Ne cumpăram haine sport de la Nike sau Reebok, bem cafea de la Starbucks, ne răcorim cu Coca-Cola sau Pepsi, conducem o mașină Volkswagen sau KIA cu anvelope Bridgestone, accesăm informații pe Google, ne verificam mail-urile pe Hotmail, folosim telefonul Nokia în sistemul Vodafone și ne mobilăm casa de la IKEA. În urma cu mai mulți ani nici nu știam multe din aceste nume. Poate nu v-ați pus niciodată întrebarea ce înseamnă aceste cuvinte sau abrevieri și cu atât mai puțin care este istoria din spatele lor. Ce este un nume? Poate să nu însemne mai nimic sau este totul în lumea afacerilor, a brand-urilor și logo-urilor. Iată o scurtă prezentare pentru originea sau proveniența numelor a 30 dintre cele mai cunoscute branduri din lume sau branduri celebre.

     Adidas – provine de la porecla fondatorului companiei Adolf Adi Dassler. Fratele lui, Rudolf Rudi Dassler și-a înființat propria firmă de pantofi, numită Ruda, care ulterior a devenit Puma.

Adidas

     Adobe – vine de la numele râului Adobe Creek, apa care trecea prin spatele casei unuia dintre co-fondatorii companiei, John Warnock.

Adobe Systems

     Apple – are o celebră poveste pentru logo-ul său celebru. Deși numele și design mărului nu au nici o legătura cu afacerea de bază a companiei, mărul este considerat a fi fructul care l-a determinat pe Newton să “inventeze” gravitația. Prin urmare, mărul pentru Apple este o sursă de inspirație pentru invenții și dezvoltare constantă.

Apple

     Bridgestone – provine de la numele fondatorului, japonezul Shojiro Ishbashi, care se traduce în engleză prin „bridge of stone”, adică podul de piatră.

     Canon – compania a fost inițial numită Seikikōgaku Kenkyūsho (Industria de Optică Precisă).  În 1934 a produsKwanon, un prototip pentru prima cameră de 35 mm din Japonia, iar în 1947 numele companiei a fost schimbat în Canon Co, Inc. și apoi scurtat la Canon Inc. în 1969.

     Caterpillar – în 1925 a avut loc o fuziune între companiile Holt Tractor Co. și Best Tractor Co.. Un fotograf al companiei a făcut remarca că mișcarea tractorului „seamănă cu o omidă care se deplasează de-a lungul solului”. Astfel, numele noii firme s-a născut și a rămas neschimbat până astăzi.

Caterpillar

     Coca-Cola – fiind unul dintre cele mai puternice branduri din lume, numele Coca-Cola s-a format prin alăturarea a două ingrediente: frunzele de coca (planta din care se obține și cocaina) și nucile de kola, folosite pentru aromă. Producătorul John S. Pemberton a schimbat „K” de la kola cu „C” pentru a da numelui rezonanță și accent.

Coca-Cola

     eBay – s-a înființat în 1995 și a fost denumită inițial Echo Bay Technology Group. Site-ul de licitații și cumpărături nu a putut folosi adresa de Internet EchoBay.com, pentru că domeniul era deja deținut de o companie minieră din Nevada. Astfel, s-a ajuns la prescurtarea eBay.

     Google – numele acesta, cunoscut aproape de toată lumea, a apărut dintr-o greșeală. Numită inițial „Back Rub”, compania și-a schimbat numele în “Googol”, un cuvânt pentru numărul format din cifra 1 urmată de 100 de zerouri. Numele a fost scris incorect ca „Google”, în 1998 și a fost păstrat așa.

Google

     Hotmail – numele a fost selectat dintre multe opțiuni care conțineau cuvântul „mail”. Deoarece se baza pe HTML – limbajul de marcare utilizat pentru a crea pagini web, pentru a sublinia acest lucru, denumirea originală inițială aleasă a fost „HoTMaiL”, care mai târziu s-a transformat în Hotmail.

Hotmail

     IBM – fost funcționar public, fondatorul companiei, Tom Watson, a încropit o afacere modestă, căreia i-a dat o denumire pompoasă pentru a le face în ciuda foștilor colegi: International Business Machines (IBM), care ulterior a devenit una dintre cele mai cunoscute companii.

     IKEA – este de fapt un acronim compus din inițialele fondatorului companiei, suedezul  Ingvar Kamprad, alături de cele ale satului în care s-a născut și a crescut – Elmtaryd Agunnaryd (I ngvar K amprad E lmtaryd A gunnaryd = IKEA).

