Niveluri de preț pentru produse alimentare, băuturi și tutun variază considerabil în statele membre ale UE. Acestea sunt câteva dintre concluziile unui studiu efectuat recent, în 2012, de către Eurostat, privind prețurile acestor trei produse. Studiul a acoperit un total de aproximativ 500 de produse comparabile, un număr suficient de produse care se găsesc în toate  țările, reprezentative pentru consum. Grupul de țări incluse în analiză sunt cele 27 de statele membre ale Uniunii Europene, 3 țări EFTA – European Free Trade Association (Islanda, Norvegia și Elveția), o țară în curs de aderare (Croația), 4 țări candidate (Macedonia, Muntenegru, Serbia și Turcia) și 2 țări potențial candidate (Albania și Bosnia și Herțegovina).

     Rezultatele sondajului sunt exprimate în indicii nivelului prețurilor, care oferă o comparație între nivelurile prețurilor țărilor analizate comparativ cu media Uniunii Europene: în cazul în care indicele nivelului prețurilor este mai mare de 100, țara în cauză este relativ costisitoare în comparație cu media UE, în timp ce pe de altă parte, în cazul în care indicele nivelului prețurilor este mai mic de 100, atunci țara este relativ ieftină în comparație cu media UE.

Indicele nivelului prețurilor pentru produse alimentare și băuturi nealcoolice, 2012 (UE-27 = 100)

Prețuri 1

     Tabelul următor prezintă indicele nivelului prețurilor pentru patru grupuri importante: produse alimentare (mâncare), băuturi nealcoolice, băuturi alcoolice și tutun. Aceste grupuri reprezintă, în medie 16%, 2%, 3% și respectiv 3% din cheltuielile totale ale unei gospodării. Ca referință, s-au prezentat și cheltuielile de consum totale de bunuri și servicii. Câmpurile colorate indica cei mai mari și mai mici indici pentru fiecare grup de produse, la cele 27 de state membre ale UE.

Indicii nivelului prețurilor pentru produse alimentare, băuturi și tutun, 2012 (UE-27 = 100)

Prețuri 2

     Norvegia este cea mai scumpă țară la produse alimentare, băuturi nealcoolice și alcoolice și tutun din grupul de 37 de țări analizate. Dintre statele membre, Danemarca este cea mai scumpă țară pentru produse alimentare și băuturi nealcoolice, Finlanda are cel mai ridicat nivel de preț la băuturi alcoolice, în timp ce Irlanda este, de departe, cea mai scumpă la tutun. Macedonia are cele mai mici prețuri pentru toate cele patru grupe de produse. Dintre statele membre ale UE, cele mai mici prețuri pentru produsele alimentare sunt în Polonia, cele mai mici prețuri pentru băuturi alcoolice din Bulgaria, pentru băuturi nealcoolice din România și pentru tutun în Ungaria.

     În tabelul ce urmează se prezintă indicele nivelului prețurilor pentru pâine și cereale, carne, pește și produse lactate. Aceste grupuri de produse reprezintă în medie 17%, 25%, 3% și respectiv 19% din cheltuielile totale ale gospodăriilor cu produse alimentare. Pentru comparație, acest tabel include și indicele nivelului prețurilor pentru alimente, ca un întreg.

Nivelul prețurilor pentru pâine și cereale, carne, pește și produse lactate, 2012 (UE-27 = 100)

Prețuri 3

     Dintre toate cele 37 de țări, Elveția înregistrează cele mai înalte niveluri de preț pentru carne și pește, în timp ce Norvegia are cele mai mari prețuri pentru produsele lactate și pâine și cereale. În cadrul UE, Danemarca este cea mai scumpă țară pentru carne (împreună cu Austria), pește, pâine și cereale, în timp ce în Cipru laptele, brânza și ouăle sunt cele mai scumpe. Macedonia este cea mai ieftină țară pentru pâine și cereale și pește, în timp ce Albania are cele mai mic indice pentru carne. Dintre statele membre ale UE, cel mai scăzut nivel de preț pentru aproape toate sub-categoriile este în Polonia, în afară de pâine și cereale, care sunt cel mai puțin costisitoare în Bulgaria.

     Ultimul tabel prezintă indicele nivelului prețurilor pentru alte trei grupe de produse alimentare: uleiuri și grăsimi, fructe, legume și cartofi, precum și alte produse alimentare. Aceste grupuri reprezintă, în medie, 5%, 20% și respectiv 12% din cheltuielile totale ale gospodăriilor cu produse alimentare.

Nivelul prețurilor pentru uleiuri și grăsimi, fructe, legume și cartofi și alte produse alimentare, 2012 (UE-27 = 100)

Prețuri 4

     Dintre toate cele 37 de țări, cele mai mici preturi pentru toate sub-categoriile poate fi din nou observat în Macedonia, în timp ce prețurile cele mai mari se găsesc în Norvegia. Dintre statele membre ale UE, Polonia este țara cea mai ieftină pentru toate sub-categoriile, iar Danemarca este țara cea mai scumpa pentru toate produsele, cu excepția fructelor, legumelor și cartofilor, pentru care cele mai mari prețuri sunt în Suedia.

