În urmă cu 125 ani, Turnul Eiffel a fost finalizat la Paris, după 2 ani, 2 luni și 5 zile de construcție. A fost proiectat ca poarta de acces pentru Expoziția Universală (Târgul Mondial) din anul 1889, expoziție găzduită de Paris, pentru a comemora 100 de ani de la căderea Bastiliei (Revoluția franceză). În onoarea anului aniversar (125 ani) a faimoasei construcții, o atracție continuă, cu un impact deosebit asupra lumii de atunci și de azi, m-am gândit să trec în revistă câteva fapte interesante despre Turnul Eiffel pe care nu toată lumea le știe.

Expoziția Universală de la Paris (1889)

Expoziția Universală de la Paris din 1889

  • A fost inaugurat la data de 31 martie 1889 și deschis pentru public pe 6 mai. 300 de muncitori au lucrat la construcție, folosind 18.038 de piese din oțel forjat și 2,5 milioane de nituri. Luând în considerare standardele de siguranță din acel moment, este remarcabil faptul că un singur muncitor a murit la construcția turnului (în timpul instalării lifturilor).
  • Turnul are 300 de metri înălțime, excluzând antena din vârf, care mai adaugă 24 de metri, și o greutate de peste 10.000 de tone.

Turnul Eiffel

  • Turnul nu a fost ideea lui Gustav Eiffel. Doi ingineri de-ai săi, Maurice Koechlin și Emile Nouguier, au proiectat scheletul de oțel, care, după modificările aduse de arhitectul Charles Léon Stephen Sauvestre, a fost pe placul lui Eiffel care a cumpărat dreptul la brevet (patent).
  • La momentul construcției sale, Turnul Eiffel a fost cea mai înaltă clădire din lume. În anul 1930, a fost detronat de Chrysler Building din New York, cu înălțimea de 319 metri.

Turnul Eiffel

  • Lifturile nu au fost operaționale la început. Pe 6 mai, cei peste 30.000 de vizitatori au trebuit să urce 1.710 scări pentru a ajunge în partea de sus. Ascensoarele au intrat în cele din urmă în serviciu pe 26 mai. Lifturile originale funcționau cu ajutorul unui sistem hidraulic, iar lifturile actuale sunt electrice.
  • La începuturile sale, cetățenii parizieni au întâmpinat cu multă reticență această construcție, considerând-o inestetică și chiar au urât-o. Astăzi însă este considerată drept simbolul orașului și una dintre cele mai frapante piese de artă arhitecturală din lume.
  • Turnul își modifică înălțimea cu câțiva centimetri (până la 17 cm) datorită contracției și dilatării fierului forjat.
  • Turnul Eiffel a primit aprobare doar pentru 20 de ani (până în 1909), dar ținând cont că oferea o serie de facilități în domeniul comunicațiilor, s-a renunțat la demontarea sa.
  • Turnul nu este vopsit într-o culoare uniformă (maro închis). Pentru perspectivă, el este vopsit mai închis la partea superioară și devine treptat mai deschis la culoare spre partea de jos. Întreținerea turnului se face cu peste 50 de tone de vopsea, la fiecare 7 ani.
  • Este cel mai vizitat monument plătit din lume, atrăgând aproape 7 milioane de vizitatori în fiecare an, din care 75% sunt din alte țări. Turnul a primit cel de-al 250.000.000-lea vizitator în anul 2010.

Vizitatorii turnului Eiffel

  • În turn lucrează circa 500 de persoane. Monumentul este deschis publicului pe tot parcursul anului. Turnul Eiffel este înscris ca monument istoric din 24 iunie 1964 și face parte din patrimoniul mondial UNESCO din 1991.

Sursă: Turnul Eiffel