Foarte mulți oameni devin confuzi atunci când vine vorba de gestionarea banilor. Desigur că sunt mulți factori care trebuie luați în calcul atunci când luăm decizii despre bani. Aceștia includ emoțiile, convingerile și motivațiile, precum și obiceiurile noastre cu privire la bani, accesul la informații și cunoștințele financiare.

Testul banilor 1

     BBC a realizat un studiu on-line la care au participat 109 472 de persoane (55% femei, 45% bărbați), considerat ca unul dintre cele mai mari experimente realizate vreodată cu privire la psihologia banilor. Eșantionul a fost predominant alb, de cetățenie britanică, cu o vârstă medie de 40 ani și cu o educație diversă. Mai toți participanții s-au definit ca angajați, din clasa de mijloc, mai mult de 60% dintre ei fiind angajați cu normă întreagă de lucru (full-time). Specialiștii care au tras concluziile acestui experiment, admit că participanții nu reprezintă Marea Britanie ca un întreg. Cu toate acestea, iată câteva din rezultate cu privire la relația pe care oamenii o au cu banii, pe care le consider  semnificative, inclusiv pentru mentalitatea românilor cu privire la bani.

Testul banilor 2

  • În timp ce cunoștințele financiare sunt importante, emoțiile noastre joacă un rol important în modul în care ne gestionăm banii.
  • Bani fac mulți oameni să se simtă îngrijorați, vinovați și neliniștiți.
  • Impulsul cumpărăturilor poate duce la probleme financiare dezastruoase (persoanele care fac cumpărături nestăpânite, fără să aibă nevoie neapărat de produsele achiziționate, încearcă să-și gestioneze emoțiile – să se facă fericiți sau să iasă dintr-o stare de tristețe).
  • Dacă banii te fac să te simți puternic, atunci ai mai multe șanse să te confrunți cu probleme financiare, iar dacă banii te fac să te simți în siguranță, atunci problemele financiare apar rar.
  • Este crucial pentru oricine să fie în măsură să-și gestioneze bine banii, chiar și fără  cunoștințele financiare.
  • Atitudinea față de bani și succesul financiar au tendința de a se îmbunătăți odată cu vârsta, mai repede și mai mult la bărbați, decât la femei.
  • Banii generează emoții puternice negative, iar asocierea lor cu alte probleme agravează intensitatea afectivă: o treime au recunoscut că se gândesc tot timpul la bani; peste 40% au spus că sunt îngrijorați în mod constant de cheltuirea banilor;  aproape jumătate sunt inundați de sentimente de vinovăție și neliniște atunci când cer bani; peste o treime au declarat că se simt îngrijorați atunci când fac cheltuieli pentru ei înșiși.
  • Persoanele cu un venit scăzut își cheltuiesc banii cu mai multă atenție și țin o evidență a finanțelor mai amănunțită.
  • Capacitatea de gestionare a banilor crește odată cu un nivel mai ridicat de venituri și, de asemenea, cu educație fiecăruia. În schimb, motivația banilor (ce înseamnă banii pentru noi) nu este influențată de cele două elemente.
  • Un accident, o boala majoră, nașterea unui copil sau un eveniment neașteptat de viață cresc riscul de probleme financiare și reduce capacitatea noastră de a face față acestora, ducând chiar la dificultăți financiare majore.
  • Descoperirile de cont neașteptate și refuzul unui credit sunt cele mai comune și frecvente probleme referitoare la bani.

Testul banilor

     Studiul a relevat unele diferențe distincte între bărbați și femei, precum și în funcție de vârstă:

    • Femeile tind să fie mai îngrijorate cu privire la bani și cheltuiesc mai mulți bani în magazine (inclusiv ca o formă de terapie pentru a-și gestiona emoțiile).
    • Bărbații sunt mai predispuși decât femeile de a asocia bani cu libertatea și cu capacitatea de a-și atinge obiectivele.
    • Bărbații tind să simtă că banii oferă securitate și pot fi o soluție salvatoare dacă îi economisesc.
    • Femeile sunt mult mai generoase cu banii lor, aceasta fiind de fapt cea mai mare diferență între cele două sexe.
    • Femeile sunt mult mai susceptibile de a suferi din cauza banilor sau din cauza lipsei acestora (și chiar recunosc că suferă).
    • Cumpărăturile impulsive tind să scadă odată cu vârsta.

Testul banilor 3

     Psihologii au identificat patru tipuri de motivație cu privire la bani:

    • Securitate – banii sunt utilizați pentru a te simți în siguranță și pentru a evita o stare de îngrijorare sau de neliniște pentru problemele care pot apărea în viitor.
    • Putere – banii sunt utilizați pentru a obține putere și influență asupra altora.
    • Dragoste – banii sunt utilizați pentru a cumpăra afecțiunea oamenilor.
    • Libertate – banii sunt utilizați pentru a face lucruri pe care le dorești și care îți bucură viața.

