Acest articol analizează statistic populația inactivă economic. Populația inactivă din punct de vedere economic cuprinde toate persoanele care n-au lucrat nici cel puțin o oră și nici nu erau șomeri în perioada de referință, aflându-se în una din următoarele situații:
– elevi sau studenți;
– pensionari (de toate categoriile);
– casnice (care desfășoară numai activități casnice în gospodărie);
– persoane întreținute de alte persoane ori de stat sau care se întrețin din alte venituri (chirii, dobânzi, rente etc.).
Sunt incluse de asemenea persoanele absente de la domiciliu pentru un an sau mai mult, plecate în străinătate din diferite motive (la lucru, studii, interes de afaceri, spitalizare etc.).

     Începând cu anul 2002, și în ciuda crizei economice, ponderea populației inactive în totalul populației a scăzut de la 31,4% la 28,3% în UE-28, ceea ce reprezintă o reducere de 7,9 milioane de persoane inactive. Scăderea ratei de inactivitate ascunde situații foarte contrastante, în funcție de grupa de vârstă.

Populația inactivă în UE

Populația inactivă în funcție de sex și vârstă, EU28

     În 2012, 57,4% dintre bărbații și femeile în vârstă de 15-24 de ani sunt inactivi (33 de milioane de persoane dintr-un total de 57,5 milioane). Acest număr mare se explică prin faptul că mulți tineri sunt încă în educație sau formare. Privind la tendința din ultimul deceniu, în timp ce rata de inactivitate a femeilor în vârstă de 15-24 ani a rămas stabilă (aproape 60%), rata de inactivitate a bărbaților în vârstă de 15-24 ani a crescut, în special din 2009, de la declanșarea crizei.

Populația inactivă în UE 15-24 ani

Rata de inactivitate a tinerilor (15-24 ani), pe sexe și principalul motiv pentru care nu caută un loc de muncă, anul 2012

     Rata de inactivitate din această grupă de vârstă variază de la 30,1% în Olanda și  35,9% în Danemarca la 74,1% în Ungaria și 72,9% în Luxemburg. Diferențele mari dintre țări sunt în mare parte explicate prin numărul de tineri care combină studiile cu participarea la piața forței de muncă sau cu un loc de muncă part-time. Pentru domnițe responsabilități familiale sunt motivul principal pentru care nu caută un loc de muncă, în timp ce pentru tineri cazul este extrem de rar.

     Categoria 25-54 ani este de departe cea mai mare dintre cele trei grupe din punct de vedere al populației, dar este totodată grupa de vârstă care are cea mai mică rată de inactivitate. În această grupă, 31,1 milioane de persoane din totalul de 211,6 milioane erau inactive, iar rata de inactivitate a bărbaților este la un nivel foarte scăzut (8,4%, în 2012). Rata de inactivitate a femeilor cu vârsta de 25-54 ani este în continuă scădere, dar rămâne foarte ridicată în comparație cu bărbații (21,1%).

Populația inactivă în UE 25-54 ani

Rata de inactivitate a oamenilor maturi (25-54 ani), pe sexe și principalul motiv pentru care nu caută un loc de muncă, anul 2012

     Rata de inactivitate a bărbaților a fost mai mică în Republica Cehă (4,5%) și Luxemburg (5,2%) și cea mai mare în Croația (16,3%) și Bulgaria (15,2%). Rata de inactivitate a femeilor cu vârsta de 25-54 ani a variat în 2012 de la 10,9% în Slovenia și 11,0% în Lituania până la 41,6% în Malta și 33,6% în Italia. În Turcia 63,3% dintre femeile în vârstă de 25-54 ani sunt inactive.

     Femeile în vârstă de 25-54 ani au rate mai mari de inactivitate dacă sunt mame de copii cu vârste cuprinse între 0 – 6 ani (29,5%). Pentru bărbați rata este foarte mică: 4,0%. În plus, rata de inactivitate ale femeilor cu copii crește în cazul în care există mai mult de un copil, în timp ce rata de inactivitate a bărbaților nu se modifică substanțial.

Populația inactivă în UE 25-54 ani cu copii

Rata de inactivitate a persoanelor în vârstă de 25-54 ani, cu copii mici de până la 6 ani, anul 2012

     Persoanele cu vârsta de 55-64 ani sunt mai puțin active pe piața forței de muncă decât grupele de vârstă tinere. Acest lucru este valabil mai ales pentru femei: 55,4%, comparativ cu 39,8% pentru bărbați. 30 de milioane de persoane dintr-un total de 63,4 milioane au fost inactive în grupul de vârstă 55-64 ani în 2012. Pensionare este principalul motiv pentru inactivitate.

Populația inactivă în UE 55-64 ani

Rata de inactivitate a persoanelor în vârstă (55-64 ani), pe sexe și principalul motiv pentru care nu caută un loc de muncă, anul 2012

     Ratele de inactivitate au fost mai ridicate în Slovenia (56,4%), Ungaria (53,6%) și Belgia (52,1%) și mici în Suedia (29,1%) și Germania (26,4%). Luând în calcul doar femeile, ratele de inactivitate au fost mari în Malta – 83,2%, în Slovenia – 73,5% și în Grecia – 70,1% și destul de mici în Suedia – 27,0%, în Estonia – 35,3% și în Finlanda – 37,9%. Rata de inactivitate este deosebit de mică în Islanda: doar 12,9% dintre bărbați și 22,0% dintre femeile din această grupă de vârstă sunt inactivi.

