1. Canalul Panama (1880 – 1914)

     Unul dintre cele mai mari și cele mai ambițioase proiecte de inginerie din istoria modernă, Canalul Panama, care a fost deschis în urmă cu 100 ani, a fost, de asemenea, unul dintre cele mai mortale: peste 30.600 de decese.

Construcții ucigătoare - Canalul Panama

     Franța a început construcția în 1880 și a înregistrat un număr de aproximativ 25.000 de persoane decedate. Cei mai mulți muncitori nu au fost uciși în accidente de muncă sau în incidente inerente unei construcții de amploare, ci de febra galbenă și de malarie (francezii au înregistrat, în mod oficial, numai decesele care au avut loc la spitale lor, care cu siguranță a fost un număr foarte mic în ansamblu). După ce SUA a preluat construcția în 1904, cifrele oficiale indică că 5609 muncitori au murit din cauza bolilor și în accidente. Majoritatea morților au fost localnici din zonă, doar 350 de cetățeni americani (albi) fiind declarați decedați în timpul construcției.

Construcții ucigătoare - Morți la canalul Panama

     2. Canalul Marea Albă – Marea Baltică (1931-1933)

     Ca pedeapsă pentru “crime” împotriva guvernului, o pleiadă de prizonieri ruși au fost obligați să sape acest canal, în condiții extreme, deplorabile, folosind instrumente primitive și echipamente de siguranță total inadecvate. La finalul proiectului, totuși 12.000 de prizonieri au fost eliberați pentru munca prestată, dar s-a estimat că alți 12.000 de prizonieri au murit în timpul construcției.

Construcții ucigătoare - Prizonieri la canalul rusesc

     Prezentat ca pe un succes al primului plan cincinal, canalul a fost dat în funcțiune cu patru luni mai înainte de termen, fiind construit în numai 20 de luni, aproape în întregime prin muncă nemecanizată. Canalul este construit de-a lungul a două râuri și a trei lacuri, unind marea Albă și marea Baltică. Cu o lungimea totală a căii navigabile de 227 km, avantajele economice sunt limitate în zilele noastre de adâncimea lui (maxim 3,65 metri), nepermițând accesul vaselor pe canal.

Canalul Marea Albă - Marea Baltică

     3. Calea ferată a morții (1942-1943)

     Poreclită așa din motive evidente, calea ferată leagă Birmania (Burma) de Thailanda, trecând prin Trecătoarea celor Trei Pagode. Această cale ferată de 415 km a fost construită de către Japonia pentru a obține aprovizionarea cu trupe și provizii în timpul celui de-al doilea război mondial.

Construcții ucigătoare - Calea ferată a morții

     În plus față de cei 100.000 de locuitorii din zonă, care au lucrat la acest proiect, se estimează că 60.000 de prizonieri de război  au fost folosiți la muncă forțată și cel puțin 12 400 dintre acești soldați au murit, deși alte surse avansează cifra de 16 000. Mulți soldați au murit de foame, în timp ce alții au murit din cauza brutalităților extraordinare la care au fost supuși.

Construcții ucigătoare - Prizonieri australieni și olandezi

     4. Autostrada Karakoram (1959-1978)

     Această “autostradă”, cu o lungime de 1456 km, leagă orașul de Abbottabad din Pakistan cu orașul Kashgar din China, fiind cel mai înalt drum internațional pietruit de pe planetă (în pasul Khunjerab, altitudinea este de 4.693 metri). Drumul este predispus alunecărilor de teren și inundațiilor, ceea ce îl face extrem de periculos. Cu toate acestea, rămâne o atracție pentru turiști pentru că trece prin câteva zone spectaculoase, din vechiul Drum al Mătăsii.
În timpul construcției, în special din cauza alunecărilor de teren, care sunt încă o problemă pentru șoferii de azi, și-au pierdut viața 892 de muncitori (810 pakistanezi și 82 chinezi). Poate și în cinstea lor, guvernele celor două țări au hotărât să numească drumul „Autostrada Prieteniei”.

Construcții ucigătoare - Autostrada Prieteniei

     5. Barajul de la Assuan sau Aswan (1960-1970)

     La construirea celui mai mare baraj din Egipt, în apropierea primei cataracte a fluviului Nil, au participat peste 30.000 de muncitori. Captarea Nilului a fost o mișcare de putere mare pentru perspectiva economică a țării, chiar dacă impactul asupra mediului și asupra locuitorilor din zonă a fost devastator – 100.000 de oameni au fost strămutați și multe site-uri arheologice s-au pierdut pentru totdeauna. Condițiile de lucru în siguranță s-au îmbunătățit considerabil după ce Uniunea Sovietică a acordat sprijin financiar și echipamente în schimbul unui pachet de acțiuni. Cu toate acestea, peste 500 de muncitori și-au pierdut viața pe șantier.

