Benetton Group SpA este un brand de modă recunoscut care utilizează manechine echipate cu o tehnologie avansată pentru a identifica infractorii în aeroporturi sau pentru a supraveghea cumpărătorii în magazine, a raportat Bloomberg. Manechinele EyeSee sunt vândute de firma italiană ALMAX SpA și permite comercianților, care nu sunt capabili să obțină informații statistice, să culeagă date despre clienți. Preț: 4.000 de euro (5.072 de dolari americani).

Manechine 4

   EyeSee pare un manechin obișnuit la exterior. În interior însă, este activ. Un aparat de fotografiat încorporat într-un singur ochi alimentează cu date software-ul de recunoaștere facială, asemănător cu cel utilizat de sistemele de securitate ale poliției. Acesta înregistrează vârsta, sexul și rasa clienților. Informațiile obținute oferă comercianților cu amănuntul informații statistice și contextuale pe care le pot folosi pentru a dezvolta strategii de marketing. „De acum vânzătorul știe cât de mulți oameni intră în magazin, la ce oră se înregistrează un aflux mai mare de clienți (și ce tip de clienți) și poate observa care sunt zonele de risc sau supraaglomerate” declară producătorii.

Manechine 1

Manechine 2

   Manechinele de supraveghere au fost scoase la vânzare de aproape un an și sunt deja folosite în trei țări europene (care nu au fost însă nominalizate) și în Statele Unite ale Americii. Directorul executiv Max Catanese de la ALMAX a refuzat să numească care sunt comercianții cu amănuntul care folosesc noua tehnologie, invocând că acordurile de confidențialitate semnate nu îi permit să dezvăluie numele clienților. Dar el a evidențiat faptul că cinci firme, printre cele mai importante branduri de modă, utilizează câteva zeci de asemenea manechine. ALMAX testează și o altă tehnologie care poate recunoaște și înregistra cuvintele și care va permite comercianților „să tragă cu urechea” la ceea ce spun cumpărătorii despre produsele și ținutele de pe manechine.

Manechine 3

   ALMAX insistă asupra faptului că sistemul său nu invadează intimitatea cumpărătorilor deoarece aparatul foto din interiorul manechinului este „orb”, ceea ce înseamnă că nu înregistrează imagini ale trecătorilor, ci doar colectează date despre ei. „Nimeni nu va ști că Max Catanese a trecut prin fața manechinului. Retailerul va avea doar informații că un adult, de sex masculin, caucazian, a trecut prin fața manechinului la ora 18:25 și a petrecut 3 minute în fața lui. Nu se colectează date private, nici imagini.” a mai declarat directorul.

   Alții afirmă că manechinele ridică probleme juridice și etice. Reglementările Uniunii Europene și ale SUA permit utilizarea camerelor în scopuri de securitate, deși comercianții cu amănuntul trebuie să pună semne de avertizare în magazinele lor prin care să arate clienților că pot fi filmați. Vizionarea clienților numai pentru câștig comercial poate fi privită ca o colectare de date cu caracter personal, fără consimțământul lor, spune Christopher Mesnooh, partener la o firmă de avocatură din Paris. „Dacă începi un proces de înregistrare pe Facebook, puteți vedea exact care informații vor fi colectate și cum vor fi folosite”, a spus Mesnooh. „Dacă sunteți însă într-un magazin, nu aveți nicio informație. Acesta este un alt exemplu al modului în care publicul este monitorizat de către comercianți fără să li se ceară permisiunea.”

Sursă: Bloomberg.com