Ne cumpăram haine sport de la Nike sau Reebok, bem cafea de la Starbucks, ne răcorim cu Coca-Cola sau Pepsi, conducem o mașină Volkswagen sau KIA cu anvelope Bridgestone, accesăm informații pe Google, ne verificam mail-urile pe Hotmail, folosim telefonul Nokia în sistemul Vodafone și ne mobilăm casa de la IKEA. În urma cu mai mulți ani nici nu știam multe din aceste nume. Poate nu v-ați pus niciodată întrebarea ce înseamnă aceste cuvinte sau abrevieri și cu atât mai puțin care este istoria din spatele lor. Ce este un nume? Poate să nu însemne mai nimic sau este totul în lumea afacerilor, a brand-urilor și logo-urilor. Iată o scurtă prezentare pentru originea sau proveniența numelor a 30 dintre cele mai cunoscute branduri din lume sau branduri celebre.

     Adidas – provine de la porecla fondatorului companiei Adolf Adi Dassler. Fratele lui, Rudolf Rudi Dassler și-a înființat propria firmă de pantofi, numită Ruda, care ulterior a devenit Puma.

Adidas

     Adobe – vine de la numele râului Adobe Creek, apa care trecea prin spatele casei unuia dintre co-fondatorii companiei, John Warnock.

Adobe Systems

     Apple – are o celebră poveste pentru logo-ul său celebru. Deși numele și design mărului nu au nici o legătura cu afacerea de bază a companiei, mărul este considerat a fi fructul care l-a determinat pe Newton să “inventeze” gravitația. Prin urmare, mărul pentru Apple este o sursă de inspirație pentru invenții și dezvoltare constantă.

Apple

     Bridgestone – provine de la numele fondatorului, japonezul Shojiro Ishbashi, care se traduce în engleză prin „bridge of stone”, adică podul de piatră.

     Canon – compania a fost inițial numită Seikikōgaku Kenkyūsho (Industria de Optică Precisă).  În 1934 a produsKwanon, un prototip pentru prima cameră de 35 mm din Japonia, iar în 1947 numele companiei a fost schimbat în Canon Co, Inc. și apoi scurtat la Canon Inc. în 1969.

     Caterpillar – în 1925 a avut loc o fuziune între companiile Holt Tractor Co. și Best Tractor Co.. Un fotograf al companiei a făcut remarca că mișcarea tractorului „seamănă cu o omidă care se deplasează de-a lungul solului”. Astfel, numele noii firme s-a născut și a rămas neschimbat până astăzi.

Caterpillar

     Coca-Cola – fiind unul dintre cele mai puternice branduri din lume, numele Coca-Cola s-a format prin alăturarea a două ingrediente: frunzele de coca (planta din care se obține și cocaina) și nucile de kola, folosite pentru aromă. Producătorul John S. Pemberton a schimbat „K” de la kola cu „C” pentru a da numelui rezonanță și accent.

Coca-Cola

     eBay – s-a înființat în 1995 și a fost denumită inițial Echo Bay Technology Group. Site-ul de licitații și cumpărături nu a putut folosi adresa de Internet EchoBay.com, pentru că domeniul era deja deținut de o companie minieră din Nevada. Astfel, s-a ajuns la prescurtarea eBay.

     Google – numele acesta, cunoscut aproape de toată lumea, a apărut dintr-o greșeală. Numită inițial „Back Rub”, compania și-a schimbat numele în “Googol”, un cuvânt pentru numărul format din cifra 1 urmată de 100 de zerouri. Numele a fost scris incorect ca „Google”, în 1998 și a fost păstrat așa.

Google

     Hotmail – numele a fost selectat dintre multe opțiuni care conțineau cuvântul „mail”. Deoarece se baza pe HTML – limbajul de marcare utilizat pentru a crea pagini web, pentru a sublinia acest lucru, denumirea originală inițială aleasă a fost „HoTMaiL”, care mai târziu s-a transformat în Hotmail.

Hotmail

     IBM – fost funcționar public, fondatorul companiei, Tom Watson, a încropit o afacere modestă, căreia i-a dat o denumire pompoasă pentru a le face în ciuda foștilor colegi: International Business Machines (IBM), care ulterior a devenit una dintre cele mai cunoscute companii.

     IKEA – este de fapt un acronim compus din inițialele fondatorului companiei, suedezul  Ingvar Kamprad, alături de cele ale satului în care s-a născut și a crescut – Elmtaryd Agunnaryd (I ngvar K amprad E lmtaryd A gunnaryd = IKEA).