Construcții ucigătoare - Barajul de la Assuan


Alte articole captivante


PUTEREA FINANCIARĂ A BISERICII      V-ați gândit cât de mare poate fi puterea financiară a bisericii? Probabil că nu, pentru că averea bisericii a fost și este un secret bine păstrat față de enoriași, un fel de “sfânta taină”. Dacă din punct de vedere al proprietății (terenuri, imobile, bunuri, etc.) puterea financiară a bisericii poate fi stabilită relativ corect, atunci când vorbim de banii strânși de biserică, de exemplu numai din don...
UN NOU TIP DE TRANSPORT CU AUTOTURISMUL      BlaBlaCar este o compania franceză online care se bazează pe un nou tip de transport cu autoturismul sau mai bine zis pe reinventarea autostopului pe internet. Firma a fost înființată în anul 2006 de Nicolas Brusson și Frederic Mazzella care, la început, n-au reușit să-și convingă potențialii clienți sau eventualii investitori cu ideea lor. „Oamenii au crezut că suntem nebuni. Și ne-au avertizat: nimen...
ȚĂRI AFECTATE DE FENOMENE METEO EXTREME      Mai mult de 530.000 de oameni au murit între anii 1994 și 2013 din cauza vremii extreme, potrivit unui nou raport al organizației neguvernamentale germanwatch. Cu ajutorul unui  indicator de risc climatic, organizația a combinat numărul mediu de decese și valoarea pierderilor financiare din ultimii 20 de ani pentru a clasifica țările care au fost afectate cel mai mult de fenomene meteo extreme. În aces...
TELEPORTARE      Două echipe de cercetători au extins raza de acțiune a teleportării cuantice la lungimi fără precedent. Această cercetare revoluționară ar putea fi un pas uriaș spre crearea de computere cuantice și alte tehnologii de exploatare la viteze mult peste limitele actuale.      Cu toate că până la teleportarea în timp a oamenilor este încă un drum extrem de lung și mai este mult de muncit, cercetătorii cred...
PASTELE NU SUNT ORIGINARE DIN ITALIA      Pastele sunt o mâncare universală, fiind preparate cu plăcere și fără restricții religioase în toată lumea. Fie că sunt proaspete sau uscate, de dimensiuni mari sau mici, simple sau umplute, colorate sau aromate, pastele sunt consumate zilnic de miliarde de oameni. Totuși poporul care le prețuiește cel mai mult și care le-a diversificat în decursul anilor este cel italian, Italia putând fi numită fără ...
BICICLETĂ vs AUTOTURISM      Vânzările de mașini sunt în scădere în Europa, iar bicicleta pare a devenit modul preferat de transport pentru aproape fiecare stat membru. Se remarcă că vânzările de  biciclete încep să depășească vânzările de automobile în mai multe țări, devenind un fenomen la nivel continental. De exemplu, anul trecut, în Italia au fost vândute mai multe biciclete  decât mașini, pentru prima dată de la al doilea ră...
DOAR PENTRU FEMEI      După lupte seculare care au vizat emanciparea femeii, unele persoane recunosc că acum s-a ajuns la un fel de discriminare în sensul invers al lucrurilor. Poate că bărbații nu au fost pregătiți suficient din punct de vedere mental pentru o asemenea evoluție, gen metamorfoză, sau poate au acceptat cu o prea lejeră ușurință unele transformări radicale în viața consoartelor istorice. Aici sunt doar cinci e...
RATA DE OMUCIDERE      Există mai multe tipuri de omucideri, dar Studiu Global privind Omuciderea 2013 al ONU (United Nations Office on Drugs and Crime – UNODC) se referă numai la "moartea  provocată intenționat pe o persoană unei alte persoane", sau la omucidere intenționată. Termenii de omucidere, omor sau ucidere utilizați aici fac referire numai la acest gen de omucidere.      Studiul omorului intenționat este relevant ...
DIVERSITATEA LINGVISTICĂ AMENINȚATĂ      Nici astăzi nu știm cu exactitate când a apărut limbajul vorbit, dar este sigur că diversitatea lingvistică este amenințată. Dar astăzi știm că există peste 6 000 de limbi în uz în întreaga lume sau, după unele surse, relativ recente, 6909 de limbi vorbite. Extrem de multe, dar mai mult de jumătate dintre ele au mai puțin de 3 000 de vorbitori. Pe fiecare dintre aceste două continente, Asia și Africa, ...
SĂ MÂNCĂM ÎMPREUNĂ!      Să mâncăm împreună, pentru că o masă servită cu cei apropiați poate avea un efect terapeutic. Discuții banale, planuri pentru doua zi, analiza evenimentelor recente, programul TV, amintiri sau chiar discuții  grave, ne pot revitaliza. Ca să nu mai spun că o masă servită împreună poate fi o scuză pentru a vorbi cu apropiații. Mâncatul împreună cu familia este un act căruia i se dă din ce în ce mai puțin...