Ikea

     KIA – derivă din cuvintele chino-coreene ki („a ieși”) și a (“care vine din Asia”). Se poate traduce aproximativ ca „apărut sau venit din Asia” sau ” ridicat (provenit) din Asia”.

     Mercedes – faimosul brand de mașini a fost inițial numit după fiica lui Emil Jellineks, care a fost omul din spatele motorului proiectat de Wilhelm Maybach și Gottlieb Daimler și a dorit în mod oficial ca numele fiicei, de fapt porecla fiicei sale – Mercedes, să fie folosit ca logo.

Mercedes-Benz

     Nike – compania a adoptat numele de Nike, care era zeița victoriei la vechii greci. Proiectarea logo-ului a costat doar 35 dolari, iar firma consideră că a ales precis un semn al victoriei.

Nike

     Nikon – fondată în 1917 ca Nippon Kogaku Kogyo Kabushikigaisha, care s-ar traduce prin “Industria Japoneză de Optică”, compania a fost redenumită în 1988 Nikon, de fapt o prescurtare.

     Nintendo – a fost înființată în 1889,ca o firmă care vindea cărți de joc, sub denumirea de Nintendo Koppai. Provine de la numele japonez Nintendou: “Nin” se traduce prin “de încredere”, iar “ten-dou” înseamnă “Paradis”, adică un “paradis de încredere”.

     Nissan – în 1928 a fost fondată compania holding Nippon Sangyo, care se traduce prin Industria japoneză (niponă). Numele Nissan își are originea în anii ‘30, cand era folosit ca o abreviere pentru Nippon Sangyo pe piața de valori din Tokyo.

Nissan

     Nokia – predecesorii firmei moderne de azi au fost pe la 1865 Nokia Aktiebolag (Fabrica Nokia), Suomen Gummitehdas Oy (Fabrica de cauciuc finlandeză) și Suomen Kaapelitehdas Oyl (Fabrica finlandeză de cabluri), care și-au început activitatea în orașul finlandez Nokia.

     Pepsi – vine de la denumirea unei enzime secretată de mucoasa stomacului, pepsina, care transformă proteinele în peptide (substanțe chimice alcătuite din mai mulți aminoacizi).

Pepsi

     Reebok – numele a fost ales dintr-un dicționar editat în Africa de Sud, pornind de la  cuvântului “rhebok”, care reprezintă o specie de antilopă (gazelă) africană și a fost apoi stilizat.

Reebok

     SAAB – este prescurtarea de la numele original al companiei Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Compania aeriană suedeză).

     Sharp – este o companie japoneză a cărei denumire provine de la unul din primele sale produse  – creionul cu vârf ascuțit, în anul 1915 (în limba engleză “sharp” înseamnă ascuțit).

     Sony – primul produs Sony a fost radioul cu tranzistori TR-55, apărut în 1955, dar numele companiei a fost dat în 1958. Numele a fost ales ca un amestec de două cuvinte: cuvântul latin „Sonus”, care înseamnă sunet și cuvântul american „Sonny”, un termen familiar utilizat în anii ‘50 pentru a apela un băiat. Alegerea s-a bazat și pe ușurința cu care numele poate fi pronunțat în majoritatea limbilor.

Sony

     Starbucks – este o companie americană care deține cel mai mare număr de cafenele din lume (peste 20.800 de magazine în peste 60 de țări). Numele reprezintă un personaj din romanul lui Herman Melville, Moby Dick, ofițerul secund al navei Pequod.

Starbucks

     Toyotanumele a fost derivat de la fondatorul firmei, Sakichi Toyoda și a fost ales ca un fel de poreclă, din 27 000 de alte variante de nume, în 1936. Numele a fost considerat că sună bine, iar numărul de 8 de litere este asociat în limba japoneză cu bogăția și norocul.

Toyota

     Verizon – înființată în 1983, compania americană de telecomunicații și-a ales numele ca o combinație dintre două cuvinte: unul latin “veritas”(adevăr) și altul englez “horizon”  (zare, orizont).

     Virgin Records – este o casă de discuri britanică, fondată în anul 1972, care a devenit un fenomen muzical la nivel mondial. Numele i-a fost sugerat fondatorului companiei Richard Branson de către un prieten, care i-a spus că “sunt complet virgini în această industrie”.

     Vodafone – reprezintă o combinație a cuvintelor englezești Voice (voce), Data (date)  și Phone (telefon).

     Volkswagen – cuvântul înseamnă în limba germană “mașina poporului sau mașină populară”. Și s-a dovedit a fi.


