După retragerea forțată a milioane de mașini în 2010, care a condus la o scădere a valorii de brand cu 1,2 miliarde dolari americani, problemele de la Toyota au continuat în anul următor, ca urmare a cutremurului devastator și a unui tsunami – care au perturbat decisiv producția în Japonia, când brandul a mai avut o cădere a valorii cu încă 1,7 miliarde dolari. Cu toate acestea, în acest an, firma a cunoscut o redresare impresionantă, ocupând același prim loc în clasamentul Brand Finance. Vânzările record, în creștere cu 23% și profiturile nete estimate la 8,9 miliarde dolari SUA au contribuit la o creștere a valorii brandului cu 6%, ajungând la 26 miliarde de dolari. Toyota a lucrat din greu pentru a reconstrui încrederea consumatorilor, pentru refacerea reputației de fiabilitate, concomitent cu introducerea de noi modele elegante și campanii de publicitate adecvate, cu apel direcționat către tineri. Și a ajuns din nou pe primul loc în cele mai valoroase mărci auto.

Cele mai valoroase mărci auto - Toyota

   Valoarea combinată a brandurilor de mașini germane a crescut cu un uimitor 15%, ajungând la 89 miliarde dolari americani. „Vinovatul” principal este Volkswagen, care și-a crescut valoarea de brand cu 33% (la 23,7 miliarde dolari). O combinație de design inovator și practic și investiții majore și eficiente în publicitate (a câștigat cele mai multe premii de publicitate) au fost atuurile principale ale firmei, care s-a remarcat prin modelul  de referință VW Golf. VW a vândut 9 milioane de mașini în Europa de Vest, cu 11% mai mult decât anul precedent, iar vânzările din America au crescut cu 26%. De asemenea, BMW a înregistrat vânzări de succes în Asia (cu 33% mai mult în China și cu 22% în Japonia), ajutând la creșterea valorii brandului cu 2 miliarde de dolari. Mercedes-Benz a ajuns la valoarea de 20,3 miliarde de dolari (o creștere de 3%), în timp ce Audi și-a sporit valoarea de brand cu 20%.

   Mărcile auto din SUA sunt reprezentate de Ford (marca auto cea mai valoroasă – 19,6 miliarde dolari SUA, o creștere cu 12%). Cu toate acestea, Chevrolet a avut cea mai mare creștere (26%), ajungând la 6 miliarde de dolari, datorită succesului avut cu modelul Cruze. În încercarea de a reaprinde interesul mărcii în Europa și în întreaga lume, Chevrolet va sponsoriza echipa de fotbal Manchester United pentru sezonul 2013/2014.

   În schimb, producătorul francez Peugeot a scăzut cu 12% în ultimele 12 luni (6,64 miliarde dolari), după ce a raportat o scădere cu 17% a vânzărilor din Europa. Grupul Renault este primul dintre fabricanții francezi, cu o creștere de 4,5%.

   Între primele 50 de mărci, pe locul 48, în urcare cu un loc față de anul precedent, se găsește producătorul român Dacia, cu o creștere deloc neglijabilă, de 9,5%, dar cu o valoare totală sub 1 miliard de dolari.

   După cum v-ați obișnuit probabil, iată clasamentul primelor 50 de mărci auto din lume, cele mai valoroase ca branduri, comparativ cu anul anterior, inclusiv clasificarea (rating-ul sau evaluarea) acordată, în ultimele două coloane. Sumele sunt în miliarde de dolari americani ($).

2013 2012 Nume 2013 2012 2013 2012

1

1 Toyota 25,979 24,461 AA+    AA

2

4 Volkswagen 23,666 17,758 AAA- AA

3

2 BMW 23,236 21,262 AAA AAA-

4

3 Mercedes-Benz 20,298 19,762 AAA- AAA-

5

5 Ford 19,623 17,559 AA+ AA+

6

7 Nissan 17,646 14,167 AA+ AA-

7

6 Honda 16,114 14,963 AA+ AA

8

8 Porsche 11,241 10,070 AAA AAA

9

9 Hyundai Motor Company 8,715 8,326 AA+ AA+

10

10 Renault 8,430 8,064 AA+ AA

11

11 Peugeot 6,645 7,976 AA- AA-

12

13 Chevrolet 6,033 4,789 AA- A+

13

16 Fiat 5,768 4,350 AA- A+

14

14 Audi 5,455 4,561 AAA- AA+

15

12 Kia 5,391 5,089 AA- AA-

16

15 Suzuki 4,455 4,433 A+ A+

17

19 General Motors 4,315 3,888 AA+ AA-

18

17 Citroën 4,075 4,175 AA- A

19

18 Daimler 3,891 4,003 AA AA-

20

25 GMC 3,874 3,209 AA- A+

21

27 Jaguar 3,811 3,069 AA+ AA+

22

24 Ferrari 3,640 3,295 AAA+ AAA+

23

22 Tata Motors 3,559 3,349 AA- AA-

24

23 Mazda 3,445 3,325 AA- A+

25

30 Subaru 3,356 2,566 AA- A

26

28 Lexus 3,110 2,725 AAA- AA

27

33 Volvo 3,058 2,364 AA AA-

28

29 MINI 2,983 2,654 AA+ AA

29

31 Vauxhall 2,847 2,485 AA- A+

30

32 Isuzu 2,843 2,431 A+ A

31

26 Dongfeng Motor 2,771 3,083 A+ A

32

21 Mitsubishi Motors 2,387 3,542 AA- AA-

33

Mahindra & Mahindra 2,304 AA-

34

35 Daihatsu 2,274 2,225 A+ A-

35

36 Jeep 2,244 2,022 AA+ AA+

36

34 Kenworth 2,200 2,266 A+ A

37

37 Dodge 2,051 1,983 AA AA

38

42 Cadillac 2,027 1,340 AA- A+

39

38 Chrysler 1,921 1,857 AAA- AAA-

40

20 Skoda 1,814 3,580 AA AA-

41

41 Acura 1,622 1,356 AA AA

42

43 Infiniti 1,587 1,294 AA AA

43

40 Buick 1,570 1,483 AA- AA-

44

47 Lincoln 1,332 975 AA AA-

45

44 RAM Trucks 1,328 1,230 AA- AA-

46

46 Maruti Suzuki India 1,324 1,094 AA- AA-

47

45 Smart 1,230 1,180 AA- AA-

48

49 Dacia 934 858 A+ A+

49

48 FAW 791 944 A+ AA-

50

50 Seat 768 719 AA- AA-

Sursă: Brand Finance