Oamenii de știință care au participat la întâlnirea pe probleme climatice globale din Polonia de luna trecută, au tras un semnal de alarmă fără precedent: acidificarea oceanelor ar putea crește cu 170% până în 2100 (cu 0,5 puncte). Oceanele lumii devin tot mai acide, la o rată fără precedent, fenomenul fiind mai rapid decât oricând în ultimii 300 de milioane de ani. Acidificarea a provocat deja o pierdere de 30% din speciile acvatice din unele ecosisteme oceanice.

     În 2012, peste 500 de experți de seamă ai lumii în domeniul acidificării oceanelor s-au adunat în California, ajungând la concluzia că emisiile de CO₂ sunt în mod clar de vină. Creșterea este cauzată de activitățile umane, care adaugă circa 24 de milioane de tone de CO₂ în oceanele lumii, în fiecare zi. Se estimează că oceanele au absorbit până la jumătate din emisiile de CO₂ degajate în atmosferă în epoca industrială. Acest lucru a redus pH-ul oceanelor cu 0,1. pH-ul este măsura de aciditate și alcalinitate, variind de la pH 0 (foarte acid) la pH 14 (foarte alcalin), pH 7 fiind neutru. Apa de mare este slab alcalină, cu un pH natural cu o medie de aproximativ 8,2, dar care a ajuns azi în jur de 8,1 ( Între 1751 și 1994, se estimează că pH-ul oceanelor a fi scăzut de la aproximativ 8,25 la 8,14).

     Adaosul de atât de mult carbon a modificat chimia apelor, apele devenind mai acide. Când dioxidul de carbon se dizolvă în acest ocean, se formează acidul carbonic. Acest lucru duce la o aciditate mai mare, mai ales aproape de suprafață. Ceea ce îngrijorează oamenii de știință este impactul potențial asupra mai multor specii oceanice, inclusiv coralii, prin inhibarea creșterii și a reproducerii. Efectul de aciditate este în prezent simțit cel mai profund în Oceanul Arctic și Antarctic. Aceste ape reci rețin mai mult CO₂ și devin mai acide mai repede decât celelalte. Cu cât sunt mai acide, cu atât sunt mai dăunătoare pentru cochilii și scheletele organismelor marine. Cercetătorii spun că, până în 2020, zece la sută din Arctica va fi inospitaliera pentru speciile care au cochiliile pe baza de carbonat de calciu. Până în 2100, întreaga Arctica va fi un mediu ostil.

Acidificarea oceanelor

     Organismele marine sunt o componentă cheie în lanțul alimentar, ele sunt consumate de pești, păsări și mamifere, iar reducerea sau dispariția celor cu cochilie ar avea un impact în cascadă asupra întregului lanț. Apoi, impactul economic al pierderilor din acvacultură ar putea fi imens, aproape de 150 miliarde $ în 2100, dacă emisiile de CO₂ continuă să rămână la valorile actuale.

     Adăugarea de substanțe alcaline în ape, cum ar fi calcarul zdrobit, este o posibilă modalitate de a atenua efectul grav al acidificării. Dar metoda, pe lângă că este scumpă și o mare consumatoare de energie, ar avea doar un efect limitat, pe termen scurt (poate doar în golfuri, care au un schimb redus de apă cu oceanele), neputându-se practica la scară globală. Pe termen lung, doar reduceri semnificative ale emisiilor de CO₂ vor încetini procesul de acidificare.