Alte articole captivante


O PROBLEMĂ DE ARITMETICĂ     După problema de clasa a V-a, vă solicit acum la o problemă de aritmetică de clasa a IV-a. Trebuie să precizez că este una de nivelul unui concurs național sau de olimpiadă, dacă s-ar organiza un asemenea test pentru vârsta de 10-11 ani.      Enunțul este destul de simplu: se dau numerele 1, 3, 4 și 6. Aceste numere trebuie folosite toate, o singură dată fiecare și fără a le grupa prin alipire în alte ...
LOGOURI NOI PENTRU ANUL 2013       Un logo, numit uneori și siglă, este un element grafic folosit pentru identificarea unei firme, a unui produs, a unei organizații, a unui eveniment etc. El poate fi compus din una sau mai multe litere, o imagine sau o combinație a acestor elemente, iar în context legal logo este marca înregistrată a unei firme, a unui produs, a unei organizații, a unui eveniment etc. De obicei, agenții de publicitate ...
COMPETIȚIE LA VATICAN: CUPA CLERICUS      Sunt sigur că o să fiți ce puțin mirați, dar Vaticanul, sub oblăduirea sfântului părinte, organizează de câțiva ani un turneu de fotbal de anvergură internațională, numit sugestiv Cupa Clericus.      Turneul de fotbal anual numit Cupa Clericus, care a fost înființat în anul 2007 la ideea Cardinalului Tarcisio Bertone, este la al optulea sezon anul acesta, fiind organizat de Centro Sportivo Italiano (C...
VĂ INVIT LA CAFENEA      Dacă în era digitală nu mai pare surprinzător să se ofere un iPad ca meniu pentru clienți (Mundo Tapas Bar în Sydney), care caută și comandă direct ceea ce vizualizează, și ospătarii să fie înlocuiți cu roboți (restaurantul Hajime din Bangkok), care servesc și totodată întrețin atmosfera prin dansuri, lucrurile devin complet stranii, chiar fistichii, când vorbim de cafenele. Mundo Tapas Bar, în Sydn...
HOTELURI EXCENTRICE      Poate nu toată lumea își dorește o cameră tipică de hotel, cu room-service, mic dejun și facilitați la tot pasul. De aceea, în toată lumea s-au construit variante cel puțin excentrice, ca să nu spun nebunești. Dar se pare că dorința de a depăși limitele obișnuinței este la modă, așa că hotelurile prezentate aici nu duc lipsă de amatori, chiar dacă probabil sunt ciudați rău și le consideră minunate.   ...
IMAGINI HAIOASE 14      Plimbările mele pe cărările Internetului și corespondența prin e-mail cu prieteni adevărați sau virtuali mi-au dezvăluit multe fotografii amuzante, unele prin ridiculul sau comicul situaților, poze nostime și ilare sau într-un cuvânt imagini haioase. După ce le-am împărtășit mai întâi cu prietenii de pe Facebook, adăugându-le un scurt comentariu propriu, am decis să le public și aici, într-o serie mai ...
1962 – sau acum 50 de ani       Am găsit întâmplator niște date referitoare la costurile de trai din Statele Unite ale Americii în anul 1962 și am rămas surprins, ca să nu zic perplex : venit mediu pe familie : 6 000 dolari/an salariu minim pe oră: 1,25 dolari taxe locale și federale : 20% casa nouă : 15 000 dolari chirie medie lunară : 110 dolari mașină nouă : 2 500 dolari frigider : 500 dolari t...
LENTILE DE CONTACT LCD      Poate fi o scenă dintr-un film SF, dar citirea mesajelor text pe lentile de contact LCD pentru ochi ar putea fi în curând o realitate. Cercetătorii de la Universitatea din Gent (Belgia), au dezvoltat o nouă tehnologie care permite ca mesajele electronice trimise de pe telefoane mobile să fie direct proiectate pe lentilele de contact plasate în ochii destinatarului. Oamenii de știință cred că acest lucr...
FRUCTE NECUNOSCUTE LA NOI      Magazinele de specialitate și supermarket-urile din Europa extind în mod constant selecțiile lor de fructe exotice sau de pe alte continente. Cu toate acestea, există încă o mulțime de fructe puțin frecvente, mai ales aici, la noi, care sunt de bază pe alte piețe alimentare din lume. Iată câteva dintre ele, despre care, probabil, nu aveți informații mai deloc. 1. Sugar apple (mărul de zahăr)      Măr...
PISA 2012      Programul Internațional pentru Evaluarea Elevilor ( Programme for International Student Assessment - PISA) este un studiu-sondaj de trei ani, în curs de desfășurare, care evaluează măsura în care elevii ajunși aproape de sfârșitul învățământului obligatoriu au dobândit cunoștințe și abilități, care sunt esențiale pentru participarea deplină în societățile moderne. Evaluarea nu constată doar în reproduc...