Foarte mulți oameni devin confuzi atunci când vine vorba de gestionarea banilor. Desigur că sunt mulți factori care trebuie luați în calcul atunci când luăm decizii despre bani. Aceștia includ emoțiile, convingerile și motivațiile, precum și obiceiurile noastre cu privire la bani, accesul la informații și cunoștințele financiare.

Testul banilor 1

     BBC a realizat un studiu on-line la care au participat 109 472 de persoane (55% femei, 45% bărbați), considerat ca unul dintre cele mai mari experimente realizate vreodată cu privire la psihologia banilor. Eșantionul a fost predominant alb, de cetățenie britanică, cu o vârstă medie de 40 ani și cu o educație diversă. Mai toți participanții s-au definit ca angajați, din clasa de mijloc, mai mult de 60% dintre ei fiind angajați cu normă întreagă de lucru (full-time). Specialiștii care au tras concluziile acestui experiment, admit că participanții nu reprezintă Marea Britanie ca un întreg. Cu toate acestea, iată câteva din rezultate cu privire la relația pe care oamenii o au cu banii, pe care le consider  semnificative, inclusiv pentru mentalitatea românilor cu privire la bani.

Testul banilor 2

  • În timp ce cunoștințele financiare sunt importante, emoțiile noastre joacă un rol important în modul în care ne gestionăm banii.
  • Bani fac mulți oameni să se simtă îngrijorați, vinovați și neliniștiți.
  • Impulsul cumpărăturilor poate duce la probleme financiare dezastruoase (persoanele care fac cumpărături nestăpânite, fără să aibă nevoie neapărat de produsele achiziționate, încearcă să-și gestioneze emoțiile – să se facă fericiți sau să iasă dintr-o stare de tristețe).
  • Dacă banii te fac să te simți puternic, atunci ai mai multe șanse să te confrunți cu probleme financiare, iar dacă banii te fac să te simți în siguranță, atunci problemele financiare apar rar.
  • Este crucial pentru oricine să fie în măsură să-și gestioneze bine banii, chiar și fără  cunoștințele financiare.
  • Atitudinea față de bani și succesul financiar au tendința de a se îmbunătăți odată cu vârsta, mai repede și mai mult la bărbați, decât la femei.
  • Banii generează emoții puternice negative, iar asocierea lor cu alte probleme agravează intensitatea afectivă: o treime au recunoscut că se gândesc tot timpul la bani; peste 40% au spus că sunt îngrijorați în mod constant de cheltuirea banilor;  aproape jumătate sunt inundați de sentimente de vinovăție și neliniște atunci când cer bani; peste o treime au declarat că se simt îngrijorați atunci când fac cheltuieli pentru ei înșiși.
  • Persoanele cu un venit scăzut își cheltuiesc banii cu mai multă atenție și țin o evidență a finanțelor mai amănunțită.
  • Capacitatea de gestionare a banilor crește odată cu un nivel mai ridicat de venituri și, de asemenea, cu educație fiecăruia. În schimb, motivația banilor (ce înseamnă banii pentru noi) nu este influențată de cele două elemente.
  • Un accident, o boala majoră, nașterea unui copil sau un eveniment neașteptat de viață cresc riscul de probleme financiare și reduce capacitatea noastră de a face față acestora, ducând chiar la dificultăți financiare majore.
  • Descoperirile de cont neașteptate și refuzul unui credit sunt cele mai comune și frecvente probleme referitoare la bani.

Testul banilor

     Studiul a relevat unele diferențe distincte între bărbați și femei, precum și în funcție de vârstă:

    • Femeile tind să fie mai îngrijorate cu privire la bani și cheltuiesc mai mulți bani în magazine (inclusiv ca o formă de terapie pentru a-și gestiona emoțiile).
    • Bărbații sunt mai predispuși decât femeile de a asocia bani cu libertatea și cu capacitatea de a-și atinge obiectivele.
    • Bărbații tind să simtă că banii oferă securitate și pot fi o soluție salvatoare dacă îi economisesc.
    • Femeile sunt mult mai generoase cu banii lor, aceasta fiind de fapt cea mai mare diferență între cele două sexe.
    • Femeile sunt mult mai susceptibile de a suferi din cauza banilor sau din cauza lipsei acestora (și chiar recunosc că suferă).
    • Cumpărăturile impulsive tind să scadă odată cu vârsta.

Testul banilor 3

     Psihologii au identificat patru tipuri de motivație cu privire la bani:

    • Securitate – banii sunt utilizați pentru a te simți în siguranță și pentru a evita o stare de îngrijorare sau de neliniște pentru problemele care pot apărea în viitor.
    • Putere – banii sunt utilizați pentru a obține putere și influență asupra altora.
    • Dragoste – banii sunt utilizați pentru a cumpăra afecțiunea oamenilor.
    • Libertate – banii sunt utilizați pentru a face lucruri pe care le dorești și care îți bucură viața.

