Ordinul M.T. nr. 761/1999 privind desemnarea, pregătirea și atestarea profesională a persoanelor care conduc permanent și efectiv activități de transport rutier, modificat și completat prin O.M.T.C.T. nr. 2185/2004 și prin O.M.T. nr. 604/2007, prevede în anexă modelul pentru certificatul de competență profesională pentru transportul rutier național și internațional de mărfuri și sau persoane (format A4 hârtie groasă bej). Pe acesta se menționează clar, într-un chenar negru:

„Prezentul certificat constituie dovada suficientă a competenței profesionale menționate la art. 10 alin (1) din Directiva Consiliului 96/26 CE din 29 aprilie 1996 privind accesul la ocupația de transportator rutier de marfă și transportator rutier de călători și recunoașterea reciproca a diplomelor, certificatelor și altor forme de calificare, pentru a facilita acestor transportatori dreptul la libera stabilire pentru operațiuni de transport național și internațional, amendată prin Directiva 98/76 din 1 octombrie 1998.”

   Este certificatul eliberat de către Autoritatea Rutiera Romana – A.R.R. din 2007 până în prezent pentru foștii coordonatori de transport, persoane desemnate și actualii manageri de transport.

Certificat manager

   Dar pe 21 octombrie 2009 a fost aprobat REGULAMENTUL (CE) nr. 1071/2009 al PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI de stabilire a unor norme comune privind condițiile care trebuie îndeplinite pentru exercitarea ocupației de operator de transport rutier și de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului, cu aplicativitate începând cu data de 4 decembrie 2011, în care la final se face precizarea: „Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.”

   Guvernul României publică în M.O. nr. 625 din 2 septembrie 2011 ORDONANȚA nr. 27 care creează cadrul legal general pentru aplicarea directă a prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1071/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 (…), cu intrare în vigoare la 04 decembrie 2011:

„art. 12 alin (1) – Întreprinderea care exercită ocupația de operator de transport rutier desemnează un manager de transport, cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009.”

   Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin Ordinul nr. 980/2011 aprobă Normele metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea și efectuarea transporturilor rutiere și a activităților conexe acestora stabilite prin O.G. nr. 27/2011:

„art. 21 – Pentru obținerea licenței comunitare și a copiilor conforme ale acesteia, întreprinderea va depune la A.R.R. și certificatul de competență profesională al managerului de transport prevăzut în Regulamentul (CE) nr. 1071/2009, valabil pentru tipul de transport efectuat.

   Modelul certificatului de competentă profesională (culoare Pantone bej, format DIN A4 hârtie din celuloză de 100 g/m2 sau mai mult) este, bineînțeles, prezentat în Regulamentul (CE) nr. 1071/2009, anexa III și are precizarea adecvată: „Prezentul certificat constituie dovada suficientă a competenței profesionale menționate la articolul 21 din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009.” Acesta este modelul din Jurnalul Oficial al UE:

L 300/70                               Official Journal of the European Union                                 14.11.2009

 

ANNEX III

Model of the certificate of professional competence

EUROPEAN COMMUNITY

(Colour Pantone stout fawn, format DIN A 4 cellulose paper 100 g/m2 or more)

(Text in the official language(s) or one of the official languages of the Member State issuing the certificate)

Distinguishing sign of the Member State concerned(1)     Name of the authorised authority or body(2)

CERTIFICATE OF PROFESSIONAL COMPETENCE IN ROAD HAULAGE/PASSENGER TRANSPORT(3)

 

No ……………………………………………………………………………………………………………………

We …………………………………………………………………………………………………………………..

hereby certify that(4)……………………………………………………………………………………………….

born on ……………………………………………………………in ……………………………………………..

has successfully passed the tests for the examination (year: …..; session: …..)(5) necessary for the award of the certificate of professional competence in road haulage/passenger transport((3) in accordance with Regulation (EC) No 1071/2009 of the European Parliament and of the Council of 21 October 2009 establishing common rules concerning the conditions to be complied with to pursue the occupation of road transport operator(6)

This certificate constitutes the sufficient proof of professional competence referred to in Article 21 of Regulation (EC) No 1071/2009.

Issued at ……………………………………………………, on ………………………………………………..(7)

______

________

(1) The distinguishing signs of the Member States are: (B) Belgium, (BG) Bulgaria, (CZ) Czech Republic, (DK) Denmark, (D) Germany, (EST)Estonia, (IRL) Ireland, (GR) Greece, (E) Spain, (F) France, (I) Italy, (CY) Cyprus, (LV) Latvia, (LT) Lithuania, (L) Luxembourg, (H) Hungary,(M) Malta, (NL) Netherlands, (A) Austria, (PL) Poland, (P) Portugal, (RO) Romania, (SLO) Slovenia, (SK) Slovakia, (FIN) Finland, (S) Sweden,(UK) United Kingdom.

(2) Authority or body designated in advance for this purpose by each Member State of the European Community to issue this certificate.

(3) Delete as appropriate.

(4) Surname and forename; place and date of birth.

(5) Identification of the examination.

(6) OJ L 300, 14.11.2009, p. 51.

(7) Seal and signature of the authorised authority or body issuing the certificate.

   CONCLUZIE: Toate certificatele de competență profesională ale managerilor de transport eliberate de Autoritatea Rutiera Română începând cu data de 04 decembrie 2011 și pană în prezent nu sunt conforme cu cel prezentat în Regulamentul (CE) nr. 1071/2009, care este, așa cum am arătat mai sus, „obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre”. Toți managerii de transport dețin certificate de competență profesională eliberate în conformitate cu Directiva Consiliului 96/26 CE din 29 aprilie 1996, care nu sunt valabile, deoarece directiva a fost abrogată de Regulamentul (CE) nr. 1071/2009. Deci, mergând mai departe, toate licențele comunitare eliberate întreprinderilor nu îndeplinesc condiția de competență profesională necesară pentru a exercita ocupația de operator de transport rutier, deoarece nu au un manager de transport care să dețină un certificat de competență profesională, după modelul unic stabilit de regulamentul obligatoriu al Comunității Europene. În aceste condiții, niciun manager de transport român nu va fi acceptat la un operator de transport din statele membre. La M.T.I. nimeni nu se grăbește să introducă formularul acceptat în toată CE și lucrurile importante sunt privite cu nonșalantă și neprofesionalism. Vorba ardeleanului: no, ce atâta grabă? De abia se face anul…

   PRECIZARE IMPORTANTĂ: Ordinul M.T.I. nr. 1640 din 8 noiembrie 2012, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 791 din 26 noiembrie 2012, a modificat în sfârșit formularele certificatelor de competență profesională ale managerilor de transport, introducând ANEXA 45 a) – Modelul certificatului de competență profesională pentru transportul rutier de marfă și ANEXA 45 b) – Modelul certificatului de competență profesională pentru transportul rutier de persoane, în conformitate cu prevederile comunității europene. Ordinul modifică și completează NORMELE METODOLOGICE privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea și efectuarea transporturilor rutiere și a activităților conexe acestora (stabilite prin Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere), aprobate de Ordinul M.T.I. nr. 980 din 30 noiembrie 2011.