Foarte mulți oameni devin confuzi atunci când vine vorba de gestionarea banilor. Desigur că sunt mulți factori care trebuie luați în calcul atunci când luăm decizii despre bani. Aceștia includ emoțiile, convingerile și motivațiile, precum și obiceiurile noastre cu privire la bani, accesul la informații și cunoștințele financiare.

Testul banilor 1

     BBC a realizat un studiu on-line la care au participat 109 472 de persoane (55% femei, 45% bărbați), considerat ca unul dintre cele mai mari experimente realizate vreodată cu privire la psihologia banilor. Eșantionul a fost predominant alb, de cetățenie britanică, cu o vârstă medie de 40 ani și cu o educație diversă. Mai toți participanții s-au definit ca angajați, din clasa de mijloc, mai mult de 60% dintre ei fiind angajați cu normă întreagă de lucru (full-time). Specialiștii care au tras concluziile acestui experiment, admit că participanții nu reprezintă Marea Britanie ca un întreg. Cu toate acestea, iată câteva din rezultate cu privire la relația pe care oamenii o au cu banii, pe care le consider  semnificative, inclusiv pentru mentalitatea românilor cu privire la bani.

Testul banilor 2

  • În timp ce cunoștințele financiare sunt importante, emoțiile noastre joacă un rol important în modul în care ne gestionăm banii.
  • Bani fac mulți oameni să se simtă îngrijorați, vinovați și neliniștiți.
  • Impulsul cumpărăturilor poate duce la probleme financiare dezastruoase (persoanele care fac cumpărături nestăpânite, fără să aibă nevoie neapărat de produsele achiziționate, încearcă să-și gestioneze emoțiile – să se facă fericiți sau să iasă dintr-o stare de tristețe).
  • Dacă banii te fac să te simți puternic, atunci ai mai multe șanse să te confrunți cu probleme financiare, iar dacă banii te fac să te simți în siguranță, atunci problemele financiare apar rar.
  • Este crucial pentru oricine să fie în măsură să-și gestioneze bine banii, chiar și fără  cunoștințele financiare.
  • Atitudinea față de bani și succesul financiar au tendința de a se îmbunătăți odată cu vârsta, mai repede și mai mult la bărbați, decât la femei.
  • Banii generează emoții puternice negative, iar asocierea lor cu alte probleme agravează intensitatea afectivă: o treime au recunoscut că se gândesc tot timpul la bani; peste 40% au spus că sunt îngrijorați în mod constant de cheltuirea banilor;  aproape jumătate sunt inundați de sentimente de vinovăție și neliniște atunci când cer bani; peste o treime au declarat că se simt îngrijorați atunci când fac cheltuieli pentru ei înșiși.
  • Persoanele cu un venit scăzut își cheltuiesc banii cu mai multă atenție și țin o evidență a finanțelor mai amănunțită.
  • Capacitatea de gestionare a banilor crește odată cu un nivel mai ridicat de venituri și, de asemenea, cu educație fiecăruia. În schimb, motivația banilor (ce înseamnă banii pentru noi) nu este influențată de cele două elemente.
  • Un accident, o boala majoră, nașterea unui copil sau un eveniment neașteptat de viață cresc riscul de probleme financiare și reduce capacitatea noastră de a face față acestora, ducând chiar la dificultăți financiare majore.
  • Descoperirile de cont neașteptate și refuzul unui credit sunt cele mai comune și frecvente probleme referitoare la bani.

Testul banilor

     Studiul a relevat unele diferențe distincte între bărbați și femei, precum și în funcție de vârstă:

    • Femeile tind să fie mai îngrijorate cu privire la bani și cheltuiesc mai mulți bani în magazine (inclusiv ca o formă de terapie pentru a-și gestiona emoțiile).
    • Bărbații sunt mai predispuși decât femeile de a asocia bani cu libertatea și cu capacitatea de a-și atinge obiectivele.
    • Bărbații tind să simtă că banii oferă securitate și pot fi o soluție salvatoare dacă îi economisesc.
    • Femeile sunt mult mai generoase cu banii lor, aceasta fiind de fapt cea mai mare diferență între cele două sexe.
    • Femeile sunt mult mai susceptibile de a suferi din cauza banilor sau din cauza lipsei acestora (și chiar recunosc că suferă).
    • Cumpărăturile impulsive tind să scadă odată cu vârsta.

Testul banilor 3

     Psihologii au identificat patru tipuri de motivație cu privire la bani:

    • Securitate – banii sunt utilizați pentru a te simți în siguranță și pentru a evita o stare de îngrijorare sau de neliniște pentru problemele care pot apărea în viitor.
    • Putere – banii sunt utilizați pentru a obține putere și influență asupra altora.
    • Dragoste – banii sunt utilizați pentru a cumpăra afecțiunea oamenilor.
    • Libertate – banii sunt utilizați pentru a face lucruri pe care le dorești și care îți bucură viața.