Ikea

     KIA – derivă din cuvintele chino-coreene ki („a ieși”) și a (“care vine din Asia”). Se poate traduce aproximativ ca „apărut sau venit din Asia” sau ” ridicat (provenit) din Asia”.

     Mercedes – faimosul brand de mașini a fost inițial numit după fiica lui Emil Jellineks, care a fost omul din spatele motorului proiectat de Wilhelm Maybach și Gottlieb Daimler și a dorit în mod oficial ca numele fiicei, de fapt porecla fiicei sale – Mercedes, să fie folosit ca logo.

Mercedes-Benz

     Nike – compania a adoptat numele de Nike, care era zeița victoriei la vechii greci. Proiectarea logo-ului a costat doar 35 dolari, iar firma consideră că a ales precis un semn al victoriei.

Nike

     Nikon – fondată în 1917 ca Nippon Kogaku Kogyo Kabushikigaisha, care s-ar traduce prin “Industria Japoneză de Optică”, compania a fost redenumită în 1988 Nikon, de fapt o prescurtare.

     Nintendo – a fost înființată în 1889,ca o firmă care vindea cărți de joc, sub denumirea de Nintendo Koppai. Provine de la numele japonez Nintendou: “Nin” se traduce prin “de încredere”, iar “ten-dou” înseamnă “Paradis”, adică un “paradis de încredere”.

     Nissan – în 1928 a fost fondată compania holding Nippon Sangyo, care se traduce prin Industria japoneză (niponă). Numele Nissan își are originea în anii ‘30, cand era folosit ca o abreviere pentru Nippon Sangyo pe piața de valori din Tokyo.

Nissan

     Nokia – predecesorii firmei moderne de azi au fost pe la 1865 Nokia Aktiebolag (Fabrica Nokia), Suomen Gummitehdas Oy (Fabrica de cauciuc finlandeză) și Suomen Kaapelitehdas Oyl (Fabrica finlandeză de cabluri), care și-au început activitatea în orașul finlandez Nokia.

     Pepsi – vine de la denumirea unei enzime secretată de mucoasa stomacului, pepsina, care transformă proteinele în peptide (substanțe chimice alcătuite din mai mulți aminoacizi).

Pepsi

     Reebok – numele a fost ales dintr-un dicționar editat în Africa de Sud, pornind de la  cuvântului “rhebok”, care reprezintă o specie de antilopă (gazelă) africană și a fost apoi stilizat.

Reebok

     SAAB – este prescurtarea de la numele original al companiei Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Compania aeriană suedeză).

     Sharp – este o companie japoneză a cărei denumire provine de la unul din primele sale produse  – creionul cu vârf ascuțit, în anul 1915 (în limba engleză “sharp” înseamnă ascuțit).

     Sony – primul produs Sony a fost radioul cu tranzistori TR-55, apărut în 1955, dar numele companiei a fost dat în 1958. Numele a fost ales ca un amestec de două cuvinte: cuvântul latin „Sonus”, care înseamnă sunet și cuvântul american „Sonny”, un termen familiar utilizat în anii ‘50 pentru a apela un băiat. Alegerea s-a bazat și pe ușurința cu care numele poate fi pronunțat în majoritatea limbilor.

Sony

     Starbucks – este o companie americană care deține cel mai mare număr de cafenele din lume (peste 20.800 de magazine în peste 60 de țări). Numele reprezintă un personaj din romanul lui Herman Melville, Moby Dick, ofițerul secund al navei Pequod.

Starbucks

     Toyotanumele a fost derivat de la fondatorul firmei, Sakichi Toyoda și a fost ales ca un fel de poreclă, din 27 000 de alte variante de nume, în 1936. Numele a fost considerat că sună bine, iar numărul de 8 de litere este asociat în limba japoneză cu bogăția și norocul.

Toyota

     Verizon – înființată în 1983, compania americană de telecomunicații și-a ales numele ca o combinație dintre două cuvinte: unul latin “veritas”(adevăr) și altul englez “horizon”  (zare, orizont).

     Virgin Records – este o casă de discuri britanică, fondată în anul 1972, care a devenit un fenomen muzical la nivel mondial. Numele i-a fost sugerat fondatorului companiei Richard Branson de către un prieten, care i-a spus că “sunt complet virgini în această industrie”.

     Vodafone – reprezintă o combinație a cuvintelor englezești Voice (voce), Data (date)  și Phone (telefon).

     Volkswagen – cuvântul înseamnă în limba germană “mașina poporului sau mașină populară”. Și s-a dovedit a fi.


