Astăzi, metodele de identificarea a unei locații de pe Pământ se bazează pe sisteme de navigație prin satelit, cum ar fi Global Positioning System (GPS). GPS-ul, deși unul dintre cele mai mari invenții ale epocii moderne, are o serie de limitări și, mai ales, se bazează pe sateliți lansați în spațiu. În februarie a.c., SUA a avertizat că GPS-ul, cea mai folosită tehnologie de localizare prin satelit, este supraîncărcat și că este extrem de vulnerabil la atacuri.

     De aceea, numeroase guverne doresc să dezvolte o alternativă la sistemele de navigare prin satelit. Marea Britanie construiește un sistem terestru cu antene ce va servi ca variantă de rezervă la GPS. Coreea de Sud construiește un sistem similar în urma atacurilor nord-coreene ce au dorit blocarea GPS-ului. Ministerul Apărării din Marea Britanie investește milioane de lire sterline pentru a obține cea mai importantă tehnologie din istoria navigației: un dispozitiv ce poate detecta orice locație de pe glob fără a fi detectat și fără a putea fi sabotat.

Busola cuantică

      Oamenii de știință de la Porton Down și de la National Physical Laboratory cred că se află la circa 3-5 ani distanță de conceperea unei „busole cuantice” ce ar putea să localizeze pe baza efectelor subatomice ale câmpului magnetic al Pământului. „Nu există în fizică nici un element care să poată fi folosit, având în vedere cunoștințele pe care le avem astăzi, pentru a deregla un astfel de dispozitiv cuantic”, a explicat Bob Cockshott de la NPL. La un nivel elementar, această tehnologie de navigare cuantică  funcționează prin super-răcirea ionilor capturați și reducerea efectului radiației externe, astfel încât aceștia să fie sensibili doar la fluctuațiile electromagnetice produse de Pământ. Prin măsurarea influenței acestor fluctuații asupra particulelor, oamenii de știință vor putea să urmărească cu precizie extremă mișcarea unui obiect sau a unui om în funcție de ionii captați.

     Tehnologia, ce nu are nevoie de sateliți sau de alte puncte fixe de referință precum stâlpii radio sau de comunicații, este de interes pentru toate armatele lumii, deoarece ar evita limitările sistemelor de navigație spațiale. Armata britanică dorește să folosească această nouă tehnologie pe submarinele nucleare, ce au nevoie să navigheze în secret și cu acuratețe, fără a comunica cu lumea exterioară. Chiar și cele mai sofisticate sisteme de navigație pot produce inexactități care pot ajunge și la 1 kilometru pe zi în cazul submarinelor (GPS-ul nu funcționează sub apă, iar stabilirea poziției se poate face doar la suprafață). Un “compas” cuantic ar reduce, se pare, această inexactitate la doar un metru.

Busola cuantică 1

     Deși alte țări, mai ales SUA, desfășoară cercetări similare, Marea Britanie este un lider în acest domeniu. Nokia, Hitachi şi Toshiba sunt alte câteva dintre companiile cu laboratoare de cercetare cuantică. În anul 2013, cancelarul Marii Britanii a alocat 270 de milioane de lire sterline pentru cercetări asupra tehnologiilor cuantice, pentru o perioada de cinci ani. De asemenea, oamenii de știință afirmă că tehnologia ar putea avea și aplicații civile, ca și GPS-ul, având potențialul de a ajunge în cele din urmă să fie folosită și pentru telefoanele inteligente (hărțile Google ar putea fi accesate cu o busolă-cip cuantică prin anul 2019).

Busola cuantică 2

     Până acum, cercetătorii au conceput un sistem de navigare cuantică de dimensiunile unei cutii de 90 de centimetri lungime. Acum, obiectivul este miniaturizarea acestui dispozitiv astfel încât să poată fi folosit și de soldați, și nu doar de submarinele nucleare şi de navele marinei britanice. “Cred că primul prototip ar putea fi gata în trei până la cinci ani, deoarece dispozitivul nu este încă independent de spațiu”, a declarat un alt cercetător într-un comunicat de presă.

     Exploatarea mecanicii cuantice care stă la baza legilor naturii, a oferit deja lumii o multitudine de noi tehnologii, inclusiv semiconductori, microprocesoare, lasere, energie nucleară, camere termice și camere digitale.

