Cu puțin timp în urmă, am scris despre Programul Internațional pentru Evaluarea Elevilor (PISA) realizat de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD). Astăzi revin cu câteva concluzii referitoare la îngrijorarea pe care o manifestă elevii față de matematică sau frica de matematică.

   OCDE a născocit un indice bazat pe răspunsurile la o serie de întrebări adresate elevilor din întreaga lume, ca parte a examenelor PISA. Întrebările au fost destinate pentru a măsura nivelul de stres pe care îl simt elevii referitor la matematică, adică frica de matematică. Elevii de 15 ani din Tunisia, Argentina, Brazilia și Thailanda care au participat la examinările PISA manifestă chiar o anxietate puternică față de matematică. Graficul de mai jos arată că adolescenți români sunt destul de îngrijorați, încordați și frământați cu privire la matematică, pe când elevii olandezi, cehi și slovaci sunt la polul opus.

Frica de matematică   Iată un exemplu din întrebările adresate:

Teama de matematică

   De ce „se deranjează” unii să măsoare teama de matematică? Pentru că tinde să fie asociată cu o performanță slabă la matematică. Deoarece mintea este atât de ocupată cu griji despre matematică, capacitatea ei de a rezolva efectiv problemele de matematică scade semnificativ. Rezultatul? Elevii simt că se „sufocă”. Totuși, reciproca nu este adevărată. Cei care nu sunt îngrijorați de matematică nu au neapărat o înaltă performanță în acest domeniu. De fapt, elevii din țările cu cele mai mari performanțe în matematică (China, Singapore și Coreea de Sud) au temeri mai mari față de matematică decât media elevilor din OECD.