Sursa : Eurostat


Alte articole captivante


PORSCHE 911 – 50 DE ANI      De la debutul său în anul 1963 la Frankfurt Motor Show și până la prezentarea modelului GT3 anul acesta la Geneva Motor Show, timp de 50 de ani, Porsche 911 și-a câștigat, pe bună dreptate, un loc de cinste în galeria celor mai bune mașini produse vreodată. Într-o epocă în care creativitatea este decisivă, "legendarul" 911 continuă să demonstreze în continuare ceea ce înseamnă o mașină sport. Iată o sc...
APRINZĂTOR FĂRĂ FLACĂRĂ      Acest aprinzător fără flacără înlocuiește flacăra tradițională cu un arc electric de intensitate foarte mare, care poate aprinde aproape instantaneu lumânări, arzătoare pe gaz, șeminee, bucăți de hârtie sau din lemn și chiar surcele.      Dispozitivul, numit Illume ArcLighter, se pare că are siguranța mult așteptată de către consumatori. El funcționează foarte bine în rafale puternice de vânt, poate f...
TAMPOANE GRATUITE PENTRU FEMEI      După o luptă lungă, dificilă, dureroasă și cu multă vărsare de sânge, tampoanele au cucerit în cele din urmă o victorie mare, răsunătoare, în lupta pentru drepturi menstruale egale. Metropola New York este primul oraș din lume care acordă tampoane gratuite pentru femei în toate instituțiile publice, cum ar fi școli, închisori și adăposturi.      Consiliul Local din New York a adoptat în unanimitate în...
CELE MAI MARI GĂURI FĂCUTE DE OMENIRE      Suntem conștienți că omul a modificat mediul înconjurător la nivel global din momentul dezvoltării tehnologice. Dar sigur nu ne amintim în fiecare zi acest lucru și nu vedem impactul direct pe care omenirea îl produce asupra planetei nostre. Ca un exemplu extrem, iată cele mai mari găuri făcute de mâna omului pe terra. Sunt uimitoare ca realizare, amintindu-ne cât de mari am ajuns, dar totodată înfrico...
CHINA – CHESTII PUȚIN ȘTIUTE      Despre China se vorbește în ultimul timp destul de mult, pe de o parte de bine, pe de altă parte de rău. Nu vreau să fac acum comentarii despre realizările sau imperfecțiunile statului chinez, dar am întocmit o listă de fapte din istoria și actualitatea chineză care sunt mai puțin cunoscute și mediatizate. În ciuda dimensiunii sale, China se încadrează într-un singur fus orar. C...
OCHELARI CU CUREA MAGNETICĂ      Aproape toată lumea are nevoie de ochelari pentru citit, inevitabil, de la o anumită vârstă. Iar un șnur, mai subțire sau mai gros, din diverse materiale, este un accesoriu la îndemână, des folosit. Din păcate, aceste șnururi sau cordoane adesea se răsucesc, se încurcă sau se prind de haine, nasturi, lănțișoare, cercei, etc., devenind incomode și inestetice.      Indiferent de vârstă, această pereche ...
BĂRBAȚII CUMPĂRĂ MAI MULTE HAINE      Un raport publicat de Euromonitor arată că, la nivel mondial, bărbații cheltuiesc mai mulți bani pe haine decât au făcut-o vreodată sau bărbații cumpără mai multe haine. Cu toate că industria de îmbrăcăminte a cunoscut un mic regres în zone-cheie, cum ar fi America de Nord și Europa, anul trecut într-o serie de piețe, inclusiv Statele Unite, Marea Britanie și Germania, vânzările de haine pentru bărbați...
PRIMELE 30 MĂRCI DIN LUME – TOP      Revista Forbes a definitivat lista celor mai puternice branduri (mărci) din lume pentru anul 2012. Topul complet, cuprinzând 100 de mărci, a fost publicat în luna octombrie a.c.  Vă prezint primele 30 de companii din acest clasament:  Loc  Marca (brand) Valoare (miliarde $)  Clasament  Venituri (miliarde $)  Publicitate (milioane $)     Domeniu de activitate 1 Apple    87,1  ...
CELE MAI VALOROASE BĂNCI DIN LUME      Conform datelor publicate de Brand Finance luna aceasta, Wells Fargo rămâne cel mai valoros brand bancar din lume, cu o creștere de 15%, valoarea totală a băncii ajungând la 34,9 miliarde de $. Printre cele mai valoroase bănci din SUA, care au înregistrat o creștere de valoare respectabilă, se numără Citi și Chase (ambele cu 7%), în timp ce altele, cum ar fi Bank of America (-4%), Goldman Sachs (-7%) ș...
TRICOURI 3D PENTRU FEMEI      Le-am spus tricouri 3D pentru femei pentru motivul pe care l-am scris mai jos, dar pot fi purtate și de bărbați sau copii.      Sunt drăguțe, banale sau înfiorătoare? Este tare greu să dăm un verdict sau să  decidem a le folosi. Ce am putea crede despre aceste tricouri, în imagini tridimensionale, cu fețe de animale și păsări fermecătoare, cu extratereștri, cu imagini a navelor de război și de luptă, ...