Alexa este o companie care furnizează date analitice din anul 1996. Alexa colectează date de la milioane de utilizatori de Internet care folosesc una dintre cele peste 25.000 de extensii de browser diferite, iar datele sunt calculate folosind o combinație de medii estimate de vizitatori unici pe zi la un site și numărul estimat de afișări pe site. Harta următoare, realizată cu informațiile primare oferite de Alexa la data de 12 august 2013, ilustrează cel mai vizitat site din fiecare țară, relevând dominația evidentă la nivel mondial a două companii, ca motoare de căutare: Google și Facebook.

Cele mai puternice motoare de căutare

   Supremația lor evidentă arată și o continuitate geografică interesantă: Google este cel mai vizitat site din majoritatea țărilor din Europa, America de Nord și Oceania, iar Facebook, în schimb, este site-ul cel mai vizitat în cea mai mare parte din Orientul Mijlociu și Africa de Nord, precum și în cea mai mare parte din America, vorbitoare de limba spaniolă.

   Situația este mult mai complexă în Asia, unde concurenții locali au fost capabili să reziste celor două mari imperii americane. Baidu este motorul de căutare cel mai folosit din China, care are peste o jumătate de miliard utilizatori de Internet. În același timp, Baidu este cel mai vizitat site din Coreea de Sud, înaintea celui autohton, Naver, fiind într-un proces de extindere dincolo de teritoriul său de origine tradițională. Yahoo! este cel mai popular în Japonia.

   Iată care este reprezentativitatea pentru motoare de căutare la nivel global:

  • Google – 62 de țări
  • Facebook – 50 de țări
  • Baidu – 2 țări
  • Yahoo! – 2 țări
  • Yandex – o țară (Rusia)
  • VK – o țară (Belarus)
  • Mail.ru – o țară (Kazahstan)
  • Voice Al-Watan – o țară (Palestina și teritoriile palestiniene)
  • Alexa nu oferă informații despre țările din Africa sub-sahariană și despre alte câteva țări, cum ar fi Cuba.

   Puterea companiei Google pe Internet devine mai evidentă pentru că este și al doilea cel mai vizitat site în fiecare țară. De exemplu, dintre cele 50 de țări care au Facebook cel mai vizitat site, în 36 dintre ele Google se află pe locul al doilea, iar în restul de 14 țări pe locul al doilea este YouTube (deținut în prezent tot de Google).

   În funcție de numărul de utilizatori, Google este site-ul vizitat de jumătate din întreaga populație de pe Internet, cu peste un miliard de utilizatori. Datorită numărului mare de utilizatori de Internet din China și Coreea de Sud, Baidu este al doilea în acest clasament, deoarece cele două țări reprezintă mai mult de jumătate de miliard de utilizatori, în timp ce cele 50 de țări în care Facebook este favoritul reprezintă aproximativ 280 milioane utilizatori, fiind plasat în poziția a treia.