     Alte câteva concluzii interesante despre populația inactivă:

  • Dintre tinerii inactivi de 15-24 ani majoritatea covârșitoare (90%) nu au lucrat niciodată înainte.
  • 76% dintre persoanele inactive în vârstă de 25-54 ani nu au lucrat în ultimii doi ani.
  • În rândul populației inactive în vârstă de 55-64 ani 8% nu au lucrat niciodată.
  • 18,6% din populația economic inactivă sunt interesați să lucreze, adică 17 549 milioane de persoane.

Sursa : Eurostat


Alte articole captivante


CHELTUIELI PUBLICE ÎN UE      În 2012, în Uniunea Europeană, cheltuielile publice s-au ridicat la 49,4% din PIB. Mai mult de jumătate din cheltuieli au fost dedicate pentru protecție socială (19,9 % din PIB) și pentru sănătate (7,3% din PIB). Totalul cheltuielilor din bugetului general consolidat (% din PIB)       Cheltuielile totale ale administrației publice din UE s-au ridicat la aproximativ 6 380 miliarde de euro în anul 20...
STRATEGII PENTRU ATRAGEREA CUMPĂRĂTORILOR      Marile magazine mizează pe tehnici și strategii pentru atragerea cumpărătorilor. Indiferent de anotimp, comercianții marilor lanțuri de magazine au învățat o serie de mici trucuri de marketing, mai mult sau mai puțin mascate, pentru a-și determina clienții să cumpere cât mai mult. Orice comerciant speră ca, pe lângă produsul necesar pentru care ați intrat în magazin, să mai puneți în coș și altele, car...
DISTRIBUȚIA SMARTPHONE-URILOR ÎN ȚĂRILE LUMII      În februarie a.c. China a devenit cel mai mare utilizator la nivel mondial de smartphone-uri, devansându-i net pe americani, care au deținut supremația mereu. Totuși nu este nici o surpriză, ci era ceva așteptat, deoarece China are acum peste 1,3 miliarde de locuitori, comparativ cu 316 milioane în SUA. Iată care sunt primele 12 țări, în ordine inversă, care dețin cele mai multe telefoane inteligente. ...
CATASTROFE NATURALE ȘI ASIGURĂRI     Cel mai mare grup de firme de asigurări din lume, Munich Re a publicat un comunicat de presa pe data de 03.01.2013. Anul trecut, în întreaga lume, s-au înregistrat catastrofe naturale care au cauzat pierderi totale de aproximativ 160 de miliarde de dolari americani (circa 122 de miliarde de euro) și aproximativ 65 de miliarde de dolari pierderi asigurate.      În 2012, 67% dintre pierderile totale şi 9...
BÂRFA BÂRFELOR      Un nou studiu realizat de olandezi sugerează ca bârfele sunt de fapt bune pentru stima de sine, deoarece ne permit să ne comparăm cu alții și, atât bârfele pozitive cât și cele negative la adresa unui individ, stimulează auto-reflecția și auto-evaluarea.      Probabil născută și călită în sistemul sofisticat al bârfelor românești, Elena Martinescu de la Universitatea din Groningen, a declarat: femeile...
SPERANȚA DE VIAȚĂ ÎN LUME      Această hartă în culori diferite relevă diferența uluitoare a speranței de viață în 222 de țări din lume. Harta arată clar că oamenii trăiesc mai mult în țările dezvoltate, cu sisteme de asistență medicală finanțate de stat, cum ar fi Japonia, Canada și Marea Britanie, care au fiecare speranța medie de viață de peste 80 de ani.      Paradisul numit Monaco are cea mai mare speranță de viață din lume,...
CELE MAI VALOROASE MĂRCI AUTO      După retragerea forțată a milioane de mașini în 2010, care a condus la o scădere a valorii de brand de 1,2 miliarde dolari americani, problemele de la Toyota au continuat în anul următor, ca urmare a cutremurului devastator și a unui tsunami – care au perturbat  decisiv producția în Japonia, când brand-ul a mai avut o cădere a valorii de în 1,7 miliarde dolari. Cu toate acestea, în acest an, a cunoscut...
CEL MAI POPULAR MUZEU DE PE PLANETĂ      Louvre, sau dacă vă place mai mult Luvru, există în inima Parisului de peste 800 de ani. A devenit dintr-o fortăreață medievală un palat regal, fiind locul unde s-au luat multe decizii și o adevărată casă pentru regi, regine, împărați și mari artiști. Cu aproape 10 milioane de vizitatori anual, este cel mai popular muzeu sau muzeul cel mai vizitat de pe Pământ.      Deoarece în acest an muzeul împli...
STAREA DE SĂNĂTATE ÎN UE     Acest articol prezintă o statistică recentă (publicată în noiembrie 2013) privind starea de sănătate a populației din Uniunea Europeană (UE), statele membre și alte țări europene. Analiza se bazează pe rezultatele sondajelor din statisticile UE referitoare la venit și la condițiile de viață (EU-SILC). Starea de sănătate se concentrează pe trei indicatori-cheie: sănătate auto-percepută - oferă o...
POPULARITATEA VEHICULELOR ELECTRICE      Guvernul din Norvegia este supus sub presiune publică de anumite categorii profesionale pentru a reduce avantajele și facilitățile fiscale în urma creșterii spectaculoase a vânzărilor de autovehicule electrice și popularității vehiculelor electrice.      Pentru a reduce emisiile de gaze în trafic, Norvegia a introdus stimulente fiscale generoase. Politica adoptată a avut atât de mult succes încât 32 0...