Sursa : BBC Science


Alte articole captivante


1 MINUT      În ultimii ani, traficul de date de pe Internet a crescut puternic datorită numărului tot mai mare de utilizatori ai rețelelor sociale. Potrivit Intel România : "aproape 640.000 GB din datele IP globale sunt transferați pe Internet în doar un minut" (fiecărui dispozitiv conectat la Internet îi este atribuit un număr unic de identificare cunoscut ca adresă IP - Internet Protocol; o adresa IP constă din ...
FIERBĂTOR ELECTRIC PRIN INDUCȚIE      Fierbătorul electric a fost îmbunătățit constant de când a fost inventat, dar doi tineri din Danemarca și-am propus să-l reproiecteze de la zero în scopul de a economisi energia electrică și pentru a schimba obiceiurile zilnice ale oamenilor. Fierbătorul creat de ei, numit Miito, este mult mai eficient pentru că încălzește doar cantitatea de apă de care aveți nevoie, economisind timp și energie.    ...
LAMPA GRAVITAȚIONALĂ      Știați că în prezent există peste 1,5 miliarde de oameni în lume care nu au acces la rețeaua electrică? Aceste persoane se bazeze, în schimb, pe combustibili derivați din petrol (gaz, petrol lampant, kerosen, etc.) pentru iluminarea locuințelor, după ce soarele apune. O companie britanică speră să aducă lumină electrică pentru aceste persoane.      Lampa gravitațională (Gravity Light) este o abordar...
CEL MAI EFICIENT AUTOBUZ ELECTRIC      La mijlocul acestei luni, la expoziția din Houston, BYD Motors a prezentat un autobuz electric articulat cu o autonomie de peste 270 de kilometri și cu o încărcare de până la 120 de pasageri, care poate fi considerat cel mai eficient autobuz din lume la acest capitol.      BYD s-a axat de mai mulți ani pe fabricarea de baterii ecologice, iar noul acumulator fier-fosfat (baterie Fe) este complet reci...
MINTEA ÎMPOTRIVA DURERII      Fiecare dintre noi a simțit ce înseamnă durerea. Mai multe studii sugerează că ne putem folosi mintea, prin folosirea gândurilor,  pentru a ajuta în lupta organismului contra durerii. Există tehnici de relaxare care pot reduce, în general, nivelurile de hormoni de stres în organism, permițând sistemului imunitar de a fi mai în măsură să lupte împotriva bolilor sau durerii. De asemenea, unele “tehnici” ...
VAPOR CA O VELĂ URIAȘĂ      O firmă norvegiană - Lade AS - a anunțat că va construi o navă de marfă radical nouă, cu o cocă extrem de mare care acționează ca o velă uriașă. Nava a fost numită semnificativ: Vindskip.      Vaporul comercial hibrid folosește totuși motoare, dar designul lui ar putea realiza economii de combustibil de 60 la sută, concomitent cu reducerea emisiilor poluante cu 80 la sută. Un software special, legat...
ÎMPĂRȚIREA MĂRII NEGRE      După adoptarea Convențiilor internaționale (Geneva, 1958) asupra mării libere, mării teritoriale, zonei adiacente și asupra platoului continental, delimitarea acestora a devenit o problemă complicată generând nu de puține ori controverse și discuții aprinse care s-au întins timp îndelungat, unele dintre ele negăsindu-și soluționarea nici în prezent din cauza pozițiilor ne conciliante a uneia sau a ambe...
CELE MAI LUNGI ȘI SCURTE EMOȚII      Emoții - reacții afective de intensitate mijlocie și de durată relativ scurtă, însoțite adesea de modificări în activitățile organismului, oglindind atitudinea individului față de realitate. Orice reacție afectivă reprezintă o emoție sau o mișcare sufletească, care agită sau tulbură.      În fiecare zi, starea noastră de spirit este modelată de către lumea înconjurătoare. Toți factorii externi pot pro...
SĂ MÂNCĂM ÎMPREUNĂ!      Să mâncăm împreună, pentru că o masă servită cu cei apropiați poate avea un efect terapeutic. Discuții banale, planuri pentru doua zi, analiza evenimentelor recente, programul TV, amintiri sau chiar discuții  grave, ne pot revitaliza. Ca să nu mai spun că o masă servită împreună poate fi o scuză pentru a vorbi cu apropiații. Mâncatul împreună cu familia este un act căruia i se dă din ce în ce mai puțin...
WASH-it      Poate inspirat din avertismentele de secetă și de memento-ul "folosiți apa cu înțelepciune", niște inventatori turci au conceput o mașină de spălat care are și duș (sau invers). Combinația aceasta se numește "Wash-it" și permite utilizatorilor să-și spele hainele în timp ce ei fac duș, în scopul de a economisi apă. Echipa de designeri a declarat: "Washit este un produs care ne schimbă rutina de zi cu z...