Întâlnim la tot pasul germeni și microbi, dar probabil nu știți unde îi putem găsi prin restaurante.

Un adult poate atinge chiar și 20 de obiecte sau suprafețe într-un minut, inclusiv cele care conțin germeni și microbi, cum ar fi întrerupătoarele pentru lumină, clanțele ușilor, telefoane, telecomenzi etc. La domiciliu, fiecare face tot ce știe și cum s-a învățat pentru a menține curățenia și germenii la distanță, chiar dacă obiectele enumerate mai sus nu sunt dezinfectate atât de des cât ar trebui. Dar ce se întâmplă când ieșim pentru a merge să mâncam la un restaurant? Sunt câteva obiecte, pe care nu prea le luăm în seamă, unde germenii și microbii există cu siguranță.

1. Meniuri

Ați văzut vreodată pe cineva care să spele (șteargă) sau să dezinfecteze un meniu după ce a trecut prin mâna mesenilor? Probabil că nu. Un studiu recent publicat în Journal of Medical Virology arată că virusurile de răceală și gripă pot supraviețui timp de 18 ore pe suprafețele dure. Dar germenii și microbii rezistă mai multe zile. Dacă e un restaurant popular, în care intră sute de oameni, transmiterea lor se face extrem de ușor. În multe restaurante, meniul ne este așezat pe o farfurie, care din fericire nu este folosită pentru mâncare, dar care este infestată la fel de mult. Indicat ar fi să ne spălăm pe mâini după ce citit meniul și am dat comanda.

Germeni și microbi - Meniu

2. Oliviera și solnița

Într-un restaurant decent există pe orice masă cel puțin o solniță. La cerere sau în funcție de mâncarea comandată, se aduc oliviera, ketchup-ul, muștarul, condimentele etc. Toate sunt contaminate cu germeni și microbi, care ajung pe mâinile noastre sau chiar în mâncare. Flacoanele utilizate sunt mereu completate, eventual șterse, dar foarte rar spălate și dezinfectate. Dar putem să folosim toate aceste ingrediente care fac mâncarea mai gustoasă ajutându-ne de un șervet pentru a le apuca.

Germeni și microbi - Olivieră

3. Mânerele ușii de la toaletă

Cred că nimeni nu intră într-o toaletă fără să atingă mânerul ușii! Desigur, acolo toată lumea se spală pe mâini, dar la ieșire atingeți același mâner al ușii, acum când mâinile sunt „curate”. Toaletele restaurantelor sunt în general curățate și dezinfectate, dar mai rar o să găsiți pe cineva să dezinfecteze și mânerele. De aceea, pentru a închide ușa, ar fi bine să se folosească un prosop de hârtie, care există în toalete.

4. Dozatoare de săpun

Un studiu recent a constat că aproximativ 25% din dozatoare de săpun din toaletele publice sunt contaminate cu bacterii fecale. Poate părea ironic, dar săpunierele adăpostesc multe bacterii și microorganisme. Cele mai multe dintre aceste recipiente nu sunt curățate, deci bacteriile se acumulează și cresc în voie. Este necesară spălarea  mâinilor cu multă apă caldă timp de 15 – 20 secunde și dacă se întâmplă să existe un dezinfectant pe baza de alcool, folosiți-l.

5. Feliuțe de lămâie

Potrivit unui studiu mai vechi publicat în Journal of Environmental Health, aproape 70% din feliile de lămâie agățate de marginea paharelor conțin microbi, care pot cauza boli grave. Cercetătorii au comandat băuturi de la 25 de restaurante diferite și au găsit diferite microorganisme „lungite” pe feliile de lămâie, inclusiv bacterii fecale. Gândiți-va bine când comandați un cocktail, există acest risc.

Germeni și microbi - Feliuțe de lămâie