Sursa : BBC Science


Alte articole captivante


ROMÂNIA vs CHINA      În prima jumătate a acestui an, în China au fost create 7,25 milioane de noi locuri de muncă, puțin mai mult față de aceeași perioadă a anului trecut, iar piața locurilor de muncă rămâne stabilă, a anunțat pe 16 iulie agenția oficială de știri (Xinhua). Raportul, Xinhua l-a citat pe ministrul resurselor umane și al securității sociale (Yin Weimin)  spunând că sectorul serviciilor ar putea juca un rol i...
RISCUL DE SĂRĂCIE SAU EXCLUZIUNE SOCIALĂ      Unul dintre cele cinci obiective principale ale Strategiei UE este de a reduce sărăcia prin eliminarea a cel puțin 20 de milioane de oameni supuși riscului de sărăcie sau excluziune socială până în anul 2020. Acest articol prezintă comparații geografice ale indicatorului care descrie sărăcia și excluziunea socială în Uniunea Europeană, folosind cele mai recente date (2011 și 2012) din statisticile UE r...
PROGRAME DE FIDELITATE PENTRU CLIENȚI      Toate lumea a auzit de programe de fidelitate, dar se pare că ele nu mulțumesc, la modul general, nici comercianții și nici clienții. Sau așa relevă un studiu realizat de Accenture Strategy, care a chestionat mai mult de 25.000 de consumatori din întreaga lume și a constatat că 78% dintre clienți întorc spatele programelor de loialitate, iar comercianții pierd miliarde de dolari pe an cu puncte de reco...
INVERSAREA PROCESULUI DE ARDERE      Nivelul foarte mare de dioxid de carbon (CO₂) din atmosfera Pământului este una dintre cele mai presante probleme ale epocii noastre. Ca atare, multe cercetări s-au axat pe găsirea de modalități pentru a-l reduce, dar și pe soluții pentru a-l elimina, inclusiv prin transformarea lui în materiale plastice sau spumă și combustibili. Oamenii de știință de la departamentul de energie al Oak Ridge National ...
WASH-it      Poate inspirat din avertismentele de secetă și de memento-ul "folosiți apa cu înțelepciune", niște inventatori turci au conceput o mașină de spălat care are și duș (sau invers). Combinația aceasta se numește "Wash-it" și permite utilizatorilor să-și spele hainele în timp ce ei fac duș, în scopul de a economisi apă. Echipa de designeri a declarat: "Washit este un produs care ne schimbă rutina de zi cu z...
CREȘTEREA ECONOMICĂ MONDIALĂ      Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE sau OECD in English) a redus previziunile pentru creșterea economică la nivel mondial. Față de previziunile din luna mai, în loc de o creștere economică de 3,6% pentru anul 2013 și de 5,8% pentru anul viitor, OCDE preconizează doar o creștere de 2,7% pentru anul acesta și de 3,6% pentru 2014.      Notă: Săgeata verde înseamnă o creștere în a...
PĂTRUNJELUL VINDECĂ CANCERUL PULMONAR      Pătrunjelul (petroselinum hortense) este o plantă legumicolă bienală cultivată încă din antichitate de greci și romani, care provine din regiunea mediteraneană. Pătrunjelul este răspândit pe aproape toate continentele, fiind folosit în alimentație și în industria farmaceutică. Rezistent la temperaturi scăzute, crește în România aproape în toate regiunile, fiind considerat un aliment, dar folosit și în ...
MULȚUMIRI PĂRINȚILOR      Până la 40% din inteligența unui copil este moștenită sau transmisă de la părinți, potrivit unui nou studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea din Queensland, Australia. Acesta este cel mai mare studiu de genetică a inteligenței copilăriei realizat vreodată, care combate studiile anterioare, ce indicau o variație cuprinsă între 40 și 50%.      Autorii studiului au utilizat date genetice, r...
CONSUMUL DE CARNE ÎN LUME      La nivel global, aproximativ 70% din terenul arabil este acum folosit pentru a cultiva hrană pentru animale, ci nu pentru oameni. Atunci cum se duce lupta împotriva foametei și sărăciei? Mai ales că fermierii individuali sunt înghițiți zilnic, cu terenuri cu tot, de către corporațiile uriașe, aflate într-o competiție continuă. Și metodele lor industrializate conduc la o utilizare excesivă de substanțe ...
LOGO NOI PENTRU 2014      Anual mai multe firme binecunoscute își schimbă emblema sau logo-ul. Mai jos sunt câteva mărci de renume care și-au schimbat logo-ul anul acesta și au logo noi pentru 2014.      Așa cum spuneam și anul trecut, un logo, numit uneori și siglă, este un element grafic folosit pentru identificarea unei firme, a unui produs, a unei organizații, a unui eveniment etc. El poate fi compus din una sau mai multe ...