient din punct de vedere mental pentru o asemenea evoluție, gen metamorfoză, sau poate au acceptat cu o prea lejeră ușurință unele transformări radicale în viața consoartelor istorice. Aici sunt doar cinci e...
PREJUDECATA INCONȘTIENTĂ TREBUIE REDUSĂ      Prejudecata inconștientă consolidează stereotipurile, influențează deciziile și atitudinea de zi cu zi. Bazându-se pe acest lucru, conducătoarea unui grup de lobby pentru orașul Melbourne (Australia) și-a propus să reducă prejudecata inconștientă și să atragă atenția asupra acestei probleme într-un mod practic și pozitiv, crede ea, prin introducerea la zece treceri pentru pietoni din centrul orașului a...
MANUAL PENTRU TURIȘTI      Conform unui sondaj realizat de Triposo, americanii și-au consolidat reputația de cei mai răi turiști din lume, fiind caracterizați ca nepoliticoși, gălăgioși, grași și alegând o vestimentație total neadecvată. Sunt urmați de turiștii din Marea Britanie, care au cel mai rău comportament, de ruși, nepoliticoși, zgomotoși și mereu beți, de chinezi, care copleșesc numeric și de australieni. Clasamentul ru...
E MAI BINE SĂ NU-ȚI FACI PATUL      E mai bine să nu-ți faci patul? Desigur că mamele, consoartele, femeile în general, ar caracteriza acest lucru printr-o lipsă de bună creștere. Dar există un motiv științific care demonstrează că e mai bine să nu-ți faci patul de dimineață, când marea majoritate dintre noi nu au nici un chef de o astfel de caznă.      Mai multe studii realizate separat, în diverse locuri, au ajuns la concluzia că un p...
COCA-COLA SE DIVERSIFICĂ      Coca-Cola face o încercare spectaculoasă pentru a-și impulsiona vânzările.  Îmbuteliatorului principal al companiei în Europa - Coca-Cola Enterprises - a emis la sfârșitul lunii iunie a.c. un raport care identifică o varietate de moduri prin care poate crește vânzările în următorii cinci ani în Europa.      Pornind de la premiza că micul dejun este o “masă completă", adesea menționat ca fiind cea mai ...