Sursa : BBC Science


Alte articole captivante


ÎMPĂRȚIREA TERENURILOR ÎN UE      Datele prezentate mai jos au fost publicate de către biroul de statistică al Uniunii Europene și se bazează pe un studiu de amploare, cel mai mare realizat vreodată în teren, în anul 2012 – LUCAS (Land Use/Cover Area frame Survey). Studiul formează baza de date pentru analize spațiale și teritoriale, care sunt extrem de importante pentru planificarea și managementul ariilor urbane, agricole, forestiere...
CIRCUMCIZIA ȘI PLĂCEREA SEXUALĂ      În general, cam toată lumea recunoaște că beneficiile circumciziei la bărbați sunt mai mari decât riscurile, dar majoritatea este sceptică de a recomanda circumcizia universală. În decursul anilor, s-au efectuat diverse teste și studii asupra acestei idei de viață, cu rezultate pro și contra. Se recurge la circumcizie sau tăiatul împrejur din motive religioase sau rituale (pentru religii cum ar fi iuda...
RĂCIRE IEFTINĂ ȘI RAPIDĂ     Enviro-Cool Limited din Marea Britanie a patentat o tehnologie comercială, numită V-Tex, ca un înlocuitor mai ieftin la echipamentele de răcire, mari consumatoare de energie, cum ar fi frigidere și răcitoarele folosite pentru băuturi în stațiile de benzină, magazine alimentare, baruri și restaurante, supermarketuri, etc. Dispozitivul permite ca băuturile să fie stocate pe rafturi, la temperatura camerei...
BENZINĂ SINTETICĂ      Air Fuel Synthesis (AFS), o companie din Teesside, Anglia este un pionier la nivel mondial în dezvoltarea de combustibili sintetici, ca o alternativă la combustibilii fosili. Compania beneficiază de un program de dezvoltare în valoare de 1,1 milioane £ și a construit un reactor de combustibil în aprilie 2012, care produce hidrocarburi sintetice lichide (metanol) din dioxid de carbon și hidrogen, iar ap...
GOOGLE PLĂTEȘTE!      Google a primit cea mai mare amendă dată vreodată unei singure firme de către  Federal Trade Commission (F.T.C.) din SUA : 22.5 milioane dolari pentru că a ignorat practicile de confidențialitate. Deci și Google plătește!      Google a folosit un cod special („cookies”) pentru a păcăli navigatorul Safari al celor de la Apple, astfel încât să poată monitoriza utilizatorii. Compania spune că totul a...
POLITICĂ: WHISKY ÎN LOC DE ȘAMPANIE      Tradiția de “botez” a unei nave maritime este veche, de câțiva mii de ani, și a reprezentat inițial un fel de favor sau chiar o cerere de îndurare din partea zeilor, dar azi este doar politică. Vikingii au făcut sacrificii umane sperând să-i îmbuneze pe zei, sângele celor uciși fiind scurs pe corăbiile noi construite. Ulterior, sacrificiile umane au fost înlocuite cu cele animale, iar apoi cu spargerea...
LAMPA GRAVITAȚIONALĂ      Știați că în prezent există peste 1,5 miliarde de oameni în lume care nu au acces la rețeaua electrică? Aceste persoane se bazeze, în schimb, pe combustibili derivați din petrol (gaz, petrol lampant, kerosen, etc.) pentru iluminarea locuințelor, după ce soarele apune. O companie britanică speră să aducă lumină electrică pentru aceste persoane.      Lampa gravitațională (Gravity Light) este o abordar...
6 MILIARDE DE ABONAMENTE      Aproximativ trei sferturi din populația lumii are acum acces la un telefon mobil, conform unui nou studiu realizat de către Banca Mondială. “Numărul de abonamente de telefonie mobilă a crescut foarte mult în ultimii 12 de ani. Mai puțin de 1 miliard de abonamente de telefonie mobilă au fost active în anul 2000, în timp ce azi există 6 miliarde de abonamente active (pre-paid și post-paid). Numai anul tr...
ISLAMUL VA DEVENI RELIGIE MAJORITARĂ      Musulmanii vor fi grupul religios cu cea mai rapidă creștere din lume în anii următori. La sfârșitul secolului (2100), islamul va deveni religie majoritară în lume, conform unei noi analize de date realizată de Pew Research Center.      În prezent creștinii alcătuiesc cel mai mare grup religios din lume, de aproximativ 2,3 miliarde de oameni. Musulmanii sunt cel de al doilea mare grup, cu destul de pu...
INTERNETUL INHIBĂ CREIERUL      Internetul inhibă creierul și gândirea - este concluzia unui studiu internațional realizat de Kaspersky Labs, la care au participat peste 6.000 de oameni cu vârstă de peste 16 ani. O mare parte dintre ei se bazează pe Internet pentru a căuta răspunsuri, dar, de asemenea, uită rapid, extrem de ușor, informațiile pe care le-au găsit on-line.       Problema dependenței de Internet, atât în ​​rândul adulț...