Sursa : Internet


Alte articole captivante


LEGEA LUI ZIPF      Legea lui Zipf sau regula Zipf se bazează pe cercetările lingvistului american George Kingsley Zipf din anii ‘30. El a observat cât de des se folosesc cuvintele într-o anumită limbă, fiind unul dintre primele studii universitare privind frecvența cuvintelor. Un număr relativ mic de cuvinte sunt folosite tot timpul, în timp ce marea majoritate sunt folosite foarte rar. El a descoperit că articolul “the”...
SEMNIFICAȚIA PREFIXULUI „i” PENTRU UN iPHONE      V-ați întrebat vreodată care este semnificația prefixului „i” pentru diverse produse cum ar fi iMac, iPod, iTunes, iPhone, iPad? De fapt prefixul „i” este aproape omniprezent pentru toate produsele Apple lansate în ultimii 17 ani. Dar ce înseamnă?      La un eveniment Apple din anul 1998, Steve Jobs a prezentat prima dată un iMac, explicând legătura dintre „i” și „Mac”: „iMac provine din căsătoria fer...
PUBLICITATE PRIN FERESTRE      Cu toții ne-am obișnuit cu diverse metode de publicitate: panouri publicitare, reclame în mass-media, bannere, etc. și auzim de publicitate la tot pasul. Pare ireal, dar se poate face publicitate prin ferestre, cu un nou concept care aduce literalmente anunțuri publicitare direct în cap.      Începând din luna ianuarie a.c. navetiști din Germania (zona Munchen și Renania de Nord-Westfalia) au avut par...
CONSUMUL MONDIAL DE CAFEA      Cuvântul uzual astăzi, aproape oriunde în lume, coffee, a fost folosit de englezi prima dată pe la 1582, fiind preluat din cuvântul olandez koffie, împrumutat de la kahve, din limba turcă, care la rândul său a avut la origine qahwa, o trunchiere a expresiei qahhwat al-bun care însemna "băutură din boabe”. Se crede că primele boabe de cafea au venit din Etiopia și au fost cultivate pentru prima dată de ...
SEX WI-FI      Love Palz este un gadget care permite partenerilor aflați la distanță să aibă “relații” intime. Conectată la Internet, această “mașină de plăcere” permite cuplurilor din dormitoare diferite, de oriunde din lume, care au Wi-Fi gratuit, să simuleze un contact sexual. Fiecare partener poziționează un singur dispozitiv - "Hera" pentru doamne, capac de culoare roșu și  "Zeus" pentru bărbați, capac de culoar...
MÂNCARE MORTALĂ      Ființa umană este una dintre puținele creaturi de pe această planetă, care are capacitatea de a ignora un instinct de bază, cel de supraviețuire. La fel de contradictoriu pare și  testarea limitelor umane în diverse sfere, testare care unora dintre noi le dovedește propriul potențial și îi face să se simtă, probabil, mai “umani”.      Potențialul nemărginit al oamenilor se manifestă și atunci când vin...
ȚĂRILE LUMII LA SUPERLATIV      Lăsând deoparte disputele privind numărul total al țărilor din lume și recunoașterea lor internațională sau locală, am cules câteva lucruri interesante despre unele dintre ele, o listă cu țările lumii la superlativ. Cea mai diversă țară din lume este, fără dubiu, India. Din orice punct de vedere am privi-o, cultural, economic, lingvistic, etnic, religios, climatic sau al raselor, India prezintă...
SER ANTI-ÎMBĂTRÂNIRE      Într-o piață deja saturată de produse "anti-îmbătrânire", Yves Saint Laurent a venit cu o ofertă de ultimă oră: o colecție de produse, care pretinde că dă timpul înapoi, prin “lumina Creatorului” (Forever - Light Creator), prima formulă din lume protejată de treisprezece brevete. Produsele au creat o mică isterie, cu o listă de așteptare de mii de oameni și o linie telefonică dedicată, pentru ca YSL să...
PERIUȚA DE DINȚI PERSONALIZATĂ      Utilizarea imprimantelor 3D devine pe zi ce trece un lucru cât mai comun. Un exemplu nou pentru personalizarea lucrurilor pe care le folosim mereu este periuța pentru dinți Blizzident, care promite să curețe dantura rapid și în totalitate.      Compania care o produce folosește un model digital 3D al dinților unui individ, creat după o amprentă dentară (un mulaj complet al dinților) sau o scanare făcu...
BĂRBAȚII CUMPĂRĂ MAI MULTE HAINE      Un raport publicat de Euromonitor arată că, la nivel mondial, bărbații cheltuiesc mai mulți bani pe haine decât au făcut-o vreodată sau bărbații cumpără mai multe haine. Cu toate că industria de îmbrăcăminte a cunoscut un mic regres în zone-cheie, cum ar fi America de Nord și Europa, anul trecut într-o serie de piețe, inclusiv Statele Unite, Marea Britanie și Germania, vânzările de haine pentru bărbați...