Oprirea șoferilor în trafic pentru măsurarea alcoolemiei ar putea să devină în scurt timp de domeniul trecutului, după ce oamenii de știință de la Universitatea Militară de Tehnologie din Varșovia au testat un sistem cu laser capabil să detecteze, de pe marginea drumului, vaporii de alcool din mașinile aflate în mișcare.

   Cercetătorii polonezi au folosit o mașină cu un șofer „în stare de ebrietate”, deoarece au generat vapori de alcool în habitaclul autoturismului. Dispozitivul cu laser de pe marginea șoselei a fost capabil să detecteze prezența vaporilor de alcool în mașină, corespunzătoare unei concentrații de alcool în sânge mai mare de 0,1%.

   Oamenii de știință au conceput un sistem cu două lasere – un laser pentru monitorizare și un laser pilot, două detectoare, două oglinzi de refracție, o oglindă sferică, o oglindă dicroică și un comutator electronic.

   Observație: dicroismul este proprietatea unei substanțe birefringente de a absorbi selectiv și inegal cele două raze rezultate prin refracție sau proprietatea pe care o au unele corpuri sau soluții de a oferi colorații diferite, după circumstanțele în care se face observarea.

Laser pentru măsurarea alcoolemiei

   La detectarea unui conducător auto în stare de ebrietate sau cu o alcoolemie peste limita legală, dispozitivul transmite informația (un mesaj cu o fotografie a autovehiculului, inclusiv numărul de înmatriculare) unui polițist care va opri mașina pentru a fi verificat șoferul cu ​​ajutorul testelor convenționale.

   Desigur, cercetătorii recunosc că este posibil ca, în cazul în care șoferul mașinii nu a consumat băuturi alcoolice, dispozitivul cu laser să detecteze vapori de alcool proveniți de la alți pasageri din autovehicul. De asemenea, din punct de vedere practic, există unele contra-măsuri, cum ar fi conducerea cu ferestrele deschise, ecrane de protecție solară aplicate pe geamurile laterale etc., care pot înșela sistemul de detectare.

   Totuși, dispozitivul cu laser pentru măsurarea alcoolemiei, care poate fi configurat pe marginea drumului (la o distanță de până la 20 de metri) pentru a monitoriza fiecare mașină care trece, ar putea fi folosit în mod eficient pentru detectarea șoferilor beți, contribuind astfel la reducerea numărului de accidente cauzate de conducătorii auto sub influența alcoolului. Astfel s-ar reduce numărul de autovehicule care trebuie să fie verificate, prin sondaj, de către Poliție și, în același timp, va crește eficiența depistării conducătorilor auto în stare de ebrietate. În viitor, o tehnologie similară ar putea fi dezvoltată pentru a detecta compuși chimici diferiți, care să permită depistarea conducătorilor auto sub influența altor substanțe interzise la postul de conducere.