Sursa : Mail Online

 


Alte articole captivante


HAINE CARE NU SE PĂTEAZĂ      Cercetătorii de la Universitatea din Michigan au inventat o acoperire de protecție care poate fi aplicată pe haine sau pe alte obiecte de îmbrăcăminte, care respinge aproape orice fluid cu care intră în contact. Stratul protector se face la scară nano-metrică și conține cel puțin 95% aer (hainele confecționate ar putea să “respire”), astfel încât picăturile de lichid nu aderă la suprafața acoperită. "P...
PREGĂTIREA ȘI ATESTAREA PROFESIONALĂ ÎN TRANSPORTURILE RUTIERE ORDINUL Ministrului Transporturilor nr. 1214/2015 pentru aprobarea normelor privind pregătirea și atestarea profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere      În temeiul prevederilor art. 6 alin. (3) lit. h), ale art. 111, ale art. 67 alin. (1), (3) și (4) din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare, ale...
PISICUȚA HIGH-TECH      Un smart-phone din ziua de azi are mai multe facilități decât 10 dispozitive diferite folosite acum câțiva zeci de ani pentru fotografiat, filmat, înregistrări și redări audio sau video, urmărire sau poziționare, etc. Tehnologiile actuale folosite în lumea spionajului la nivel de vârf, complet clasificate, sunt superioare cu cel puțin două nivele peste tehnologiile la îndemâna muritorilor de rând, dar ...
PRIMUL CARGOU ELECTRIC AUTONOM DIN LUME      Norvegia intenționează să lanseze primul cargou electric autonom din lume chiar anul viitor. Prima navă de marfă autonomă și 100% electrică va înlocui anual circa 40.000 de drumuri cu camioane, au declarat promotorii proiectului.      Nava va fi numită Yara Birkeland, fiind rezultatul unui parteneriat între fabricantul de fertilizatori Yara International și grupul industrial Kongsberg, și va livra fer...
VINDECAREA FRACTURILOR FĂRĂ GIPS      Jake Evill, absolvent în design la Universitatea Victoria din Noua Zeelandă, a creat un exoschelet pentru oase rupte (fracturi) sau fisurate, care ar putea înlocui curând mulajele tradiționale din gips sau fibră de sticlă. Prototipul, numit Cortex, este ușor, ventilat, lavabil,  reciclabil, igienic, elegant și suficient de subțire pentru a se ascunde sub îmbrăcăminte. Procedeul pentru vindecarea fractu...
PIRAMIDA BOGĂȚIEI      Toată lumea își dă seama că există un decalaj consistent între bogați și săraci, dar privind imaginea următoare, numită sugestiv piramida bogăției, putem să ne dăm seama mult mai ușor de modul în care bogăția mondială este defalcată între cei extrem de bogați, cei bogați și ceilalți, ca să nu spun săraci.      Piramida averilor, realizată în baza datelor furnizate de Credit Suisse, prin raportul averi...
PANTOFII CU GPS      Cu un simplu click din tocuri, o pereche de pantofi, dotată cu un sistem GPS, poate ajuta orice bărbat să-și găsească mai ușor drumul spre casă. Pantofii au fost creați de  designerul britanic Dominic Wilcox, pe principiul că nicăieri nu este ca acasă. Pantofii cu GPS sunt programați pentru a vă ghida înapoi spre locuința dumneavoastră, indiferent unde vă aflați în lume.      Wilcox a fost inspirat ...
PISA 2012      Programul Internațional pentru Evaluarea Elevilor ( Programme for International Student Assessment - PISA) este un studiu-sondaj de trei ani, în curs de desfășurare, care evaluează măsura în care elevii ajunși aproape de sfârșitul învățământului obligatoriu au dobândit cunoștințe și abilități, care sunt esențiale pentru participarea deplină în societățile moderne. Evaluarea nu constată doar în reproduc...
AUTO-VINDECAREA CARIILOR      Organizația Mondială a Sănătății estimează că peste 60% dintre elevi și peste 95% dintre adulții din întreaga lume au carii dentare. Cariile se formează atunci când mineralele naturale din smalț încep să se degradeze, iar dintele începe să se ​​descompună sau să se dezintegreze.      Cercetătorii de la Kings College din Londra au testat o procedură care utilizează curenți electrici de joasă frecvență ...
ALEȘII EUROPEI      Parlamentul European se pregătește să-și schimbe sau să-şi mențină componența, odată cu alegerile de duminică. Ca epicentru al politicii europene, legislativul european reprezintă un veritabil angrenaj de tocat bani. Costul anual pe care îl implică funcționarea Parlamentului European este de 1,75 miliarde de euro, ceea ce înseamnă circa 2,33 milioane de euro pe an pentru fiecare membru (751 europarlame...