Articolul acesta nu se referă doar la salvarea victimelor prinse în accidente auto grave, folosind instrumente puternice și sofisticate pentru deschiderea ușilor și pentru tăierea balamalele, a stâlpilor sau a acoperișului, ci este axat pe modul în care mașinile s-au schimbat în ultimii ani, făcând astfel acțiunile de salvare mult mai complicate și periculoase pentru echipele de salvare. Au apărut noi  tipuri de oțel, care sunt mai greu de tăiat, cabluri de înaltă tensiune la mașinile hibrid-electrice. Pompierii și echipele de intervenție se confruntă în prezent cu o serie de necunoscute, atunci când ajung la locul unui accident auto grav.

     „Proiectarea autovehiculelor se face pentru cumpărători, nu pentru salvatori„, spun toți marii producători de autovehicule din lume. Consumatorii cer mașini mai ușoare, cu motoare și trenuri de rulare sofisticate, care obțin o mare economie de combustibil, fără a sacrifica în schimb siguranța pasagerilor. Modele care îndeplinesc aceste obiective și includ cele mai înalte norme de siguranță, cresc însă riscul de vătămare, uneori, pentru salvatori. Aceștia reușesc tot mai greu să extragă victimele din autovehicule pentru a le transporta la camerele de urgentă, în așa numita „oră de aur„, critică, care poate decide viața sau moartea. Ca urmare, producătorii auto încearcă să lucreze cu departamentele de pompieri și instructorii echipelor de intervenție din întreaga țară pentru a asimila noi tehnici de salvare și pentru ai informa cu privire la riscurile potențiale la care sunt supuse persoanele din vehicule, oferind o avalanșă de informații.

    Pe marile grupuri industriale din domeniul producției de autovehicule sunt presiuni pentru etichetarea de securitate. SAE International (Society of Automotive Engineers, Societatea Inginerilor de Automobile) este aproape de a recomanda etichete standardizate pentru interior și exterior, pentru toate automobilelor hibride şi cele electrice, astfel ca primii ajunși la locul accidentului să știe cu ce tip de vehicul au de-a face.

    Echipele de salvare trebuie să afle mai multe despre aceste noi tehnologii. Ar fi bine dacă salvatorii ar putea face practică pe cele mai recente vehicule fabricate, astfel încât să poată face față pericolelor, cum ar fi:

airbag-uri. Instrumentele de tăiat sau extracție pot perfora rezervoarele de combustibil exploziv care nu s-au umflat într-un accident. Airbag-urile se folosesc de zeci de ani, dar producătorii au adăugat mai multe, de multe ori în locuri neașteptate  Toyota se laudă că noua sa Scion iQ, una din cele mai mici mașini, are 12, inclusiv unul la trapa din spate.

baterii hibride. Mai multe vehicule au propulsoare hibride sau electrice, la care este esențial ca salvatorii să se ocupe în mod corespunzător de cablurile de înaltă tensiune sau de bateriile litiu-ion sau nichel-metal după un accident.

otel de mare rezistentă. Au început să se folosească materiale de înaltă rezistență și de ultra-înaltă rezistență din oțel de către producători pentru a micșora greutatea autovehiculelor. Acestea sunt mult mai ușoare decât otelul standard, dar opun o rezistentă mai mare la forfecare, îndoire sau rupere. Pentru a satisface cerința strictă ca plafoanele să nu se strivească, stâlpii de susținere sunt mai puternici, ceea ce ii face mai greu de tăiat.

pornirea motorului fără cheie. Butoanele de pornire a motorului care nu folosesc chei de contact, fac de multe ori dificil să se observe dacă motorul este pornit. Problema este mai complicată la mașini hibride și electrice.

     Toate mașinile electrice prezintă propriile lor probleme, probleme noi de siguranță  La începutul acestui an, de exemplu, National Highway Traffic Safety Administration Traffic (Administraţia pentru Siguranţa Traficului din SUA) a raportat că investighează incendii care au apărut în cazul unor baterii electrice care au luat foc după un accident. În fiecare caz, focul a izbucnit la mult timp după accident.

    Echipele de salvare nu trebuie să piardă secunde vitale încercând să descopere cu ce amenințări se confruntă. Şi fiecare secundă contează! Ele trebuie să cunoască ultimele  tehnologii folosite la fabricarea de motoare și automobile, de la diesel la cele electrice, de la cele hibride la cele alimentate cu gaz natural sau chiar pe bază de hidrogen. Pompierii știu imediat că Honda Insight este un hibrid. Dar alte modele sunt mai evazive. Enclavele Buick sau Toyota Camrys acum vin în versiuni hibride, care arată aproape identic cu versiunile convenționale  Şi nu este vorba doar mașini noi. Unele modele mai vechi ale lui Saturn Vue sau Chevrolet Silverado pick-up, folosesc instalații de până la 50 de volți în loc de cel standard de 12 volți de pe mașinile convenționale.