Alte articole captivante


MANECHINE      Benetton Group SpA este un brand de modă recunoscut, care utilizează manechine, echipate cu tehnologia utilizată pentru a identifica infractorii în aeroporturi, pentru a supraveghea cumpărătorii din magazinele lor, a raportat Bloomberg. Manechinele EyeSee sunt vândute de firma italiană ALMAX SpA, pentru a permite comercianților, care nu sunt capabili să obțină informații statistice, să culeagă date pri...
URBANIZAREA ȘI INDICELE DE PROSPERITATE      ONU a publicat de curând un raport special (State of the World’s Cities 2012/2013) referitor la prosperitatea orașelor. Orașul este considerat originea prosperității. Orașul este locul în care ființele umane pot găsi satisfacerea nevoilor de bază și accesul la bunuri publice esențiale. El este, de asemenea, locul în care ambițiile, aspirațiile și alte aspecte materiale și imateriale ale vieții pot fi r...
PROBLEMA EGALITĂȚILOR      După ce ați găsit un loc de parcare unde să puteți rezolva o problemă de aritmetică de clasa a IV-a, vă propun spre rezolvare o altă scurtă problemă, să zicem de clasa a III-a, pe care am numit-o problema egalităților. Nu uitați, în cazul acesta, să gândiți ca un elev de școală elementară și nimic mai mult. Adică aflați ce număr urmează după aceste egalități.       Pentru cei de la grădiniță sau pen...
PUBLICITATE ȘOCANTĂ      Agențiile de publicitate din întreaga lume au adoptat în ultimii 10-15 ani, împreună cu diverse organizații activiste, metode îndrăznețe, ca să folosesc un cuvânt blând, pentru a atrage atenția publică asupra unor probleme grave ale omenirii. Reclamele se doresc a fii scandaloase și șocante, prin folosirea unor imagini cutremurătoare, pentru a contraria și sensibiliza întreaga opinie publică.      Ima...
SOLUȚIA PENTRU FĂRAȘUL FĂRĂ GUNOI      Soluția pentru fărașul fără gunoi: având doar 4 bețe și fiind obligatorii numai 2 mutări, nu cred că ar fi o problemă prea complexă din punct de vedere al posibilităților. Iar încercările succesive pentru fiecare băț în parte pot releva soluția acestei probleme. Aceasta este rezolvarea:      Foarte simplu!      Alte teste, de logică, de inteligență sau IQ, cu sau fără imagini, și alte probleme di...
FEMEILE PLÂNG MAI MULT DECÂT BĂRBAȚII      Studiile psihologice efectuate până acum au constatat că, în medie, femeile plâng de 2-5 ori pe lună și 3-5 ori mai des decât bărbații. Femeile plâng mai mult decât bărbații indiferent de țară, deși în anumite țări decalajul este mai mare decât la altele, diferența fiind dată mai ales de cultură, precum și de alți factori.      În mod tradițional, rolul bărbaților în societățile moderne poate fi carac...
VINUL ALB LA FEL CA VINUL ROȘU      Este vinul alb la fel ca vinul roșu? Un pahar de Pinot Grigio sau Chardonnay poate arată alb, dar are mai multe în comun cu un vin roșu decât vă imaginați. Oamenii de știință au descoperit că strugurii albi conțin aceiași pigmenți care dau vinului culoarea roșu.      Prezența pigmenților, numiți antocieni  (antocian: pigment din sucul plantelor care dă florilor, fructelor și frunzelor culoarea roșie, ...
TEST CU IMAGINI     Vă propun un test simplu, de atenție și de puțină concentrare, un test cu imagini, cu mai multe pătrate de diverse culori, aranjate în patru chenare. Doar o singură imagine din cele 4 are un aspect diferit față de celelalte. Trebuie să o găsiți în 10 secunde - pentru fiecare exercițiu din cele 6 de mai jos. Succes!      1.             2.            3.        4.              5.      ...
CELE MAI CORUPTE ȚĂRI DIN LUME      Cele mai corupte țări din lume pentru anul în curs au fost stabilite de către Transparency International pe baza indicelui de percepție a corupției. A fost analizat nivelul de corupție în cadrul instituțiilor administrative și politice din 175 de țări și teritorii, întocmindu-se un clasament bazat pe un scor determinat pe o scară de la 0 (foarte corupt) la 100 (necorupt sau foarte curat).      Fiind o...
PASTELE NU SUNT ORIGINARE DIN ITALIA      Pastele sunt o mâncare universală, fiind preparate cu plăcere și fără restricții religioase în toată lumea. Fie că sunt proaspete sau uscate, de dimensiuni mari sau mici, simple sau umplute, colorate sau aromate, pastele sunt consumate zilnic de miliarde de oameni. Totuși poporul care le prețuiește cel mai mult și care le-a diversificat în decursul anilor este cel italian, Italia putând fi numită fără ...