    Recunoscând noile provocări, Comitetul SAE încercă să stabilească recomandări de siguranță pentru producători, care ar putea ajuta nu numai poliția, pompierii și paramedicii, dar și pe cei care ajung la un accident mai târziu, cum ar fi persoanele de pe camioanele de tractare. Astfel, SAE va face recomandări pentru o etichetă standard pe exteriorul mașinii. Etichetele ar putea fi poziționate pe capota portbagajului pentru a indica instantaneu tipul de motopropulsor. De asemenea, se vizează și o etichetă în interiorul autovehiculului. Există deja unele mașini cu astfel de etichete: cele care folosesc gaz natural comprimat. Desigur, autocolantele pot fi urâte pentru estetica vehiculului. Mackintosh Todd, care este președintele comisiei de la SAE, spune că recomandările vor încerca să nu afecteze „nevoile de marketing”. În afară de etichetare, Mackintosh propune un ghid scurt de referința standardizat pentru fiecare mașina hibrid și electrică sau model de camion, care să conțină lista de pericole cu care pompierii se pot confrunta. În prezent, astfel de informații sunt disponibile din diverse surse, dar pot fi inconsistente sau au prea multe pagini.

                                                                                                     Sursa : USA Today


Alte articole captivante


MAȘINA CARE NU SE MURDĂREȘTE      Pentru conducătorii auto care urăsc spălarea mașinii proprii - o corvoada costisitoare - în fața casei, în parcările de la blocuri sau la spălătoriile auto sau pentru cei care consideră piperate prețurile pentru estetica exterioară a autoturismelor, gigantul japonez Nissan propune prima mașină din lume care nu se murdărește pe orice fel de drum. O putem numi mașina care se “auto-curăță" și care ar pute...
LOGO NOI PENTRU 2014      Anual mai multe firme binecunoscute își schimbă emblema sau logo-ul. Mai jos sunt câteva mărci de renume care și-au schimbat logo-ul anul acesta și au logo noi pentru 2014.      Așa cum spuneam și anul trecut, un logo, numit uneori și siglă, este un element grafic folosit pentru identificarea unei firme, a unui produs, a unei organizații, a unui eveniment etc. El poate fi compus din una sau mai multe ...
CHIRURGIE ESTETICĂ – LOCUL 25      Raportul publicat de ISAPS - International Society of Aesthetic Plastic Surgeons arată că, în anul 2011, 15 milioane de oameni din întreaga lume au apelat la chirurgia plastică pentru a-și îmbunătăți aspectul general. Chiar dacă momentan nu există datele pentru 2012, m-a uimit faptul că în România se efectuează foarte multe proceduri chirurgicale și nechirurgicale pentru nivelul de sărăcie în care ne z...
TRATAMENT FACIAL CU MELCI      Când vine vorba de lucruri trăsnite sau bizare, japonezii sunt pe primul loc, iar an de an continuă să ne uimească. O clinică din Tokyo oferă un tratament de 60 de minute cu melci vii, care sunt plasați pe obraji și frunte și se mișcă cum doresc.      Mucusul secretat de melci conține un amestec de proteine puternice, antioxidanți și acid hialuronic, care ajută pielea să rețină umezeala, reduce infl...
SIRENĂ PROFESIONISTĂ      Linden Wolbert de 32 de ani, din Los Angeles, California, este o sirenă cu normă întreagă, care își petrece viața înotând printre meduze, pești, balene și rechini. Ea își poate ține respirația sub apă aproape cinci minute, scufundându-se liber până la 35 de metri, folosind o coadă de 1,8 metri pentru propulsie.      Linden își folosește abilitățile de scufundătoare pentru educația tinerilor și p...
CELE MAI PRIMITOARE ȚĂRI      Forumul Economic Mondial (The World Economic Forum – WEF) este o organizație internațională independentă, non-profit, cu sediul în Elveția, care s-a angajat să îmbunătățească starea națiunilor din lume la nivel global și regional.      Analizând gradul de atractivitate și de competitivitate al mai multor țări pe piața turistică, WEF a luat în considerare, printre altele, și modul în care localnicii pr...
VITA ARE CAL sau CAL ÎN VITĂ      Mai mult de 7.000 de teste pe întreg teritoriul Uniunii Europene au arătat că aproape 5 % din produsele alimentare etichetate drept carne de vită au conținut de carne de cal, dar nu există nici un pericol pentru sănătatea publică, au declarat oficialii marți, 16 aprilie, la Bruxelles. S-au efectuat 4144 teste ADN pe produse din carne de vită pentru a releva prezența cărnii de cal, 193 de probe, adică 4...
CELE MAI PAȘNICE ȚĂRI DIN LUME      Conceptul de pace este destul dificil de definit și chiar mult mai greu de măsurat. Cu toate acestea, începând cu anul 2006, Indicele Global al Păcii (The Global Peace Index) a definit pacea ca "lipsa violenței" și a căutat să determine ce atribute și instituții sunt asociate cu starea de pace. Global Finance a publicat clasamentul aferent anului 2012, în care Islanda este recunoscută ca fiind țara cea...
MAȘINĂRIA CARE NE TREBUIE      „Dalek” este porecla unei mașini construită pentru astuparea gropilor, cu un randament foarte bun, fiind de 30 de ori mai rapidă decât metoda convențională de reparații. Testele efectuate în Marea Britanie, pe drumurile din Bedfordshire, s-au încheiat cu un succes unanim recunoscut, mașinăria dovedind că-și face treaba foarte bine.       Pe lângă faptul că este mult mai rapidă decât metodele actuale...
PASTILELE DE NUROFEN SUNT TOATE LA FEL      După ce australienii au realizat în primăvara anului trecut că pastilele de Nurofen sunt toate la fel și i-au dat producătorului un termen de 3 luni pentru a retrage de pe piață produsele, Curtea Federală din Australia a decis la începutul lui decembrie 2016 să mărească și amenda la 6 milioane de dolari australieni (4,4 milioane de dolari americani sau 4,23 milioane de euro), pentru că amenda inițială ...